Eur J Pediatr Surg 1997; 7(6): 338-340
DOI: 10.1055/s-2008-1071187
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

How Prenatal Ultrasound Can Change the Treatment of Ectopic Ureterocele in Neonates?

V.  Di Benedetto1 , G.  Monfort2
  • 1Department of Paediatric Surgery, Catania University, Italy
  • 2Department of Urogenital Surgery, Timone Children's Hospital, Marseilles, France
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The authors present a series of 25 neonates with duplex ureterocele diagnosed in utero. Initial treatment was endoscopic incision (El) of the ureterocele in 18 cases (72%). Ureterocele was bilateral in one case. El achieved satisfactory decompression of ureterocele in 100% (1 bilateral). Reflux in the upper pole (UP) was created in 44.4%, and UP was preserved in 44.4%. Reconstruction of the lower urinary tract was accomplished in 15 (83.3%) patients who had had endoscopic treatment. No incontinence was observed. El of the ectopic ureterocele should be considered as a first choice approach in neonates. Prompt intervention allows successful decompression of ureterocele and can sometimes improve the function of the renal moiety involved.

Zusammenfassung

Die Autoren berichten über eine Serie von 25 Neugeborenen mit einer Duplex-Ureterozele, die in utero sonographisch diagnostiziert wurde. Die initiale Behandlung beinhaltete die endoskopische Inzision der Ureterozele bei 18 Kindern (72 %). In einem Fall war die Ureterozele bilateral. Die endoskopische Inzision erzielte eine zufriedenstellende Dekompression der Ureterozelen in sämtlichen Fällen. Ein Reflux in die obere Nierenanlage wurde in 44,4% der Fälle verzeichnet, die Erhaltung des oberen Pyelons war in 44,4% der Fälle möglich. Bei 15 Patienten (83,3%) mit endoskopischer Behandlung wurde eine Rekonstruktion des unteren Harntrakts vorgenommen. In keinem Fall war eine Harninkontinenz nachzuweisen.

Die endoskopische Inzision stellt das Verfahren der Wahl in der Behandlung der ektopischen Ureterozele des Neugeborenen dar. Eine rasche Intervention ermöglicht eine erfolgreiche Dekompression der Ureterozele und kann bisweilen die Funktion der betroffenen Nieren verbessern.

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