Was ist neu?
Lungenfibrose Es zeigt sich eine zunehmende Evidenz bezüglich der Wirksamkeit eines pneumologischen
Rehabilitationsprogramms (PR) bei anderen pneumologischen Erkrankungen als der COPD
(chronic obstructive pulmonary disease). Aktuelle Studien berichten über positive
Effekte von strukturierten PR-Programmen bei Lungenfibrose- und Asthmapatienten.
Asthma bronchiale Es konnte gezeigt werden, dass auch Patienten mit moderatem bis schwerem Asthma signifikant
im Hinblick auf die Asthmakontrolle von einem PR-Programm profitieren.
Telemedizin meets pneumologische Rehabilitation Bei COPD-Patienten kann ein ergänzendes „digitales Übungsprogramm“ im Vergleich zu
einer alleinigen PR-Maßnahme zu größeren Benefits beitragen.
COVID-19 Es gibt erste Hinweise darauf, dass an COVID-19 Erkrankte von einer PR profitieren
können. Das aktuelle Positionspapier der deutschen Gesellschaft für Pneumologie und
Beatmungsmedizin zum Thema Empfehlungen zur PR bei COVID-19 beschreibt, dass rehabilitative
Therapien bereits auf der Normalstation bzw. Intensivstation indiziert sind und sich
als pneumologische Frührehabilitation im Akutkrankenhaus und als Anschlussheilbehandlung
oder Reha-Heilverfahren in PR-Kliniken fortsetzen sollten.
Abstract
The Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD) has stated that
pulmonary rehabilitation (PR) is the most effective therapeutic intervention to reduce
dyspnoea and to improve physical performance and quality of life for patients with
obstructive lung disease.
New innovative studies raised in the area of PR:
1) Pulmonary fibrosis & asthma bronchiale – While PR is recommended for chronic respiratory
diseases other than COPD (chronic obstructive pulmonary disease) in the respective
disease-specific treatment guidelines, PR in some pathologies is underrated. For example,
there is a growing body of evidence showing the effectiveness of structured and multidisciplinary
PR programs in pulmonary fibrosis and asthma bronchial patients;
2) Coronavirus SARS-CoV-2 – There is preliminary evidence that COVID-19 patients can
benefit from a PR program. The current COVID-19 position paper of the German Respiratory
Society e. V. (DGP) regarding PR recommendations suggests that early rehabilitative
therapies are already indicated during hospitalisation on the normal or intensive
care unit and that rehabilitative interventions should be continued after discharge
as a follow-up treatment in PR centres in order to reduce long-term consequences of
COVID-19 disease;
3) Telehealth meets PR – To further improve the effectiveness of PR in COPD patients
using recent technologies, a supplementary “digital exercise program” can contribute
to greater benefits compared to PR alone.
Schlüsselwörter
pneumologische Rehabilitation - pulmonale Fibrose - Asthma bronchiale - COVID-19 -
Telemedizin
Key words
pulmonary rehabilitation - pulmonary fibrosis - asthma bronchiale - COVID-19, telehealth