Aktuelle Rheumatologie 1980; 5(3): 147-149
DOI: 10.1055/s-2008-1051267
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der invalidisierende Verlauf von Tendomyosen, die nicht oder nur von leichten Arthrosen begleitet sind*

The Invalidating Course of Tendomyoses Not Associated With Arthroses Or In Conjunction With Mild ArthrosesJ. Y. Probst
  • Institut für physikalische Therapie, Merian-Iselin-Spital, Basel
* Vortrag,gehalten auf dem Jahreskongreß 1979 der Schweizerischen Gesellschaft für physikalische Medizin und Rheumatologie in Leukerbad/Schweiz.
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Patients with tendomyoses of the back- less often of the joints - not associated with arthroses or, if at all, with mild arthroses only, can eventually become 100 % invalids. In these psychosomatically ill patients, the unfavourable course is promoted by the following features characterising rheumatic diseases: pain, low self-healing tendency, confusing pattern of signs and symptoms - these being particularly prominent pointers. The invalidating course of the disease is determined by a certain familial constellation within a definite social framework, and by a personality structure which tends to favour such a development. The doctor can take appropriate steps in an attempt to turn the wheel: he must recognise the course which the disease will take, at an early stage; psychotherapy should be initiated early; attestation of inability to work should be effected with restraint; limited physiotherapy should be administered; and neuroleptics should be prescribed.

Zusammenfassung

Patienten mit Tendomyosen des Rückens, seltener der Glieder, die nicht oder nur mit leichten Arthrosen kombiniert sind, können zu Vollinvaliden werden. Bei diesen psychosomatisch Erkrankten wird der ungünstige Verlauf durch folgende Eigenschaften der rheumatischen Leiden begünstigt: Als Hauptsymptom Schmerz, schlechte Selbstheilungstendenz, verwirrende Symptomatik. Eine bestimmte familiäre soziale Konstellation und eine besondere Persönlichkeitsstruktur lösen den invalidisierenden Verlauf aus. Ärztliche Gegenmaßnahmen sind frühzeitiges Erkennen des Verlaufsbeginns, frühe Psychotherapie, zurückhaltende Handhabung in der Verordnung der Arbeitsunfähigkeit, limitierte Physiotherapie und Verabreichung von Psychopharmaka.

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