Eur J Pediatr Surg 1997; 7(6): 349-352
DOI: 10.1055/s-2008-1071190
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Granuloma Annulare, Nodular Type - A Subcutaneous Pseudorheumatoid Lesion in Children

R. -B. Tröbs1 , M.  Borte2 , A.  Voppmann2 , H.  Weidenbach3 , J.  Thiele4
  • 1Klinik und Poliklinik für Kinderchirurgie, Universität Leipzig, Germany
  • 2Universitätskinderklinik, Universität Leipzig, Germany
  • 3lnstitut für Pathologie, Universität Leipzig, Germany
  • 4Zentrum für Radiologie, Universität Leipzig, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Five cases of patients aged between 2 years 8 months and 5 years 6 months with subcutaneous nodular granuloma annulare are reported. Histologically the lesions resembled rheumatoid nodules, consisting of acellular central areas surrounded by palisading histiocytes. Complete or partial excisions were done for diagnosis. Initially the granulomata were not associated with any symptoms of systemic illness, but one patient with IgG deficiency developed subsequent polyarthritis. Antistreptolysin O, antinuclear antibodies and latex fixation test for rheumatoid arthritis were negative except for one patient with additional erythema nodosum and elevated antistreptolysin level. In the other patients the laboratory data were uncharacteristic. The clinical course may be characterized by spontaneous regression and frequent recurrence. In asymptomatic patients further treatment is not necessary. Patients with progressive disease or elevated inflammatory activity were treated with nonsteroidal antirheumatics. The development of subsequent rheumatoid disease in primarily asymptomatic patients is unlikely, but we recommend further observation by an experienced pediatrician.

Zusammenfassung

Es wird der Krankheitsverlauf von 5 Patienten im Alter zwischen 2 8/12 und 5 6/12 Jahren mit subkutanen Granulomata annulare geschildert. Histologisch imitieren diese Läsionen rheumatoide Knötchen, bestehend aus azellulären zentralen Arealen, umgeben von palisadenförmig angeordneten Histiozyten. Anfänglich bestanden keine Zeichen einer systemischen Erkrankung. Ein Patient mit Immundefekt entwickelte jedoch im nachhinein eine Polyarthritis. Die Antistreptolysin-Titer, antinukleäre Antikörper und der Latex-Fixationstest waren mit einer Ausnahme negativ. Lediglich ein Patient hatte eine leichte Erhöhung des Antistreptolysin-Titers. Klinisch bestand bei ihm zusätzlich ein Erythema nodosum. Andere Labordaten waren uncharakteristisch. Bei symptomlosen Patienten ist eine spezifische Therapie nicht notwendig. Patienten mit entzündlicher Aktivität oder rekurrierenden bzw. zunehmenden Granulomata behandelten wir mit nichtsteroidalen Antirheumatika. Obwohl die Entwicklung einer rheumatischen Erkrankung bei primär asymptomatischen Patienten unwahrscheinlich ist, empfehlen wir die Beobachtung der Kinder durch einen erfahrenen Pädiater.

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