Psychiatr Prax 2021; 48(05): 250-257
DOI: 10.1055/a-1321-7866
Originalarbeit

Antipsychotische Polypharmazie in der Behandlung von Patientinnen und Patienten mit Schizophrenie am Beispiel von neun psychiatrischen Fachkliniken des Landschaftsverbandes Rheinland

Antipsychotic Polypharmacy in the Treatment of Patients with Schizophrenia in Nine Psychiatric Hospitals of the Landschaftsverband Rheinland, Germany
Christian Schmidt-Kraepelin
 1   LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
,
Eva Meisenzahl-Lechner
 1   LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
 3   LVR-Institut für Versorgungsforschung, Köln
,
Milenko Kujovic
 1   LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
,
Joachim Cordes
 1   LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
 2   Kaiserswerther Diakonie, Florence-Nightingale-Krankenhaus, Düsseldorf
,
Christina Engelke
 1   LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
,
Mathias Riesbeck
 1   LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
,
Jürgen Zielasek
 3   LVR-Institut für Versorgungsforschung, Köln
,
Sandra Engemann
 3   LVR-Institut für Versorgungsforschung, Köln
,
Jürgen Vrinssen
 3   LVR-Institut für Versorgungsforschung, Köln
,
Isabell Lehmann
 3   LVR-Institut für Versorgungsforschung, Köln
,
Anita Tönnesen-Schlack
 5   LVR-Klinik Bedburg-Hau
,
Markus Banger
 6   LVR-Klinik Bonn
,
Martine Grümmer
 7   LVR-Klinik Düren
,
Norbert Scherbaum
 8   LVR-Klinikum Essen, Kliniken und Institut der Universität Duisburg-Essen
,
Jutta Muysers
 9   LVR-Klinik Langenfeld
,
Stephan Rinckens
10   LVR-Klinik Mönchengladbach
,
Ralph Marggraf
11   LVR-Klinik Viersen
,
Euphrosyne Gouzoulis-Mayfrank
 3   LVR-Institut für Versorgungsforschung, Köln
 4   LVR-Klinik Köln
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Für die Behandlung von Menschen mit Schizophrenien wird vorrangig antipsychotische Monotherapie empfohlen. Antipsychotische Polypharmazie (APP) wird dennoch oft eingesetzt und dient als Qualitätsindikator.

Ziel der Arbeit Das Auftreten von APP an 9 psychiatrischen Kliniken des LVR zu untersuchen und die Nutzbarkeit als Qualitätsindikator zu diskutieren.

Material und Methoden Es wurden Behandlungsdaten von stationären und teilstationären Fällen mit der Hauptdiagnose ICD-10 F20.x im Zeitraum 6/2016 bis 6/2017 hinsichtlich der APP-Rate analysiert.

Ergebnisse Bei 6788 Behandlungsfällen wurde eine APP-Rate von 55,5 % ermittelt. Männliches Geschlecht, längere Verweildauer, keine Zwangsunterbringung und der Standort der Klinik waren mit APP assoziiert.

Diskussion Die APP-Rate ist im Vergleich bisherigen Ergebnissen hoch und weist erhebliche Unterschiede zwischen den Kliniken auf. Die Verwendung des Qualitätsindikators APP wird diskutiert.

Abstract

Background Antipsychotics are the cornerstone in the treatment of schizophrenia and are primarily recommended as monotherapy by evidence-based guidelines. Nevertheless, antipsychotic polypharmacy (APP) is prevalent in routine practice and APP is also used as a quality indicator since 2016 in quality management programs.

Objective Based on routine data of nine psychiatric hospitals of the Landschaftsverband Rheinland (LVR)/Germany the prevalence of APP was determined and correlated with factors of routine healthcare in order to monitor the adoption of APP and to discuss its feasibility as a quality indicator.

Materials and Methods All cases with schizophrenia (ICD-10 F20.x; ≥ 18 years) discharged between June 1st, 2016, and June 1st, 2017, (in-patient and day clinic) were extracted from an established research database shared by all nine hospitals and analyzed regarding APP prevalence at the time of discharge.

Results Based on 6,788 cases, the prevalence of APP was 55.5 % with an average of 2.4 antipsychotics (SD = 0.6) administered simultaneously. In multivariate analyses, significant predictors for APP were: gender (male > female), the number of days in hospital (long > short), involuntary treatment (no > yes) and the location of the hospital.

Conclusions We found a high proportion of polypharmacy in inpatient schizophrenia patients and significant differences between hospitals. The use of the results as a quality indicator (criteria ≥ 2 antipsychotics) remains dependent on the background of the individual treatment courses, which cannot be adequately represented by the existing routine data. The LVR has been using the quality indicator of ≥ 3 antipsychotics since 2018, which is discussed as a more appropriate approach for future evaluations.



Publication History

Article published online:
20 January 2021

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