Zusammenfassung
Hintergrund: Wir untersuchten die Auswirkung des Zeitintervalls von der Abhebung der Makula bis
zu ihrer operativen Korrektur auf den postoperativen Visusgewinn bei Patienten mit
rhegmatogener Macula-off Ablatio retinae. Patienten und Methoden: Auf Basis der Patientenakten untersuchten wir in einer retrospektiven Fallserie 62
konsekutive Patienten mit rhegmatogener Macula-off Ablatio, die mit eindellender Chirurgie
versorgt worden waren. Es wurde überprüft, inwieweit Alter, Geschlecht, Refraktionsstatus,
Anzahl der Foramina, Katarakt-Entwicklung während des Beobachtungszeitraums, präoperativer
Visus und Operationszeitpunkt mit dem postoperativen Visus sowie dem beobachteten
Visusgewinn korrelierten. Das Follow-up betrug im Durchschnitt 12,7 Monate. Ergebnisse: Eine Korrelation mit dem Visus am Ende der Beobachtungsperiode wurde für den präoperativen
Visus sowie für den Operationszeitpunkt beobachtet. Eine Korrelation mit dem Visusgewinn
nach der Operation fand sich lediglich für den Operationszeitpunkt. Nach Einteilung
der Patienten in Gruppen, die am Tag des Symptombeginns operiert wurden bzw. 1 – 3,
4 – 6, oder 7 – 9 Tage danach, zeigte sich eine bessere Visusentwicklung, je früher
die Operation erfolgt war. Im Vergleich zu der am Tag 0 operierten Gruppe waren die
Visusergebnisse der später operierten Patienten allerdings erst ab dem 4. Tag statistisch
signifikant schlechter. Schlussfolgerungen: Die ersten 3 Tage nach Ablösung der Makula scheinen ein relativ sicheres Intervall
darzustellen, währenddessen eine operative Korrektur ohne eine signifikante Beeinträchtigung
der Visusprognose aufgeschoben werden kann.
Abstract
Background: The aim of this study was to determine the influence of the lag time between macular
detachment and surgical intervention on post-operative visual acuity gain in patients
with rhegmatogenous macula-off retinal detachment. Patients and Methods: We retrospectively evaluated the medical records of 62 consecutive patients having
undergone scleral buckling surgery for rhegmatogenous macula-off retinal detachment.
The correlation of gender, age, refraction, number of retinal breaks, development
of cataract during follow-up, pre-operative visual acuity and timing of surgical intervention
with final visual acuity and post-operative visual acuity gain were determined. Mean
follow-up time was 12.7 months. Results: A correlation with final visual acuity was found for pre-operative visual acuity
and lag between the beginning of symptoms and surgical intervention. A correlation
with visual acuity gain was found only for timing of surgical procedure. When divided
into subgroups operated after 0, 1 – 3, 4 – 6, or 7 – 9 days, respectively, visual
recovery was better the earlier the patients underwent surgical repair. Compared to
surgery at day 0, statistical significance was found only for patients operated 4
or more days after the occurrence of symptoms. Conclusion: The first three days seem to represent a relatively safe period during which surgery
for macula-off retinal detachment may be postponed without compromising the patient’s
visual prognosis.
Schlüsselwörter
Ablatio retinae - eindellende Chirurgie - Macula-off Ablatio retinae - Netzhautablösung
- Operationsaufschub - rhegmatogene Ablatio - sicheres Intervall - Definition Notfalleingriff
- Definition zeitkritischer Eingriff
Key words
retinal detachment - scleral buckling surgery - macula-off retinal detachment - retinal
detachment surgery - delay of surgical reapair - rhegmatogenous retinal detachment
- safe interval - definition of emergerncy and urgency surgery - definition of time-critical
surgery
References
1 Spaeth G L. Ophthalmic surgery, principles and practice. Philadelphia; W. B. Saunders
Company 1982
2
Salicone A, Smiddy W E, Venkatraman A. et al .
Visual recovery after scleral buckling procedure for retinal detachment.
Ophthalmology.
2006;
113
1734-1742
3
Kreissig I.
Prognosis of return of macular function after retinal reattachment.
Mod Probl Ophthalmol.
1977;
18
415-429
4
Burton T C.
Recovery of visual acuity after retinal detachment involving the macula.
Trans Am Ophthalmol Soc.
1982;
80
475-497
5
Girard P, Karpouzas I.
Visual acuity after scleral buckling surgery.
Ophthalmologica.
1995;
209
323-328
6
Kusaka S, Toshino A, Ohashi Y. et al .
Long-term visual recovery after scleral buckling for macula-off retinal detachments.
Jpn J Ophthalmol.
1998;
42
218-222
7
Ross W H, Kozy D W.
Visual recovery in macula-off rhegmatogenous retinal detachments.
Ophthalmology.
1998;
105
2149-2153
8
Chang S D, Kim I T.
Long-term visual recovery after scleral buckling procedure of rhegmatogenous retinal
detachment involving the macula.
Korean J Ophthalmol.
2000;
14
20-26
9
Zhioua R, Malek I, I N B. et al .
Functional results of rhegmatogenous retinal and macular detachment.
Tunis Med.
2002;
80
681-684
10
Hassan T S, Sarrafizadeh R, Ruby A J. et al .
The effect of duration of macular detachment on results after the scleral buckle repair
of primary, macula-off retinal detachments.
Ophthalmology.
2002;
109
146-152
11
Yang C H, Lin H Y, Huang J S. et al .
Visual outcome in primary macula-off rhegmatogenous retinal detachment treated with
scleral buckling.
J Formos Med Assoc.
2004;
103
212-217
12
Liu F, Meyer C H, Mennel S. et al .
Visual recovery after scleral buckling surgery in macula-off rhegmatogenous retinal
detachment.
Ophthalmologica.
2006;
220
174-180
13
Mowatt L, Shun-Shin G A, Arora S. et al .
Macula off retinal detachments. How long can they wait before it is too late?.
Eur J Ophthalmol.
2005;
15
109-117
14
Diederen R M, La Heij E C, Kessels A G. et al .
Scleral buckling surgery after macula-off retinal detachment: worse visual outcome
after more than 6 days.
Ophthalmology.
2007;
114
705-709
15
Erickson P A, Fisher S K, Anderson D H. et al .
Retinal detachment in the cat: the outer nuclear and outer plexiform layers.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
1983;
24
927-942
16
Anderson D H, Stern W H, Fisher S K. et al .
Retinal detachment in the cat: the pigment epithelial-photoreceptor interface.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
1983;
24
906-926
17
Anderson D H, Guerin C J, Erickson P A. et al .
Morphological recovery in the reattached retina.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
1986;
27
168-183
1 Presented at the Annual Meeting of the Association for Research in Vision and Ophthalmology
(ARVO), Fort Lauderdale, FL, May 1, 2008.
Paul B. Henrich, M. D.
University of Basel Department of Ophthalmology
P. O. Box
4012 Basel
Switzerland
Phone: ++ 41/61/2 65 25 25
Fax: ++ 41/61/2 65 87 45
Email: Henrichp@uhbs.ch