Klin Monbl Augenheilkd 2019; 236(04): 371-376
DOI: 10.1055/a-0857-6538
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Corneal Endothelial Decompensation after Ocular Chemical Burn: Description of a New Finding

Endotheldekompensation der Hornhaut nach okulärer Verätzung: Beschreibung einer neuen Beobachtung
Alexandra Steinemann
1   Augenklinik, Universitatsspital Basel, Basel, Switzerland
,
Frank Blaser
2   Augenklinik, UniversitatsSpital Zurich Augenklinik und Poliklinik, Zurich, Switzerland
,
Eitan Livny
3   Ophthalmology, Sackler Faculty of Medicine, Tel Aviv University, Tel Aviv, Israel
,
Philipp Baenninger
4   Augenklinik, Luzerner Kantonsspital, Luzern, Switzerland
,
Marvin Marti
2   Augenklinik, UniversitatsSpital Zurich Augenklinik und Poliklinik, Zurich, Switzerland
,
Nadine Gerber-Hollbach
1   Augenklinik, Universitatsspital Basel, Basel, Switzerland
,
Laura Eggenschwiler
1   Augenklinik, Universitatsspital Basel, Basel, Switzerland
,
Zisis Gatzioufas
1   Augenklinik, Universitatsspital Basel, Basel, Switzerland
,
David Goldblum
1   Augenklinik, Universitatsspital Basel, Basel, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 19 September 2018

accepted 09 February 2019

Publication Date:
18 April 2019 (online)

Abstract

Background Ocular chemical burn is an ophthalmological emergency. Therefore, chemical injuries should be promptly addressed in order to initiate the appropriate treatment as soon as possible and optimize the visual prognosis. We present a retrospective study of ten cases with ocular chemical burn including one with superglue and one with a liquid plaster material injury and describe their clinical course.

History and Signs Ten adult patients (34 – 92 years, 8 males) presented with moderate to severe alkali or neutral chemical burns in our emergency clinics. They exhibited a variable degree of conjunctival injection, limbal ischemia, corneal erosion, and Descemetʼs folds.

Therapy and Outcome Patients were treated and complete corneal epithelial closure was achieved in all cases without significant signs of limbal stem cell insufficiency. Corneal endothelial insufficiency was observed in all cases. Nine patients had to be listed for corneal endothelial keratoplasty and one was treated with Descemetʼs stripping endothelial automated keratoplasty.

Conclusions Isolated corneal endothelial decompensation after chemical burns has not yet been described. The pathophysiological explanation of this observation remains, however, unknown. In view of this rare complication, it is important to follow patients after chemical ocular burn for possible development of endothelial decompensation.

Zusammenfassung

Hintergrund Die Augenverätzung ist ein ophthalmologischer Notfall, der eine umgehende zielgerichtete Therapie erfordert, um das Sehvermögen bestmöglich zu erhalten. Wir berichten über 10 Patienten mit einer okulären Verätzung einschließlich einer Verletzung mit Sekundenkleber und Flüssigpflaster.

Anamnese und Befund Zehn Patienten im Alter zwischen 34 und 92 Jahren wurden in unseren Notfallaufnahmen mit leichten bis mittelschweren Verätzungen durch Laugen oder neutralem Agens behandelt. Es fanden sich unterschiedliche klinische Ausprägungen der Bindehautinjektionen, Reaktionen des Randschlingennetzes, Hornhauterosion und Ausbildung von Descemet-Falten.

Therapie und Verlauf Die Patienten wurden entsprechend der Klinik behandelt. In allen Fällen erfolgte ein kompletter Epithelverschluss ohne signifikante Zeichen einer limbalen Stammzellinsuffizienz. Jedoch entwickelten alle Patienten eine Hornhautendothelinsuffizienz. Bei 9 Patienten wurde eine Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty und bei 1 Patient eine Descemet Stripping Automated Endothelial Keratoplasty durchgeführt.

Schlussfolgerung Eine isolierte Hornhautdekompensation nach Verätzung wurde bisher in der Literatur nicht beschrieben. Der Pathomechanismus dieser Beobachtung ist nicht bekannt. Bei Augenverätzungen muss diese seltene Komplikation jedoch bedacht werden.