neuroreha 2010; 2(3): 111-117
DOI: 10.1055/s-0030-1265122
Schwerpunkt Tonuserhöhung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Messmethoden zur Objektivierung der Plussymptome des Upper-Motor-Neuron-Syndroms

Marcus Pohl
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 September 2010 (online)

Zusammenfassung

Die Quantifizierung der Plussymptome des Upper-Motor-Neuron-Syndroms (UMNS) wird von vielen Autoren als schwieriges und bisher ungelöstes Problem beschrieben. Dieses lässt sich bereits bei der Definition des Upper-Motor-Neuron-Syndroms erahnen (S.106). Aus der historischen Entwicklung des Begriffs des Upper-Motor-Neuron-Syndroms lässt sich ableiten, dass verschiedene Messverfahren unterschiedliche (Teil-)Aspekte der Plussymptome des Upper-Motor-Neuron-Syndroms untersuchen. Die Quantifizierung der Plussymptome des UMNS lässt sich grob in klinische, neurophysiologische und biomechanische Methoden bzw. Verfahren unterteilen. Am Ende beantwortet der Artikel oft gestellte Fragen zu Plussymptomen und veranschaulicht dem Leser die Komplexität der Thematik für den Alltag in der neurologischen Rehabilitation.

Literatur

  • 01 Ashworth B . Preliminary trial of carisoprol in multiple sclerosis.  Practitioner. 1964;  192 540-542
  • 02 Bohannon R W, Smith M B. Interrater reliability of a modified Ashworth scale of muscle spasticity.  Phys Ther. 1987;  67 206-207
  • 03 Boyd R , Ada L . Physiotherapy management of spasticity. In: Barnes N , Johnson G , (Hrsg.) Upper motor neuron syndrome and spasticity. Clinical management and neurophysiology. Cambridge University press; Cambridge; 2001: 96-121
  • 04 Burridge J H, Wood D E, Hermens H J et al.. Theoretical and methodological considerations in the measurement of spasticity.  Disabil Rehabil. 2005;  27 69-80
  • 05 Fowler E G, Nwigwe A I, Ho T W. Sensitivity of the pendulum test for assessing spasticity in persons with cerebral palsy.  Dev Med Child Neurol. 2000;  42 182-189
  • 06 Gracies J . Pathophysiology of spastic paresis. II. Emergence of muscle overactivity.  Muscle Nerve. 2005;  31 552-571
  • 07 Gracies J M, Marosszeky J E, Renton R  et al.. Short-term effects of dynamic lycra splints on upper limb in hemiplegic patients.  Arch Phys Med Rehabil. 2000;  81 1547-1555
  • 08 Gracies J M. Évaluation de la spasticité. Apport de l’echelle de Tardieu.  Motricité cérébrale. 2001;  22 1-16
  • 09 Gracies J M. Pathophysiology of spastic paresis. I: Paresis and soft tissue changes.  Muscle Nerve. 2005;  31 535-551
  • 10 Gregson J M et al.. Reliability of the Tone Assessment Scale and the modified Ashworth scale as clinical tools for assessing poststroke spasticity.  Arch Phys Med Rehabil. 1999;  80 1013-1016
  • 11 Haugh A B, Pandyan A D, Johnson G R. A systematic review of the Tardieu Scale for the measurement of spasticity.  Disabil Rehabil. 2006;  28 899-907
  • 12 Held J  et al.. Reeducation motrice des affections neurologiques. JB Baillière et Fils; Paris; 1969
  • 13 Hobart J C et al.. Getting the measure of spasticity in multiple sclerosis: the Multiple Sclerosis Spasticity Scale (MSSS-88).  Brain. 2005;  129 224-234
  • 14 Johnson G R. Measurement of spasticity. In: Barnes M , Johnson G , (Hrsg.) Upper motor neuron syndrome and spasticity. Clinical management and neurophysiology. Cambridge University press; Cambridge; 2001: 79-95
  • 15 Lance J W. Symposium synopsis. In: Feldman R G, Young R R, Koella W P, (Hrsg.) Spasticity: disordered motor control. Symposia Specialists; Miami; 1980: 485-494
  • 16 Mehrholz J , Major Y , Meissner D  et al.. The influence of contractures and variation in measurement stretching velocity on the reliability of the Modified Ashworth Scale in patients with severe brain injury.  Clin Rehabil . 2005;  19 63-72
  • 17 Mehrholz J  et al.. Reliability of the Modified Tardieu Scale and the Modified Ashworth Scale in adult patients with severe brain injury: a comparison study.  Clin Rehabil. 2005;  19 751-759
  • 18 O‘Dwyer N J et al.. Spasticity and muscle contracture following stroke.  Brain. 1996;  119 1737-1749
  • 19 Pandyan A D, Van Wijck F M, Stark S  et al.. The construct validity of a spasticity measurement device for clinical practice: an alternative to the Ashworth scales.  Disabil Rehabil. 2006;  28 579-585
  • 20 Platz T , Eickhof C , Nuyens G  et al.. Clinical scales for the assessment of spasticity, associated phenomena, and function: a systematic review of the literature.  Disabil Rehabil. 2005;  27 7-18
  • 21 Platz T  et al.. REPAS, a summary rating scale for resistance to passive movement: item selection, reliability and validity.  Disabil Rehabil. 2008;  30 44-53
  • 22 Pohl M , Rockstroh G , Ruckriem S  et al.. Measurement of the effect of a bolus dose of intrathecal baclofen by continuous measurement of force under fibreglass casts.  J Neurol. 2002;  249 1254-1262
  • 23 Pohl M  et al.. Time course of the effect of a bolus dose of intrathecal baclofen on severe cerebral spasticity.  J Neurol. 2003;  250 1195-1200
  • 24 Pohl M , Mehrholz J , Rockstroh G  et al.. Contractures and involuntary muscle overactivity in severe brain injury.  Brain Inj. 2007;  21 421-432
  • 25 Voerman G E, Gregoric M , Hermens H J. Neurophysiological methods for the assessment of spasticity: the Hoffmann reflex, the tendon reflex, and the stretch reflex.  Disabil Rehabil. 2005;  27 33-68
  • 26 Wartenberg R . Pendulousness of the legs as a diagnostic test.  Neurology. 1951;  1 18-24
  • 27 Wood D E et al.. Biomechanical approaches applied to the lower and upper limb for the measurement of spasticity: a systematic review of the literature.  Disabil Rehabil. 2005;  27 19-32

Dr. med. Marcus Pohl

Klinik Bavaria, Kreischa

An der Wolfsschlucht 1–2

01731 Kreischa

Email: marcus.pohl@klinik-bavaria.de

    >