Eur J Pediatr Surg 2007; 17(1): 29-33
DOI: 10.1055/s-2007-964929
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris

Roux-en-Y Feeding Jejunostomy in Infants and Children

A. R. Williams1 , A. Borsellino2 , I. D. Sugarman2 , D. C. G. Crabbe2
  • 1Department of Paediatric Surgery, Nottingham City Hospital, Nottingham, UK
  • 2Department of Paediatric Surgery, Clarendon Wing, Leeds General Infirmary, Leeds, UK
Further Information

Publication History

received November 10, 2005

accepted after revision December 30, 2005

Publication Date:
04 April 2007 (online)

Abstract

Roux-en-Y jejunostomy (RYJ) permits enteral feeding in children unable to tolerate oral or intragastric feeds. It avoids many of the complications of nasojejunal and gastrojejunal tubes. Here we report our experience of intubated RYJ. By retrospective review of patient notes from 1998 - 2003, thirty-five children were identified. The median age was seven months (1 month - 16 years) and median follow-up was twenty-five months (1 - 55 months). There were no early postoperative complications or deaths. There were eighteen (51 %) late complications: peristomal leak (6), peristomal infection (2), bilious vomiting (5), tube displacement (3), abscess (1) and jejuno-colic fistula (1). Five children progressed to full oral feeds and had the RYJ resected. Fourteen of the twenty-eight children still alive remain fed by RYJ. Nine infants subsequently underwent fundoplication and gastrostomy with RYJ resection. Seven children died during the study period. RYJ is a straightforward procedure which can be performed safely in the face of poor nutrition and significant comorbidity. We recommend RYJ as a medium-term measure for enteral feeding.

Jéjunostomie d'alimentation par anse en Y à la Roux chez le nourrisson et l'enfant

La jéjunostomie par anse en “Y” à la Roux (RYJ) permet une nutrition entérale chez les enfants incapables de tolérer une alimentation orale ou intra-gastrique. Elle évite la plupart des complications des sondes naso-jéjunales ou gastro-jéjunales. Ici nous rapportons notre expérience avec RYJ. Par une étude rétrospective des patients de 1998 à 2003, 35 enfants ont été identifiés. L'âge moyen était de 7 mois (1 mois à 16 ans) et le suivi médian était de 35 mois (1 à 55 mois). Il n'y a eu aucune complication précoce ni décès. Il y a eu 18 (51 %) complications tardives: fuites au niveau de la stomie (6), infections de la stomie (2), vomissements bilieux (3), déplacements de tube (3), abcès (1), fistule jéjuno-colique (1). 5 enfants se sont améliorés jusqu'à pouvoir être nourris par la bouche et l'anse en “Y” a été réséquée. 14 des 28 enfants sont toujours en vie et nourris par RYJ. 9 enfants ont subi une fundo-plicature et une gastrostomie avec résection de l'anse en “Y”. 7 patients sont morts durant cette même période. RYJ est un procédé qui permet de traiter de manière sûre les nutritions de mauvaise qualité et leur co-morbidité. Nous recommandons RYJ comme une mesure à moyen terme pour la nutrition entérale.

Yeyunostomía de alimentación en Y de Roux en lactantes y niños

La yeyunostomía en Y de Roux (RYJ) permite la alimentación enteral de niños incapaces de tolerar alimentos por vía oral o intragástrica y evita muchas de las complicaciones de los tubos nasoyeyunales y gastroyeyunales. Presentamos nuestra experiencia con la RYJ intubada. Identificamos retrospectivamente 35 niños así tratados entre 1998 y 2003. La edad mediana fue de 7 meses (rango 1 mes a 16 años) y el seguimiento mediano fue 25 meses (1 a 55 meses). No hubo complicaciones postoperatorias tempranas o muertes. Hubo 18 complicaciones tardías (51 %): pérdidas alrededor de la sonda (6), infección periostomía (2), vómitos biliosos (5), movilización de la sonda (3), abscesos (1) y fístula yeyunocólica (1). 5 niños pudieron avanzar hasta alimentarse totalmente por boca y en ellos se extirpó la RYJ. En 14 de los 28 niños se mantiene la alimentación a través del RYJ. En 9 casos se realizó más tarde funduplicatura y gastrostomía con resección de la RYJ con resección de la RYJ. 7 niños murieron durante el periodo de estudio. La RYJ es un procedimiento sencillo que pude ser llevado a cabo con seguridad ante condiciones de nutrición malas y comorbilidad importante. Recomendamos este tratamiento como una medida medio plazo para la alimentación enteral.

Die Roux-Y-Jejunostomie in der Ernährung von kleinen und älteren Kindern

Zielsetzung: Die Roux-Y-Jejunostomie (RY) erlaubt die enterale Ernährung von Kindern, bei denen eine orale oder intragastrale Ernährung nicht möglich ist. Sie vermeidet die Komplikationen der nasojejunalen und gastrojejunalen Sondenernährung. Wir stellen hier unsere Ergebnisse mit der Sondenernährung über eine Roux-Y-Jejunostomie vor. Methodik: Die Daten von 35 Patienten, die im Zeitraum von 1998 - 2003 behandelt wurden, wurden analysiert. Ergebnisse: Das mittlere Alter lag bei 7 Monaten (1 Monat - 16 Jahre), der mittlere Nachuntersuchungszeitraum betrug 25 Monate (1 - 55 Monate). Es gab keine Frühkomplikationen oder Todesfälle. Allerdings wurden 18 (51 %) Spätkomplikationen beobachtet: peristomales Leck (N = 6), peristomale Infektion (N = 2), galliges Erbrechen (N = 5), Dislokation der Ernährungssonde (N = 3), Abszess (N = 1) und einmal eine jejuno-colische Fistel. Bei fünf Kindern konnte nach vollständigem oralen Ernährungsaufbau die RY-Jejunostomie reseziert werden. Vierzehn der 28 Patienten, die noch leben, werden noch mittels RY-Jejunostomie ernährt. Bei 9 Kindern musste eine Fundoplikation mit Gastrostomie und Resektion der RY-Jejunostomie durchgeführt werden. 7 Patienten verstarben während des Verlaufs der Studie. Schlussfolgerungen: Die Roux-Y-Jejunostomie ist eine einfache Methode, die bei schwierigen Ernährungsbedingungen und signifikanter Komorbidität sicher durchgeführt werden kann. Wir empfehlen das Verfahren als mittelfristige Möglichkeit einer perenteralen Ernährung.

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 Mr.
D. C. G. Crabbe

Department of Paediatric Surgery
Leeds General Infirmary

Clarendon Wing

Leeds LS2 9NS

United Kingdom

Email: dc@dcrabbe.freeserve.co.uk

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