Aktuelle Rheumatologie 1982; 7: 119-129
DOI: 10.1055/s-2008-1051180
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die operative Therapie der ankylosierenden Spondylitis

Surgical Treatment of Ankylosing SpondylitisU.  Weber
  • Orthopädische Universitätsklinik Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Surgery may bcome necessary in ankylosing spondylitis in a wide variety of organs, although such cases are extremely rare. This includes, in the region of the supporting and locomotor system, occasional invasive diagnostic measures or the morphological exclusion diagnosis of other diseases. Surgical treatment of extravertebral joint manifestations is mainly determined by the high standard of joint endoprosthetics. It is only rarely that patients suffering from Bechterew's disease require linear osteotomy to be performed - in which the tendency of complication is great - because promising conservative measures are now available. Although ankylosing spondylitis produces a great spontaneous stiffening tendency at the vertebral column, it may occasionally be necessary to perform stabilizing surgery due to atlanto-axial dislocation. In such cases, the pathogenic factors, clinical science and surgical technique are hardly different from the much more frequent atlanto-axial dislocation in rheumatoid arthritis. On the other hand, the present state of surgical technique does not lead us to expect theoretically meaningful, mobilizing surgery in the region of the vertebral column in the near future.

Zusammenfassung

Die ankylosierende Spondylitis kann an zahlreichen Organen, insgesamt aber nur äußerst selten, operative Eingriffe erforderlich machen. Dazu zählen im Bereich des Haltungs- und Bewegungsapparates auch gelegentliche invasive diagnostische Maßnahmen zur morphologischen Ausschlußdiagnostik anderer Erkrankungen. Die operative Therapie extravertebraler Gelenkmanifestationen wird in erster Linie durch den hohen Standard der Gelenkendoprothetik geprägt. An der Wirbelsäule des Bechterew-Kranken sind die komplikationsträchtigen Aufrichteosteotomien infolge wirkungsvoller vorbeugender konservativer Maßnahmen nur noch selten erforderlich. Obwohl es sich um eine Erkrankung mit hoher spontaner Versteifungstendenz an der Wirbelsäule handelt, können trotzdem gelegentlich stabilisierende Eingriffe wegen atlanto-axialer Dislokation notwendig werden. Dabei unterscheidet sich die Pathogene, die klinische Symptomatik und die operative Taktik nicht von der viel häufigeren atlanto-axialen Dislokation bei chronischer Polyarthritis. Theoretisch sinnvolle, mobilisierende Eingriffe an der Wirbelsäule sind dagegen nach dem derzeitigen Stand der operativen Technik auch in näherer Zukunft nicht zu erwarten.

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