Gesundheitswesen 2020; 82(11): 915-919
DOI: 10.1055/a-1173-9588
Übersichtsarbeit

Zusammenfassende Darstellung der wissenschaftlichen Grundlagen der Richtlinie der Bundesärztekammer zur Durchführung der substitutionsgestützten Behandlung Opioidabhängiger

Scientific Rationale for the Directive on Opioid Substitution Treatment of the German Medical Association: A Summary
Wilfried Kunstmann
1   Dezernat 1 – Versorgung und Bevölkerungsmedizin, Bundesärztekammer, Berlin
,
Michael Specka
2   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LVR-Klinikum Essen, Essen
,
Norbert Wodarz
3   Zentrum für Suchtmedizin, Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg, Regensburg
,
Norbert Scherbaum
2   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, LVR-Klinikum Essen, Essen
› Institutsangaben

Zusammenfassung

Hintergrund Mit § 5 Abs. 12 BtMVV wurde die Bundesärztekammer beauftragt, in einer Richtlinie den allgemein anerkannten Stand der Erkenntnisse der medizinischen Wissenschaft zur Substitutionsbehandlung Opioidabhängiger festzustellen.

Methode Für die initiale Fassung der Richtlinie der Bundesärztekammer (BÄK) von 2002 war eine umfangreiche wissenschaftliche Literaturrecherche durchgeführt und deren Ergebnisse nach Evidenzklassen kategorisiert worden. Für die nachfolgenden Überarbeitungen 2010 und 2017 wurden neuere systematische Übersichtsarbeiten und Studien der Evidenzklassen I–III ergänzt und mit internationalen Leitlinien zur Substitutionsbehandlung abgeglichen.

Ergebnisse Mit einer Substitutionsbehandlung können verschiedene gesundheitliche, suchtbezogene sowie psychische und soziale Ziele verfolgt werden. Die Mortalitätsrate wird durch die Behandlung reduziert, und bei 70 bis 80 % der Behandelten lässt sich durch die Substitution der meist hochriskante Konsum illegal erworbener Opioide weitgehend eindämmen. Durch eine psychosoziale Begleitung kann der Behandlungserfolg verbessert werden, weshalb sie regelhaft empfohlen werden soll. Für die Frage, wann bei welchen Patienten für welchen Zeitraum eine Take-home-Verordnung gerechtfertigt ist, fehlt es an wissenschaftlichen Erkenntnissen.

Schlussfolgerungen Die Richtlinie der Bundesärztekammer wurde mit ihrer Novellierung 2017 auf der Grundlage des aktuellen Standes der Wissenschaft zur Substitutionsbehandlung überarbeitet. Damit wird für die behandelnden Ärztinnen und Ärzte mehr Rechtssicherheit geschaffen, und die Behandlung kann an dem bestehenden wissenschaftlichen Erkenntnisstand ausgerichtet werden. Es muss nun evaluiert werden, ob dies auch positive Auswirkungen auf die Versorgungssituation Opioidabhängiger hat und mehr Ärztinnen und Ärzte sich an der Versorgung beteiligen.

Abstract

Background According to the Narcotic Drugs Prescription Ordinance (BtMVV), the German Medical Association was commissioned to issue a directive on opioid substitution treatment (OST) based on the current state of scientific medical knowledge.

Method For the publication of the initial version of the German Medical Association‘s directive in 2002, an extensive literature research had been conducted, categorizing the results by levels of evidence. Subsequent revisions in 2010 and 2017 included recent systematic reviews, studies of evidence levels I–III and international guidelines.

Results OST showed its potential in the pursuit of health- and addiction-related as well as psychological and social goals. There was a decline in the rate of mortality, and high risk consumption of illegally acquired opioids was eliminated in 70 to 80% of patients in OST. Psycho-social assistance was found to enhance treatment outcome. Scientific evidence was lacking for the identification of patient groups suitable for different duration of take-home prescription.

Conclusions With its 2017 amendment, the guideline of the German Medical Association was revised on the basis of the current state of science on substitution treatment. This creates more legal certainty for doctors, and treatment can be delivered in accordance with the existing scientific knowledge. Whether the effects of OST observed in this study have an impact on the care of opioid addicts by attracting more doctors to participate in their treatment needs further evaluation.



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
01. Juli 2020

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  • Literatur

  • 1 Bundesregierung: Dritte Verordnung zur Änderung der Betäubungsmittel-Verschreibungsverordnung – 22. Mai 2017
  • 2 Bundesärztekammer: Richtlinie der Bundesärztekammer zur Durchführung der substitutionsgestützten Behandlung Opioidabhängiger (2017). In: Bundesanzeiger 2. Oktober 2017
  • 3 Gemeinsamer Bundesausschuss: Richtlinie Methoden vertragsärztliche Versorgung. In: Bundesanzeiger 6. Dezember 2018
  • 4 Bundesärztekammer: Bericht zur Feststellung des aktuellen Standes der Erkenntnisse der medizinischen Wissenschaft in einer Richtlinie zur Durchführung der substitutionsgestützten Behandlung Opioidabhängiger – Methodik und Ergebnisbewertung – Berlin: 2018
  • 5 Gemeinsamer Bundesausschuss Richtlinie zu Untersuchungs- und Behandlungsmethoden der vertragsärztlichen Versorgung Berlin. 2018
  • 6 Bundesärztekammer & Kassenärztliche Bundesvereinigung Richtlinien der Bundesärztekammer zur substitutionsgestützten Behandlung Opiatabhängiger vom 22.03.2002 – Materialien zum gegenwärtigen Stand der wissenschaftlichen Erkenntnisse Köln. 2002
  • 7 DIMDI (Hg.). Langzeitsubstitution Opioidabhängiger. HTA-Bericht (53) Medizinwissen. Köln. 2007
  • 8 WHO Guidelines for the psychosocially assisted pharmacological treatment of opioid dependence Geneva. 2009
  • 9 Wittchen HU, Bühringer G, Rehm J. Predictors, Moderators and Outcome of Substitution Treatments – Effekte der langfristigen Substitution Opioidabhängiger: Prädiktoren, Moderatoren und Outcome Schlussbericht an das Bundesministerium für Gesundheit. Dresden:. 2011
  • 10 Strain EC, Stitzer ML, Liebson IA. et al. Dose-response effects of methadone in the treatment of opioid dependence. Ann Intern Med 1993; 119: 23-27
  • 11 Caplehorn JR. A comparison of abstinence-oriented and indefinite methadone maintenance treatment. Int J Addict 1994; 29: 1361-1375
  • 12 Bell J, Chan J, Kuk A. Investigating the influence of treatment philosophy on out-come of methadone maintenance. Addiction 1995; 90: 823-830
  • 13 Sees KL, Delucchi KL, Masson C. et al. Methadone maintenance vs 180-day psychosocially enriched detoxification for treatment of opioid dependence: a randomized controlled trial. JAMA 2000; 283: 1303-1310
  • 14 Substance Abuse and Mental Health Services Administration (Hg.). Federal Guidelines for opioid treatment Programms Rockville. 2015
  • 15 Health Canada (Hg.). Best Practices Methadone Maintenance Treatment Ottawa. 2002
  • 16 Health and Welfare Canada (Hg.). The use of opioids in the management of opioid dependence Ottawa:. 1992
  • 17 Royal College of General Practitioners (Hg.). Guidance for the use of substitute prescribing in the treatment of opioid dependence in primary care. London: 1st Edition 2011
  • 18 Amato L, Davoli M, Perucci CA. et al. An overview of systematic reviews of the effectiveness of opiate maintenance therapies: available evidence to inform clinical practice and research. In: J Subst Abuse Treat 2005; 28: 321-329
  • 19 Degenhardt L, Bucello C, Mathers B. et al. Mortality among regular or dependent users of heroin and other opioids: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Addiction 2011; 106: 32-51
  • 20 Bundesamt für Gesundheit (Hg.). Substitutionsgestützte Behandlung bei Opioidabhängigkeit. Empfehlungen Revision 2013 des Bundesamtes für Gesundheit (BAG) der Schweizerischen Gesellschaft für Suchtmedizin (SSAM) der Vereinigung der Kantonsärztinnen und Kantonsärzte Schweiz (VKS). Bern: 2013
  • 21 Minozzi S, Amato L, Bellisario C. et al. Maintenance treatments for opiate-dependent adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews 2014; 6: CD007210
  • 22 Fischer G, Kopf N. Review of the literature on pregnancy and psychosocially assisted pharmacotherapy of opioid dependence (including withdrawal management, agonist and antagonist maintenance therapy and adjuvant pharmacotherapy). Background Document Prepared for 3rd Meeting of Technical Development Group (TDG) for the WHO “Guidelines for Psychosocially Assisted Pharmacotherapy of Opioid Dependence”. 17–21 September 2007; Geneva, Switzerland
  • 23 Saia KA, Schiff D, Wachman EM. et al. Caring for Pregnant Women with Opioid Use Disorder in the USA: Expanding and Improving Treatment. Curr Obstet Gynecol Rep 2016; 5: 257-263
  • 24 Mattick RP, Breen C, Kimber J. et al. Buprenorphine maintenance versus placebo or methadone maintenance for opioid dependence. Cochrane Database of Systematic Reviews 2014; 2: CD002207
  • 25 Sordo L, Barrio G, Bravo MJ. et al. Mortality risk during and after opioid substitution treatment: systematic review and meta-analysis of cohort studies. BMJ 2017; 357: j1550
  • 26 Degenhardt L, Larney S, Kimber J. et al. The impact of opioid substitution therapy on mortality post-release from prison: retrospective data linkage study. Addiction 2014; 109: 1306-1317
  • 27 Cornish R, Macleod J, Strang J. et al. Risk of death during and after opiate substitution treatment in primary care: prospective observational study in UK. BMJ 2010; 341: c5475
  • 28 Bell J. The Role of Supervision of Dosing in Opioid Maintenance Treatment. Background Document Prepared for the Third Meeting of Technical Development Group (TDG) for the WHO “Guidelines for the Psychosocially Assisted Pharmacological Treatment of Opioid Dependence”. Geneva. 17–21 September 2007
  • 29 Department of Health (Hg.). National Guidelines for Medicationassisted Treatment of Opioid Dependence. Canberra: 2014
  • 30 McLellan AT, Arndt IO, Metzger DS. et al. The effects of psychosocial services in substance abuse treatment. JAMA 1993; 269: 1953-1959
  • 31 Amato L, Minozzi S, Davoli M. et al. Psychosocial combined with agonist maintenance treatments versus agonist maintenance treatments alone for treatment of opioid dependence. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011; 10: CD004147
  • 32 Dugosh K, Abraham A, Seymour B. et al. A Systematic Review on the Use of Psychosocial Interventions in Conjunction With Medications for the Treatment of Opioid Addiction. J Addict Med 2016; 10: 93 103