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DOI: 10.1055/s-2008-1048816
Hochauflösende 7,5-/10-MHz-B-Scan-Sonographie zur Lokalisationsdiagnostik beim Hyperparathyreoidismus
High resolution 7.5/10 MHz-B-scan sonography for the localisation of parathyroid tumoursPublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung
Die Sonographie ist neben der Computertomographie die klinisch wichtigste Methode zur präoperativen Lokalisationsdiagnostik beim Hyperparathyreoidismus. Bei 63 von 86 Patienten, die mit hochauflösenden Ultraschallfrequenzen (7,5 und 10 MHz) untersucht worden waren, konnte der sonographische Befund mit dem Operationsbefund verglichen werden. Die Sensitivität war mit 67,5 % bei 40 Patienten mit 1°-Hyperparathyreoidismus am höchsten. Sie lag mit 65 % unter diesem Wert bei Patienten, die am Hals voroperiert waren. Bei 2°- und 3°-Hyperparathyreoidismus wurde eine Sensitivität von 54 % erreicht. Hauptfehlerquellen waren die geringe Größe sonographisch nicht erkannter Adenome, Schilddrüsenveränderungen und Voroperationen im Halsbereich. Der Wert der Sonographie für die Diagnosestellung und die Operationsplanung wird diskutiert.
Summary
Apart from computed tomography, sonography is the most valuable clinical method for the pre-operative diagnosis of parathyroid tumours. Eighty-six patients were examined by high resolution ultrasound (7.5 and 10 MHz) and in 63 of these the sonographic findings could be compared with the results of surgery. Sensitivity of 67.5 % was highest amongst 40 patients with primary hyperparathyroidism. Patients who had had previous operations on the neck showed a slightly lower sensitivity of 65 %. In secondary and tertiary hyperparathyroidism, sensitivity was 54 %. The main causes of error were small size of the adenoma, changes in the thyroid gland and previous surgery to the neck. The value of sonography for diagnosis and surgical planning is discussed.