Aktuelle Urol 1980; 11(2): 79-82
DOI: 10.1055/s-2008-1062962
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Carcinoma-in-situ des Hodens

Carcinoma-in-situ of the TesticleM. Bishop, Ch. L. Rosenthal
  • Urologische Universitätsklinik Inselspital, Bern (Direktor: Prof. Dr. E. Zingg)
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Publication Date:
25 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Eine kürzlich von Skakkebaek und Mitarbeiter veröffentlichte Übersichtsarbeit berichtet über Präkanzerosen im Hodengewebe. Diese, als Carcinoma-in-situ bezeichnet, haben große Ähnlichkeit zu Spermatogonien, von denen sie sich aber in mehreren Aspekten unterscheiden. Diese Zellen fanden sich in verschiedenen Patientengruppen:

1. Bei infertilen Patienten; 2. bei Patienten mit einem Hodentumor im direkt an den Tumor angrenzenden Gewebe, aber auch im kontralateralen Hoden; 3. in nicht deszendierten Hoden; 4. in Fällen von testikulärer Feminisierung.

Die statistische Wahrscheinlichkeit, daß sich aus einem Carcinoma in situ ein invasiver Tumor entwickelt, wird diskutiert. Außerdem werden die sich neu aus den Befunden ergebenden Probleme erörtert.

Abstract

Evidence for a pre-malignant lesion in the testis presented mainly by Skakkebaek and his coworkers is reviewed. The term carcinoma-in-situ has been used to describe cells having some similarity to spermatogonia though ultrastructural studies show more primitive features. Such cells have been found (1) in infertile patients; (2) in the peripheral rim of macroscopically normal tissue adjacent to testicular tumours (3) in the contralateral testis after orchiectomy for tumour (4) in treated and untreatded undescended testicle (5) in a case of testicular feminization syndrome. The high risk of a germ cell tumour ultimately developing after discovery of carcinoma-in-situ provides the urologist with reason and opportunity to treat testicular malignancy at an early stage in its development. However many problems would follow introduction of testicular biopsy as a screening procedure.

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