Rofo 1989; 150(5): 577-581
DOI: 10.1055/s-2008-1047080
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Acetazolamid-Stimulationstest bei präoperativer Evaluation zerebrovaskulärer Kapazitätsreserve bei einseitiger Karotisobstruktion

Acetazolamide stimulation test in preoperative assessment of cerebrovascular capacity in unilateral carotid obstructionTh. Chatzipanagiotou, J. Müller-Brand, E. W. Radü, J. Rem, O. Gratzl, R. Fridrich
  • Nuklearmedizinische, neuroradiologische und neurochirurgische Abteilungen, Kantonsspital, Basel
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 13 Patienten mit einseitiger Obstruktion einer der Aa. carotis internae war die Hemisphärendurchblutung unter Ruhebedingungen symmetrisch. Nach Stimulation mit 1 g Acetazolamid hat der Blutfluß auf der gesunden Seite um 47 % zugenommen. Die Hemisphäre distal der Karotisobstruktion zeigte bei 8 Patienten (Gruppe A) gleichmäßigen Perfusionsanstieg, was auf eine ausreichende Perfusionsreserve schließen läßt. Bei 5 Patienten (Gruppe B) ist es zu einer signifikanten Asymmetrie mit Minderdurchblutung auf der Seite mit Gefäßpathologie gekommen. Dies deutet auf eine verminderte Perfusionsreserve hin. Das Auftreten einer interhemisphärischen Differenz im Acetazolamid-Stimulationstest kann als Entscheidungskriterium für die Thrombendarteriektomie herangezogen werden.

Summary

Using the 16-detector 133Xe-NaCl technique (Novo Cerebrograph) quantitative measurements of regional cerebral blood flow (rCBF) were performed in 13 patients with unilateral carotid obstruction before and after stimulation with 1 g acetazolamide. In all patients resting studies showed no significant difference in hemispheric perfusion and a 47 % flow increase after acetazolamide on the side with normal carotid artery. On the obstructed side in 8 patients the hemispheric flow increased equally indicating a sufficient and adequate intracerebral collateral circulation and capacity. In 5 patients a significant redistribution of brain flow occurred with diminished increase on the occluded side. This flow pattern indicates an inadequate vasodilatatory response and insufficient collateral capacity. The rCBF stimulation test identifies patients with a restricted collateral capacity and these patients could benefit from a surgical treatment.