Neuropediatrics 1989; 20(4): 230-233
DOI: 10.1055/s-2008-1071299
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schilder's Diffuse Sclerosis: Case Study with Three Years' Follow-Up and Neuro-Imaging

P. G. Barth1 , M. M. A. Derix2 , M. C. T. F. M. de Krom3 , J.  Valk4 , P. M. V. M. Theunissen5
  • 1Departments of Pediatrics and Neurology, University Hospital Amsterdam, The Netherlands
  • 2Department of Neurology, University Hospital Amsterdam, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam, The Netherlands
  • 3Department of Neurology, University Hospital of Maastricht, St-Annadal 1, NL-6214 PA Maastricht, The Netherlands
  • 4Department of Neuroradiology, Free University Hospital, Amsterdam, De Boelelaan 1117, NL-1007 MB Amsterdam, The Netherlands
  • 5Department of Pediatrics, De Weverziekenhuis, Heerlen
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Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Abstract

Schilder's diffuse myelinoclastic sclerosis, a rarely described disease in childhood, was diagnosed in the case of a 6-year-old girl with subacute cerebral disease. CT-scanning showed asymmetric rim-enhancing lesions within the cerebral white matter. Spontaneous clinical improvement occurred prior to corticosteroid treatment. Follow-up by CT and MRI for three years showed the development of stable amyelinic lesions. Improvement in motor control and in electrophysiological recordings contrasted with an arrest in neuropsychological development. The differential diagnosis and the prognostic implications of this disease are stressed.

Zusammenfassung

Die Diagnose Schildersche myelinoklastische diffuse Sklerose, eine seltene Krankheit im Kindesalter, wurde bei einem sechsjährigen Mädchen mit Zeichen einer subakuten Gehirnerkrankung gestellt. Die Computertomographie zeigte bilaterale asymmetrische Markläsionen mit Kontrastanreicherung im Großhirn. Eine teilweise klinische Spontanheilung vollzog sich vor Anfang eines Therapieversuchs mit Kortikosteroiden. Die Nachfolgeperiode dauerte insgesamt drei Jahre. Spätere Untersuchungen mit Computertomographie und MRI zeigten die Bildung von ausgebreiteten dauerhaft demyelinisierten Läsionen im Großhirn. Verbesserung der motorischen Leistungen und der elektrophysiologischen Bestimmungen kontrastierten mit einer kompletten Entwicklungshemmung, wie mit neuropsychologischen Folgeuntersuchungen bewiesen wurde. Die Wichtigkeit der richtigen Diagnose angesichts der Differentialdiagnose von x-gebundenen Adrenoleukodystrophie wird betont.

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