Klin Monbl Augenheilkd 2017; 234(02): 223-230
DOI: 10.1055/s-0042-101350
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der Einfluss von morphologischen und funktionellen Parametern auf die okuläre Pulsamplitude: eine Analyse bei verschiedenen Glaukomformen und okulärer Hypertension

Effect of Morphological and Functional Parameters on Ocular Pulse Amplitudes: An Analysis in Ocular Hypertension and Different Types of Glaucoma
G. Milioti
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
,
A. Langenbucher
2   Experimentelle Ophthalmologie, Medizinische Fakultät der Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
,
B. Seitz
2   Experimentelle Ophthalmologie, Medizinische Fakultät der Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
,
U. Löw
2   Experimentelle Ophthalmologie, Medizinische Fakultät der Universität des Saarlandes, Homburg/Saar
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 21 October 2015

akzeptiert 10 January 2016

Publication Date:
30 April 2016 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Zielsetzung: Die Bedeutung einer gestörten okulären Durchblutung und der Verlust der Autoregulation gewinnen zunehmend an Bedeutung bei der Pathogenese von Glaukomen. In dieser Studie sollen die Auswirkungen morphometrischer und funktioneller Veränderungen beim Niederdruckglaukom (NDG), primären Offenwinkelglaukom (POWG), Pseudoexfoliationsglaukom (PEX-Glaukom) und der okulären Hypertension (OHT) auf die okuläre Pulsamplitude (OPA) untersucht werden.

Patienten und Methoden: In unsere prospektive Studie wurden 172 Patienten mit manifestem Glaukom und OHT eingeschlossen. Alle Patienten wurden mit der dynamischen Konturtonometrie (DCT), Goldmann-Applanationstonometrie (GAT), Heidelberg Retina Tomografie II und Octopus Gesichtsfeld (Programm 30II) untersucht. Um potenzielle Einflussfaktoren für die OPA herauszuarbeiten, wurde ein verallgemeinertes lineares Modell (GLM) angesetzt. Als Effektgrößen wurden neben dem Geschlecht als Faktor die Kovariablen Tensio (gemessen mit dem DCT [IOD]), Papillenfläche (PF), Exkavationsfläche (EF), mittlere Defekttiefe (MD), zentrale Hornhautdicke (HHD), Cup-Disc-Ratio (CDR), Papillenrandsaumfläche (PRA), Exkavationsvolumen (EV) sowie das Alter der Patienten mit einbezogen.

Ergebnisse: Die OPA war bei Patienten mit NDG im Durchschnitt niedriger im Vergleich zu den anderen Gruppen. In der Gesamtgruppe war im verallgemeinerten linearen Modell eine größere OPA assoziiert mit einem größeren IOD sowie mit weiblichem Geschlecht. In der NDG-Gruppe waren keine Abhängigkeiten nachweisbar, während in der OHT-Gruppe der IOD (gemessen mit DCT) und die MD, in der POWG der IOD (gemessen mit DCT) und das Geschlecht und in der PEX-Gruppe die MD und das Geschlecht einen positiven Einfluss auf die gemessene OPA zeigten.

Schlussfolgerungen: In unserer Studie konnten wir nachweisen, dass bei den NDG keine demografischen, morphologischen oder funktionellen Einflussgrößen für die OPA identifiziert werden konnten. Dagegen bestanden Abhängigkeiten der OPA vom IOD (gemessen mit dem DCT) bei OHT und POWG, von der MD bei OHT und PEX sowie vom Geschlecht bei POWG und PEX.

Abstract

Background and Purpose: Ocular blood flow imbalance and the loss of autoregulation are widely believed to be important factors in the pathogenesis of glaucoma. The purpose of this study was to investigate the impact of morphometric and functional changes on ocular pulse amplitude (OPA) in normal tension glaucoma (NTG), primary open-angle glaucoma (POAG), pseudoexfoliation-glaucoma (PEX) and ocular hypertension (OHT).

Patients and Methods: This prospective study included 172 patients with manifest glaucoma and OHT. All patients were examined with dynamic contour tonometry (DCT), Goldmann applanation tonometry (GAT), Heidelberg retina tomography II (HRT), and Octopus visual field analysis (program 30II). In order to identify potential determinants of OPA, a generalised linear model (GLM) analysis was defined. As effect sizes, we included gender as a factor and intraocular pressure (measured by DCT [IOP]), optic disc area, cup area, mean deviation (MD), central corneal thickness (CCT), cup-disc ratio (CDR), and patient age as covariates.

Results: Mean OPA was lower in patients with NTG than in other groups. In the generalised linear model in the entire population, a larger OPA was associated with a larger IOP and female gender. In the NTG group, we did not identify effect sizes, whereas, in the OHT group, IOP (measured with DCT) and MD, in the POAG group IOP (measured with DCT) and gender and in the PEX group MD and gender showed a positive effect on OPA.

Conclusions: In this study, we showed that in the NTG group neither demographic nor morphological or functional factors affected OPA. However, in the OHT and POAG groups, OPA was influenced by IOP (measured with DCT), in the OHT and PEX group by MD and in the POAG and PEX groups by gender.

 
  • Literatur

  • 1 Hattenhauer MG, Johnson DH, Ing HH. et al. The probability of blindness from open-angle glaucoma. Ophthalmology 1998; 105: 2099-2104
  • 2 Jonas JB, Papastathopoulos KL. Optic disk appearance in pseudoexfoliation syndrome. Am J Ophthalmol 1997; 123: 174-180
  • 3 Bouzas E, Donati G, Pournaras CJ. Distribution and regulation of the optic nerve head tissue PO2. Surv Ophthalmol 1997; 42: 27-34
  • 4 Harju M, Vesti E. Blood flow of the optic nerve head and peripapillary retina in exfoliation syndrome with unilateral glaucoma or ocular hypertension. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2001; 239: 271-277
  • 5 Harris A, Jonescu-Cuypers CP, Kagemann L. et al. Atlas of Ocular Blood Flow – Vascular Anatomy, Pathophysiology and Metabolism. Philadelphia PA: Butterworth Heinemann; 2003
  • 6 Kniestedt C, Kanngiesser H. Dynamische Konturtonometrie. Ophthalmologe 2006; 103: 713-721
  • 7 Langham ME, Farrell RA, OʼBrien V. et al. Blood flow in the human eye. Acta Ophthalmol 1989; 67: 9-13
  • 8 Silver DM, Farrell RA, Langham ME. et al. Estimation of pulsatile ocular blood flow from intraocular pressure. Acta Ophthalmol Suppl 1989; 191: 25-29
  • 9 Stürmer JPE, Kniestedt C. Stellenwert der okulären Pulsamplitude beim Glaukom. Klin Monatsbl Augenheilkd 2015; 232: 162-168
  • 10 Krakau CE. A model for pulsatile and steady ocular blood flow. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1995; 233: 112-118
  • 11 McKee HD, Saldana M, Ahad MA. Increased ocular pulse amplitude revealing aortic regurgitation. Am J Ophthalmol 2004; 138: 503
  • 12 Bechetoille A, Bresson-Dumont H. Diurnal and nocturnal blood pressure drops in patients with focal ischemic glaucoma. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1994; 232: 675-679
  • 13 Hayreh SS. Progress in the understanding of the vascular etiology of glaucoma. Curr Opin Ophthalmol 1994; 5: 26-35
  • 14 Schulzer M, Drance SM, Carter CJ. et al. Biostatistical evidence for two distinct chronic open angle glaucoma populations. Br J Ophthalmol 1990; 74: 196-200
  • 15 Jonas JB, Papastathopoulos KL. Optic disk appearance in pseudoexfoliation syndrome. Am J Ophthalmol 1997; 123: 174-180
  • 16 Klemm M, Zeitz O, Matthiessen ET. et al. Abschätzung der okulären Perfusion: Ein praxisorientierter Vergleich aktueller Methoden. Klin Monatsbl Augenheilkd 2003; 220: 257-261
  • 17 Langham ME, Tomey KF. A clinical procedure for the measurements of the ocular pulse-pressure relationship and ophthalmic arterial pressure. Exp Eye Res 1978; 27: 17-25
  • 18 Romppainen T, Kniestedt C, Bachmann LM. et al. Okuläre Pulsamplitude als biometrischer Messwert in der Glaukomdiagnostik. Ophthalmologe 2007; 104: 230-235
  • 19 Pillunat LE, Stodtmeister R, Willmanns I. Pressure compliance of the optic nerve head in low tension glaucoma. Br J Ophthalmol 1987; 71: 181-187
  • 20 Trew DR, Smith SE. Postural studies in pulsatile ocular blood flow: I. Ocular hypertension and normotension. Br J Ophthalmol 1991; 75: 66-70
  • 21 Kim YJ, Lee KS, Lee JR. et al. Ocular pulse amplitude as a dynamic parameter and its relationship with 24-h intraocular pressure and blood pressure in glaucoma. Exp Eye Res 2013; 115: 65-72
  • 22 Wang J, Cayer MM, Descovich D. et al. Assessment of factors affecting the difference in intraocular pressure measurements between dynamic contour tonometry and goldmann applanation tonometry. J Glaucoma 2011; 20: 482-487
  • 23 Kerr J, Nelson P, OʼBrien C. A comparison of ocular blood flow in untreated primary open-angle glaucoma and ocular hypertension. Am J Ophthalmol 1998; 126: 42-51
  • 24 Schmidt KG, von Rückmann A, Mittag TW. Okuläre Pulsamplitude bei okulärer Hypertension und verschiedenen Glaukomformen. Ophthalmologica 1998; 212: 5-10
  • 25 Yamazaki Y, Drance SM. The relationship between progression of visual field defects and retrobulbar circulation in patients with glaucoma. Am J Ophthalmol 1997; 124: 287-295
  • 26 Fontana L, Poinoosawmy D, Bunce CV. et al. Pulsatile ocular blood flow investigation in asymmetric normal tension glaucoma and normal subjects. Br J Ophthalmol 1998; 82: 731-736
  • 27 Insull E, Nicholas S, Ang GS. et al. Optic disc area and correlation with central corneal thickness, corneal hysteresis and ocular pulse amplitude in glaucoma patients and controls. Clin Experiment Ophthalmol 2010; 38: 839-844
  • 28 Healey PR, Mitchell P. Optic disc size in open-angle glaucoma: The Blue Mountains Eye Study. Am J Ophthalmol 1999; 128: 515-517
  • 29 Jonas JB. Size of glaucomatous optic discs. Ger J Ophthalmol 1992; 1: 41-44
  • 30 Tuulonen A, Airaksinen PJ. Optic disc size in exfoliative, primary open angle, and low-tension glaucoma. Arch Ophthalmol 1992; 110: 211-213
  • 31 Nicolela MT, Walman BE, Buckley AR. et al. Ocular hypertension and primary open-angle glaucoma: a comparative study of their retrobulbar blood flow velocity. J Glaucoma 1996; 5: 308-310
  • 32 Shoja MM, Harris A, Shoshani YZ. et al. Optic disc area and correlation with central corneal thickness, corneal hysteresis and ocular pulse amplitude in glaucoma patients and controls: comment. Clin Experiment Ophthalmol 2011; 39: 717-718
  • 33 Dave H, Kutschan A, Pauer A. et al. Hornhautdickenmessung bei Glaukompatienten. Ophthalmologe 2004; 101: 919-924
  • 34 Punjabi OS, Ho HK, Kniestedt C. et al. Intraocular pressure and ocular pulse amplitude comparisons in different types of glaucoma using dynamic contour tonometry. Curr Eye Res 2006; 31: 851-862