Eur J Pediatr Surg 1982; 36(7): 103-106
DOI: 10.1055/s-2008-1059872
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Glucose Tolerance and Insulin Secretion after Caudal Resection of the Pancreas in Children

Glukosetoleranz und Insulinsekretion nach Pankreasschwanzresektion im KindesalterM.  Miyata , T.  Yamamoto , A.  Okada , K.  Nakao , Y.  Kawashima
  • The First Department of Surgery, Osaka University Medical School, Fukushima-ku, Osaka 553, Japan
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

Plasma levels of glucose and insulin were measured during the oral glucose tolerance test (2.0g/kg, for 180 min) in six children who had undergone caudal pancreatectomy for panceatic trauma or non-functioning tumors. Fasting plasma levels of glucose and insulin were the same in these patients and in ten children with an intact pancreas. After glucose ingestion, hyperglycemia was apparent throughout the test in patients in whom one third of the entire pancreas had been left intact, but not in patients in whom over a half of the whole pancreas had been preserved. Plasma levels of insulin in these patients, however, were not significantly different from those of the controls. It is suggested that factors other than the response of plasma radioimmunoassayable insulin contribute to the production of glucose intolerance in cases of extensive pediatric pancreatectomy.

Zusammenfassung

Es wurden die Plasmaspiegel von Glukose und Insulin während des oralen Glukosetoleranztestes (2,0 g/kg innerhalb 180 Minuten) bei 6 Kindern gemessen, bei denen eine Pankreas-Schwanzresektion wegen eines Pankreastraumas oder eines Pankreastumors durchgeführt wurde. Die Nüchternserumspiegel von Glukose und Insulin lagen bei diesen Patienten in gleicher Höhe wie bei 10 Kindern mit normalem Pankreas.

Nach der Glukoseapplikation kam es bei Patienten, bei denen nur ⅓ des gesamten Pankreasgewebes belassen wurde, zu einer Hyperglykämie. Wurde die Hälfte des Pankreasgewebes belassen, konnte eine Hyperglykämie nicht beobachtet werden. Die Plasmainsulinspiegel der Patienten mit Pankreasschwanzresektion unterschieden sich jedoch nicht signifikant von denen der Kontrollgruppe. Daraus kann abgeleitet werden, daß nicht die im Radioimmunassay nachweisbare Insulinausschüttung für die Glukoseintoleranz bei exzessiver Pankreatektomie verantwortlich ist, sondern andere Faktoren.

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