Klin Monbl Augenheilkd
DOI: 10.1055/a-2670-1917
Klinische Studie

Surgical management of residual infantile esotropia using lyophilized bovine pericardium – a case series of 29 patients

Chirurgische Behandlung der residualen frühkindlichen Esotropie mittels lyophilisiertem Rinderperikard – eine Fallserie von 29 Patienten.
1   Ophthalmology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, Germany (Ringgold ID: RIN27177)
2   Ophthalmology, Kassel Hospital, Kassel, Germany (Ringgold ID: RIN60021)
,
Sebastian Pfeiffer
3   Medical statistics, University Medical Center Göttingen, Göttingen, Germany (Ringgold ID: RIN27177)
,
Maren Horn
1   Ophthalmology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, Germany (Ringgold ID: RIN27177)
,
Sabine Naxer
1   Ophthalmology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, Germany (Ringgold ID: RIN27177)
,
Michael P. Schittkowski
1   Ophthalmology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, Germany (Ringgold ID: RIN27177)
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Purpose: This study aimed to assess the effectiveness of tendon elongation using Tutopatch as a secondary intervention for residual infantile esotropia, particularly in patients exhibiting limited abduction, for whom further conventional surgery might not yield successful outcomes. Methods: Design: This retrospective study analyzed data from patients with residual deviation angles following previous surgery for infantile esotropia. Participants and intervention: All patients who underwent tendon elongation with Tutopatch between 2009 and 2023 were included in the study, excluding those with other ocular or strabismus diagnoses or those who refused to participate. Setting: The data were collected from patients operated at a single tertiary medical center. The analysis included pre- and postoperative deviation angles recorded at one day, three months, and twelve months, if available. The dose-effect relationship, defined as the deviation angle in degrees per effective operative distance in millimeters, and overall success rates were determined. Primary and Secondary Outcome Measures: The primary outcome measure was the effect of using Tutopatch on the deviation angle. The secondary measure was the effect on ocular motility. Results: Participants and intervention: The study included twenty-nine patients (ten females, 19 males) with a median age of 17 years (range: 5 – 59 years). The median preoperative deviation angle was +15° (range: +6° to +27°), which decreased to -1.5° (range: -12° to +7°) at the three-month follow-up in 22 patients. Subsequent long-term follow-up in ten patients, after a median duration of 34.5 months (range: 13 to 69 months), revealed a median deviation angle of -1° (range: -15° to +15°). Postoperative adduction was slightly reduced by a median of 5° (range: loss of 30° to gain of 15°). No postoperative complications were observed. Overcorrection necessitated re-operation in five patients, which was uneventful. The median postoperative deviation angle following re-operation was -1° (range: -5° to +8°). Conclusion: Tendon elongation with Tutopatch is effective in managing significant residual infantile esotropia, particularly in complex cases, with minimal impact on duction limitation. Long-term overcorrection may occur, necessitating re-operation that can be performed without difficulty. Zielsetzung: Diese Studie untersucht die Wirksamkeit der Sehnenverlängerung mittels Tutopatch bei residualer frühkindlicher Esotropie, insbesondere bei Patienten*innen mit eingeschränkter Abduktion, bei denen eine konventionelle Nachoperation eventuell nicht erfolgreich wäre. Methoden: Studiendesign: Retrospektive Analyse von Patienten*innen mit residualem Schielwinkel nach vorangegangener Operation. Patienten*innen und Intervention: Eingeschlossen wurden alle Patienten*innen, die zwischen 2009 und 2023 eine Sehnenverlängerung mit Tutopatch erhielten. Ausgeschlossen wurden Patienten*innen mit weiteren okulären Diagnosen oder fehlender Einwilligung. Setting: Die Datenerhebung erfolgte in einem universitären Zentrum. Analysiert wurden Schielwinkel vor der Operation sowie an Tag 1, nach drei Monaten und – sofern verfügbar – nach zwölf Monaten. Zudem wurde der Dose-Effect (Grad pro mm Operationsstrecke) berechnet und die Erfolgsrate erfasst. Zielparameter: Primärer Endpunkt war die Veränderung des Schielwinkels, sekundärer Endpunkt die Veränderung der okulären Motilität. Ergebnisse: Insgesamt wurden 29 Patienten*innen (10 weiblich, 19 männlich; medianes Alter: 17 Jahre, Spanne: 5–59) eingeschlossen. Der mediane präoperative Schielwinkel betrug +15° und verringerte sich auf -1,5° drei Monate postoperativ (n=22). Die Langzeitnachbeobachtung (n=8, median: 43 Monate) zeigte einen mittleren Schielwinkel von +1°. Die Adduktion war postoperativ median um 5° vermindert (Spanne: -30° bis +15°). Es traten keine Komplikationen auf. Bei fünf Patienten*innen war eine Reoperation wegen Überkorrektur erforderlich; der mediane postoperative Schielwinkel nach Revision betrug -1°. Schlussfolgerung: Die Sehnenverlängerung mit Tutopatch ist bei komplexer residualer frühkindlicher Esotropie wirksam und hat nur geringe Auswirkungen auf die Augenmotilität. Langfristige Überkorrekturen sind möglich, lassen sich jedoch problemlos durch Reoperation korrigieren.



Publication History

Received: 22 October 2024

Accepted after revision: 08 August 2025

Accepted Manuscript online:
08 August 2025

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