Klin Monbl Augenheilkd 1982; 180(3): 232-236
DOI: 10.1055/s-2008-1055058
© 1982 F. Enke Verlag Stuttgart

Augenschäden bei Langzeitprophylaxe der Malaria mit Chloroquin

Eye Damage as a Result of Long-Term Malaria Prophylaxis with ChloroquineH. J. Trojan
  • Marburg/Lahn
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Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei der hochdosierten Anwendung des Chloroquins zur Behandlung einiger interner und dermatologischer Erkrankungen (300-500 mg Chloroquinbase täglich) sind gehäuft korneale und retinale Veränderungen aufgetreten. Als kritische Grenze gilt die Gesamtmenge von 100 g Chloroquinbase. Bei der Malariaprophylaxe (300 mg Base wöchentlich) wird erst nach 6œ Jahren diese Menge erreicht. Aus den wenigen Berichten (27 Fälle) von okulären Schäden bei der Malariaprophylaxe mit Chloroquin, wird einheitlich eine Überdosierung deutlich. Bei längerem Aufenthalt in malariaendemischen Gebieten sind regelmäßige augenärztliche Kontrollen unbedingt erforderlich, um bei den geringsten Zeichen einer Retinopathie das Chloroquin abzusetzen.

Summary

Several authors have reported corneal and retinal changes occurring during high-dosage application of chloroquine for the treatment of some internal and dermatological diseases (300-500 mg of the base daily). The critical limit seems to be application of a total of 100 g of the base of chloroquine. In malaria prophylaxis (300 mg of the base weekly) it will take six-and-a-half years to reach this limit. In the few reports (27 cases) of ocular damage following malaria prophylaxis, a hyperdosage became evident. People living for prolonged periods of time in areas where malaria is endemic should have regular ophthalmological examinations and the administration of chloroquine should be stopped at the slightest sign of ocular damage.

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