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DOI: 10.1055/s-2008-1066584
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Chronische Aluminium-Intoxikation bei kontinuierlicher ambulanter Peritonealdialyse: Therapie mit Deferoxamin
Chronic aluminium intoxication during continuous ambulatory peritoneal dialysis: treatment with deferoxaminePublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei einer 59jährigen Patientin kam es nach sechsjähriger Heimhämodialyse und zweijähriger kontinuierlicher ambulanter Peritonealdialyse zu aluminiuminduzierter Osteopathie, Myopathie und normochromer Anämie. Die Behandlung erfolgte zunächst durch intravenöse, dann intraperitoneale Gabe von 1 g Deferoxamin jeden zweiten Tag. Vor Therapiebeginn wurden pro Tag 15,8 µg Aluminium bei einer peritonealen Clearance von 0,3 ml/min eliminiert, nach intravenöser Behandlung mit Deferoxamin waren es im Mittel 774,3 ± 102,3 µg/d Aluminium, nach intraperitonealer Verabreichung 646,7 ± 89,6 µg/d Aluminium. Die peritoneale Clearance betrug 2,2 ± 0,9 (intravenös) und 1,9 ± 0,7 ml/min (intraperitoneal). Nach viermonatiger, zum größten Teil ambulanter intraperitonealer Deferoxamin-Applikation trat eine deutliche Besserung der Osteomalazie, der Myopathie und der Anämie ein.
Abstract
After six years of home haemodialysis and two years of continuous ambulatory peritoneal dialysis a 59-year-old woman developed an aluminium-induced osteopathy, myopathy and normochromic anaemia. She was at first treated with intravenous, then peritoneal, deferoxamine, 1 g every other day. Before treatment, 15.8 µg aluminium (Al) had been eliminated daily, with a peritoneal clearance of 0.3 ml/min; after intravenous deferoxamine a mean of 774.3 ± 102.3 µg Al was eliminated per day, after peritoneal deferoxamine 646.7 ± 89.6 µg of Al per day, with a peritoneal clearance of 2.2 ± 0.9 (intravenous) and 1.9 ± 0.7 ml/min (intraperitoneal). After four months of deferoxamine administration, mostly intraperitoneally as an out-patient, the osteomalacia clearly improved, as did the myopathy and anaemia.