Abstract
Aim This research aims to compare the efficacy and direct costs of short-acting oral
antipsychotics and aripiprazole once-monthly (AOM) in the context of the treatment
of patients with schizophrenia based on real-world data in Germany.
Method Results are based on a single-armed, retrospective, non-interventional pre-post comparison
study evaluating data from 132 patients with schizophrenia before and after switching
from oral antipsychotics to AOM treatment (6 months each). Socio-demographics, as
well as parameters of indication, efficacy and resource consumption were analyzed
and statistically evaluated.
Results The switch from an oral antipsychotic medication to AOM led to a distinct improvement
in all clinically relevant parameters, including a reduction in hospitalization rates
(55.1 % vs. 14.0 %), length of stay (43.5 d vs. 34.8 d) and percentage of patients
with multiple hospitalizations (13.6 % vs. 3.8 %). There was also a reduction in schizophrenic
episodes for patients with ≥ 1 episode (2.9 vs. 1.4) and of the percentage of patients
with ≥ 1 (88.0 % vs. 29.3 %) as well as ≥ 2 (60.0 % vs. 8.1 %) schizophrenic episodes.
The proportion of patients requiring a visit to day clinics or psychiatric institute
outpatient clinics (PIA) decreased (39.5 % vs. 8.4 %) for patients with AOM treatment,
as did the average length of stay in day clinics or PIAs (116.8 d vs. 86.4 d) for
patients with ≥ 1 stay. The cost saving potential of AOM compared to the treatment
with oral antipsychotics ranged between 1,729.32 € and 5,048.53 € per patient for
a six-month observation period.
Conclusion Our results suggest that AOM treatment of patients with schizophrenia is more effective
(reduction in schizophrenic episodes, hospitalizations, stays in day clinics, psychiatrist
visits, losses in productivity) and generates lower costs for the statutory health
insurance (SHI) in Germany than treatment with oral antipsychotics and should therefore
not be regarded as only a last-resort treatment option for schizophrenia.
Zusammenfassung
Zielsetzung Auf Grundlage von Versorgungsdaten aus Deutschland sollen die Wirksamkeit und die
direkten Kosten von kurzwirksamen oralen Antipsychotika und Aripiprazol-Depot im Rahmen
der Behandlung von Patienten mit Schizophrenie bewertet werden.
Methodik Die Ergebnisse basieren auf einer einarmigen, retrospektiven, nicht-interventionellen
Prä-Post-Vergleichsstudie, in der Daten von 132 Patienten mit Schizophrenie vor und
nach dem Wechsel von oralen Antipsychotika zu Aripiprazol-Depot (jeweils 6 Monate)
ausgewertet wurden. Soziodemographie, indikations- und wirksamkeitsbasierte Parameter
sowie Parameter des Ressourcenverbrauchs wurden analysiert und statistisch ausgewertet.
Ergebnisse Die Umstellung von einem oralen antipsychotischen Medikament auf Aripiprazol-Depot
führte zu einer deutlichen Verbesserung aller klinisch relevanten Parameter, darunter
eine Senkung der Krankenhausraten (55,1 % vs. 14,0 %), der Verweildauer (43,5 Tage
vs. 34,8 Tage) und des Anteils von Patienten mit mehrfachen Krankenhausaufenthalten
(13,6 % vs. 3,8 %). Auch bei der Anzahl an Patienten mit ≥ 1 schizophrenen Episode
(2,9 vs. 1,4) und beim Anteil der Patienten mit ≥ 1 (88,0 % vs. 29,3 %) sowie ≥ 2
(60,0 % vs. 8,1 %) schizophrenen Episoden wurde eine Reduktion festgestellt. Der Anteil
der Patienten, die einen Aufenthalt in einer Tagesklinik oder einer psychiatrischen
Ambulanz benötigten, ging zurück (39,5 % vs. 8,4 %); die durchschnittliche Aufenthaltsdauer
in einer Tagesklinik oder psychiatrischen Ambulanz sank bei Patienten mit ≥ 1 Aufenthalt
(116,8 d vs. 86,4 d). Das Kosteneinsparpotenzial von Aripiprazol-Depot im Vergleich
zur Behandlung mit oralen Antipsychotika lag über einen 6-monatigen Beobachtungszeitraum
zwischen 1.729,32 € und 5.048,53 € pro Patient.
Schlussfolgerung Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Aripiprazol-Depot-Behandlung von Patienten
mit Schizophrenie eine höhere Effektivität (Reduktion von Schizophrenie-Episoden,
Aufenthalten in Krankenhaus, Tagesklinik oder Psychiatrie sowie Produktivitätsverlusten)
aufweist und aus Sicht der gesetzlichen Krankenkasse (GKV) in Deutschland geringere
Kosten verursacht als die Behandlung mit oralen Antipsychotika. Die Therapie sollte
daher nicht ausschließlich als letztmögliche Behandlungsoption für Schizophrenie angesehen
werden.
Key words
Pre-Post Study - Schizophrenia - LAI - Hospitalization - Aripiprazole Once-Monthly
Schlüsselwörter
Prä-Post Studie - Schizophrenie - Depot-Injektion - Krankenhausaufenthalt - Aripiprazol-Depot