Gesundheitswesen 2016; 78(S 01): e110-e119
DOI: 10.1055/s-0042-102347
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anforderungen und Anwendungshinweise für den Einsatz von Qualitätsindikatoren in der medizinischen Versorgung: Ergebnisse eines systematischen Reviews

Requirements and Application Guide for the Use of Quality Indicators in Medical Care: Results of a Systematic Review
S. Rode
1   GeQiK Geschäftsstelle Qualitätssicherung im Krankenhaus bei der Baden-Württembergischen Krankenhausgesellschaft Stuttgart
,
V. Ries
2   Medizinischer Dienst der Krankenversicherung Nordrhein, Leiterin Bildung, Düsseldorf
,
T. Petzold
3   Zentralbereich Qualitäts- und Medizinisches Risikomanagement, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden
,
U. Buch
4   Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH, Koordination G-BA Gremien, Göttingen
,
F. Untersweg
5   Steiermärkische Krankenanstaltengesellschaften mbH, KAGES-Management/Qualitätsmanagement, Graz
,
B. Fischer
6   Krankenhausgesellschaft Nordrhein-Westfalen, Referat Qualitätsmanagement, IT und Datenanalyse, Düsseldorf
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 May 2016 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Qualitätsindikatoren werden zur Bewertung der medizinischen Versorgungsqualität eingesetzt. Die valide Messung und Darstellung von Qualität sind entscheidend, um eine hochwertige medizinische Versorgung zu erhalten und weiterzuentwickeln. Diese Arbeit untersucht, welche Anforderungen an Qualitätsindikatoren und ihre erfolgreiche Anwendung in der Routineversorgung zu stellen sind.

Methoden: Eine systematische Literaturrecherche in MEDLINE anhand definierter Hauptsuchbegriffe ergab 573 Treffer, eine ergänzende Handsuche weitere 153 Arbeiten, sodass insgesamt 726 Abstracts gescreent wurden. Anhand des Vorgehens nach dem PRISMA Statement wurden 83 Artikel in das Review eingeschlossen.

Ergebnisse: 48 Artikel beschreiben Gütekriterien und 41 Artikel Anforderungen an die Anwendung von Qualitätsindikatoren in der medizinischen Versorgung. Am häufigsten werden Validität (n=19), Praktikabilität (n=16), Reliabilität (n=14) und Interpretierbarkeit des Qualitätsindikators (n=14) als Gütekriterien genannt, gefolgt von Relevanz (n=10), Sensitivität (n=8) und Risikoadjustierung (n=6). Die meisten beschriebenen Anwendungsanforderungen umfassen die Einbindung von Qualitätsindikatoren in den Versorgungskontext (n=15), die Möglichkeit der Ableitung von Verbesserungspotenzialen (n=11), Datenqualität (n=8), die Datenverfügbarkeit (n=7) sowie die Akzeptanz der Qualitätsmessung im jeweiligen Setting (n=6).

Schlussfolgerung: Plausible Qualitätsergebnisse helfen, Versorgungsstrukturen und -prozesse zu verbessern und bieten Patienten und Akteuren valide Aussagen zur Versorgungsqualität. Die untersuchten Originalarbeiten setzen sich in erster Linie mit der inhaltlich-fachlichen Validität von Qualitätsindikatoren auseinander. Eine Konsentierung methodischer Gütekriterien für Entwicklung, Implementierung und Anwendung von Qualitätsindikatoren ist dringend erforderlich. Diese konsentierten Kriterien wären zudem empirisch bezüglich ihrer Praxistauglichkeit zu überprüfen.

Abstract

Background: Quality indicators are employed in the assessment of quality of medical care. Valid measurement and reporting of quality are essential for maintenance and enhancement of high-quality medical care. The aim of this study was to identify the requirements for quality indicators and their successful implementation in routine care.

Method: A systematic literature search conducted in Medline using MESH keywords resulted in 573 hits. A complementary hand search additionally identified 153 papers, so that in all 726 abstracts were screened. In conformity with the PRISMA Statement, 83 papers were finally included in this review.

Results: Quality criteria are described in 48 publications and requirements for the application of quality indicators in medical care are given in 41 publications. Validity (n=19), feasibility (n=16), reliability (n=15), and interpretability of the quality indicator (n=14) are the most frequently named quality criteria, followed by relevance (n=10), sensitivity (n=8) and risk adjustment (n=6). The most common requirements for the application of quality indicators are integration of quality indicators in the given healthcare setting (n=15) and ability to derive potential improvement (n=11), data validity (n=8), data availability (n=7) as well as acceptance of the measurement in the given setting (n=6).

Conclusion: Plausible quality measurements help improve healthcare structures and processes and provide patients and professionals with valid statements on the quality of care. The original articles examined focus primarily on the validity of quality indicators. A consensus on methodological criteria for the development, implementation and application of quality indicators is required. Furthermore, the practical applicability of quality criteria should be tested empirically.

 
  • Literatur

  • 1 CDU., CSU., SPD.: Deutschlands Zukunft gestalten . Koalitionsvertrag zwischen CDU, CSU und SPD. 2013 p. 53-57
  • 2 Institut für Qualitätssicherung und Transparenz im Gesundheitswesen (IQTIG): Satzung http://www.iqtig.org/satzung (last accessed on 27.07.2015 2015)
  • 3 Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH (AQUA). Allgemeine Methoden im Rahmen der sektorenübergreifenden Qualitätssicherung im Gesundheitswesen nach §137a SGB V. Göttingen 2013 p. 74
  • 4 Mansky T, Nimptsch U. German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) – Qualitätsmessung in der Initiative Qualitätsmedizin. In: Kuhlen R, Rink O, Zacher J. (eds.). Jahrbuch Qualitätsmedizin 2010. Berlin: Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft; 2011. p. 17-31
  • 5 Kleudgen S, Diel F, Burgdorf F et al. KBV entwickelt Starter-Set ambulanter Qualitätsindikatoren – AQUIK®-Set. Z Evid Fortbild Qual Gesundh wesen 2011; 105: 54-63
  • 6 Hermes K, Buschmann-Maiworm R, Klein G et al. WINHO-Qualitätsindikatoren der ambulanten onkologischen Versorgung in Deutschland. Z Evid Fortbild Qual Gesundh wesen 2013; 107: 548-559
  • 7 Reiter A, Fischer B, Kotting J et al. QUALIFY – a tool for assessing quality indicators. Zeitschrift für ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung 2007; 101: 683-688
  • 8 Schmitt J, Petzold T, Eberlein-Gonska M et al. Requirements for quality indicators. The relevance of current developments in outcomes research for quality management. Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen 2013; 107: 516-522
  • 9 Petzold T, Deckert S, Eberlein-Gonska M et al. Evidenzbasierte Qualitätsmessung als Voraussetzung für Value-based Healthcare. Monitor Versorgungsforschung 2015; 8: 49-54
  • 10 Rode S, Buch U, Fischer B. Ist Qualität messbar?. f&w 2014; 1175-1177
  • 11 Altenhofen L, Brech W, Brenner G et al. Beurteilung klinischer Messgrößen des Qualitätsmanagements – Qualitätskriterien und -Indikatoren in der Gesundheitsversorgung. 2001
  • 12 Kohn L, Corrigan J, Donaldson M. To Err Is Human. Building a Safer Health System. Washington, DC: Institute of Medicine; 1999
  • 13 Joint Commission On Accreditation of Health Care Organizations . Characteristics of Clinical Indicators. Quality Rev Bull 1989; 15: 330-339
  • 14 Joint Commission On Accreditation of Health Care Organizations . Primer on Indicator Development and Application. Measuring Quality in Health Care. Oakbrook Terrace 1990;
  • 15 Characteristics of clinical indicators. QRB Quality review bulletin 1989; 15: 330-339
  • 16 Mainz J. Defining and classifying clinical indicators for quality improvement. International journal for quality in health care: Journal of the International Society for Quality in Health Care/ISQua 2003; 15: 523-530
  • 17 McGlynn EA, Asch SM. Developing a clinical performance measure. American Journal of preventive medicine 1998; 14: 14-21
  • 18 Moher D, Liberati A, Tetzlaff J et al. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. PLoS medicine 2009; 6: e1000097
  • 19 Schmidt S. Das QM-Handbuch. Qualitätsmanagement für die ambulante Pflege. Berlin, Heidelberg: Springer; 2010
  • 20 Fitch KB, Aguilar SJ, Burnand MD et al. The RAND/UCLA Appropriateness Method User’s Manual. Santa Monica: RAND; 2001
  • 21 Iezzoni LI. (ed.). Risk Adjustment for Measuring Health Care Outcomes. Fourth Edition Chicago: Health Administration Press; 2013
  • 22 Iezzoni LI. The risks of risk adjustment. JAMA: the journal of the American Medical Association 1997; 278: 1600-1607
  • 23 Romano PS, Mull HJ, Rivard PE et al. Validity of selected AHRQ patient safety indicators based on VA National Surgical Quality Improvement Program data. Health services research 2009; 44: 182-204
  • 24 Kringos DS, Boerma WG, Bourgueil Y et al. The European primary care monitor: structure, process and outcome indicators. BMC family practice 2010; 11: 81
  • 25 Ploeg AJ, Flu HC, Lardenoye JH et al Assessing the quality of surgical care in vascular surgery; moving from outcome towards structural and process measures. European journal of vascular and endovascular surgery: the official journal of the European Society for Vascular Surgery 2010; 40: 696-707
  • 26 Donabedian A. Evaluating the quality of medical care, 1966. The Milbank quarterly 2005; 83: 691-729
  • 27 Schmitt J, Petzold T, Deckert S et al. Recommendations for quality indicators in german S3 guidelines: a critical appraisal. Gesundheitswesen 2014; 76: 819-826
  • 28 Hermes-Moll K, Baumann W, Zimmermann A et al. Machbarkeitsanalyse von Qualitätsindikatoren zur Messung der Qualität der ambulanten onkologischen Versorgung mit Daten aus Patientendokumentationen. Gesundh ökon Qual manag 2014;
  • 29 de Cruppé W, Kleudgen S, Diel F et al. Feasibility of 48 quality indicators in ambulatory care in Germany: a cross-sectional observational study. Zeitschrift fur Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen
  • 30 Stelfox HT, Bobranska-Artiuch B, Nathens A et al. Quality indicators for evaluating trauma care: a scoping review. Archives of surgery (Chicago, Ill: 1960) 2010; 145: 286-295
  • 31 Field MJ, Lohr KN. Clinical practice guidelines: Directions for a new program. Washington (DC): National Academies Press; 1990
  • 32 Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF): Deutsches Instrument zur methodischen Leitlinien-Bewertung (DELBI). http://www.awmf.org/fileadmin/user_upload/Leitlinien/Werkzeuge/delbi-fassung-2005-2006-domaene-8-2008-1.pdf (letzter Zugriff 08.08.2015)
  • 33 Semlitsch T, Blank WA, Kopp IB et al. Evaluating guidelines – a review of key quality criteria. Dtsch Arztebl Int 2015; 112: 471-478 DOI: 10.3238/arztebl.2015.0471.
  • 34 Veit C, Hertle D, Bungard S et al. Pay-for-Performance im Gesundheitswesen: Sachstandsbericht zu Evidenz und Realisierung sowie Darlegung der Grundlagen für eine künftige Weiterentwicklung. BQS Institut für Qualität und Patientensicherheit 2012; p 23-28
  • 35 Albert JM, Das P. Quality assessment in oncology. International journal of radiation oncology, biology, physics 2012; 83: 773-781
  • 36 Andersen M. Is it possible to measure prescribing quality using only prescription data?. Basic & clinical pharmacology & toxicology 2006; 98: 314-319
  • 37 Asch SM, Kerr EA, Lapuerta P et al. A new approach for measuring quality of care for women with hypertension. Archives of internal medicine 2001; 161: 1329-1335
  • 38 Avery AJ, Dex GM, Mulvaney C et al. Development of prescribing-safety indicators for GPs using the RAND Appropriateness Method. The British journal of general practice: the journal of the Royal College of General Practitioners 2011; 61: e526-e536
  • 39 Baumann W, Schmitz S. Qualitätsmonitoring mit Indikatoren. Der Onkologe 2008; 14: 1260-1267
  • 40 Blumenstock G. Zur Qualität von Qualitätsindikatoren. Bundesgesundheitsbl 2011; 54: 154-159
  • 41 Bombardier C, Mian S. Quality indicators in rheumatoid arthritis care: using measurement to promote quality improvement. Annals of the rheumatic diseases 2013; 72 (Suppl. 02) ii128-ii131
  • 42 Burge FI, Bower K, Putnam W et al. Quality indicators for cardiovascular primary care. The Canadian journal of cardiology 2007; 23: 383-388
  • 43 Cheng EM, Siderowf A, Swarztrauber K et al. Development of quality of care indicators for Parkinson’s disease. Movement disorders: official journal of the Movement Disorder Society 2004; 19: 136-150
  • 44 Chenot J. Qualitätsindikatoren für die Versorgung von Patienten mit Rückenschmerz. Schmerz 2010; 24: 213-220
  • 45 Earle CC, Park ER, Lai B et al. Identifying potential indicators of the quality of end-of-life cancer care from administrative data. Journal of clinical oncology: official journal of the American Society of Clinical Oncology 2003; 21: 1133-1138
  • 46 Eberl S, Landgraf R. Qualitätsmanagement. Diabetologe 2008; 4: 657-670
  • 47 Evans SM, Lowinger JS, Sprivulis PC et al. Prioritizing quality indicator development across the healthcare system: identifying what to measure. Internal medicine journal 2009; 39: 648-654
  • 48 Gagliardi AR, Simunovic M, Langer B et al. Development of quality indicators for colorectal cancer surgery, using a 3-step modified Delphi approach. Canadian journal of surgery Journal canadien de chirurgie 2005; 48: 441-452
  • 49 Groene O, Skau JK, Frolich A. An international review of projects on hospital performance assessment. International journal for quality in health care: journal of the International Society for Quality in Health Care/ISQua 2008; 20: 162-171
  • 50 Händel A. Qualitätsmanagement in der Augenheilkunde. Umsetzung im klinischen Alltag. Ophthalmologe 2004; 101: 973-981
  • 51 Heller G. Zur Messung und Darstellung von medizinischer Ergebnisqualität mit administrativen Routinedaten in Deutschland. Bundesgesundheitsbl 2008; 51: 1173-1182
  • 52 Hermann RC, Rollins CK, Chan JA. Risk-adjusting outcomes of mental health and substance-related care: a review of the literature. Harvard review of psychiatry 2007; 15: 52-69
  • 53 Hermann RC, Palmer RH. Common ground: a framework for selecting core quality measures for mental health and substance abuse care. Psychiatric services (Washington, DC) 2002; 53: 281-287
  • 54 John S. Wie können wir medizinische Qualität im Krankenhaus management?. DMW 2008; 133: 149
  • 55 Johnstone DE, Buller CE. Pan-Canadian cardiovascular data definitions and quality indicators: a status update. The Canadian journal of cardiology 2012; 28: 599-601
  • 56 Jüttner B, Stenger K, Heller G et al. Anästhesiologische Ergebnisqualität aus Routinedaten. Beispiele der Appendektomie und der Dickdarmresektion. Anaesthesist 2012; 61: 444-451
  • 57 Kitson A, Straus SE. The knowledge-to-action cycle: identifying the gaps. CMAJ: Canadian Medical Association journal=journal de l’Association medicale canadienne 2010; 182: E73-E77
  • 58 Kliche T. Versorgungsstrukturen und Qualitätssicherung für Prävention und Gesundheitsförderung in Deutschland. Bundesgesundheitsbl 2011; 54: 194-206
  • 59 Kopp IB, Geraedts M, HJäckel W et al. Nationale VersorgungsLeitlinien. Evaluation durch Qualitätsindikatoren. Medizinische Klinik 2007; 102: 678-682
  • 60 Kostuj T, Smektala R. Qualitätssicherung mithilfe von Routinedaten. Unfallchirurg 2010; 113: 1047-1052
  • 61 Kristensen S, Mainz J, Bartels P. Selection of indicators for continuous monitoring of patient safety: recommendations of the project ‘safety improvement for patients in Europe’. International journal for quality in health care: journal of the International Society for Quality in Health Care/ISQua 2009; 21: 169-175
  • 62 Krzyzanowska MK, Barbera L, Elit L et al. Identifying population-level indicators to measure the quality of cancer care for women. International journal for quality in health care: journal of the International Society for Quality in Health Care/ISQua 2011; 23: 554-564
  • 63 Laux G, Nothacker M, Weinbrenner S et al. Nutzung von Routinedaten zur Einschätzung der Versorgungsqualität: Eine kritische Beurteilung am Beispiel von Qualitätsindikatoren für die „Nationale Versorgungsleitlinie Chronische Herzinsuffizienz“. Zeitschrift fur Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen 2011; 105: 21-26
  • 64 Leffmann CJ. Qualitätssicherung in der Dekubitusprophylaxe. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie 2004; 37: 100-108
  • 65 Mainz J. Developing evidence-based clinical indicators: a state of the art methods primer. International journal for quality in health care: journal of the International Society for Quality in Health Care/ISQua 2003; 15 (Suppl. 01) i5-i11
  • 66 Marshall M, Klazinga N, Leatherman S et al. OECD Health Care Quality Indicator Project. The expert panel on primary care prevention and health promotion. International journal for quality in health care: journal of the International Society for Quality in Health Care/ISQua 2006; 18 (Suppl. 01) 21-25
  • 67 Peters M, Jenkinson C, Perera S et al. Quality in the provision of headache care. 2: defining quality and its indicators. The journal of headache and pain 2012; 13: 449-457
  • 68 Popken G. Qualitätssicherung bei andrologischen Operationen. Urologe 2011; 50: 17-19
  • 69 Prütz F. Was ist Qualität im Gesundheitswesen?. Ethik Med 2012; 24: 105-115
  • 70 Schrappe M, Gültekin N. Pay for Performance – Langfristige Effekte und Anreizwirkungen. Bundesgesundheitsblatt 2011; 54: 166-170
  • 71 Selbmann HK. Bewertung und Zertifizierung von Akut-Krankenhäusern in Deutschland. Bundesgesundheitsbl 2004; 47: 103-110
  • 72 Sens B, Fischer B, Bastek A et al. Begriffe und Konzepte des Qualitätsmanagements. GMS Med Inform Biom Epidemiol 2007; 3(1): Doc05
  • 73 Seow H, Snyder CF, Mularski RA et al. A framework for assessing quality indicators for cancer care at the end of life. Journal of pain and symptom management 2009; 38: 903-912
  • 74 Simon A. Patienteninvolvement und Informationspräfenrenzen zur Krankenhausqualität. Ergebnisse einer empirischen Analyse. Unfallchirurg 2011; 1: 73-78
  • 75 Streppel M, Eckel HE, Goldschmidt O et al. Qualitätsbewertende Indikatoren in der stationären Versorgung einer HNO-Klinik. HNO 1998; 46: 864-869
  • 76 Vagts D, Bauer M, Martin J. (Un-)Sinn von Zertifizierung in der Intensivmedizin. Problematik der Detektion geeigneter Indikatorsysteme. Anaesthesist 2009; 58: 81-87
  • 77 Vowinkel T, Senninger N. Hilft die Zertifizierung zur Eliminierung von Fehlversorgung?. Der Onkologe 2008; 14: 715-720
  • 78 Weinbrenner S, Ollenschläger G. Leitlinien – Grundlage neuer, zukunftsweisender Versorgungsformen. Bundesgesundheitsbl 2008; 51: 558-564
  • 79 Willis CD, Gabbe BJ, Cameron PA. Measuring quality in trauma care. Injury 2007; 38: 527-537
  • 80 Willis CD, Stoelwinder JU, Cameron PA. Interpreting process indicators in trauma care: construct validity versus confounding by indication. International journal for quality in health care: journal of the International Society for Quality in Health Care/ISQua 2008; 20: 331-338
  • 81 Abrahamyan L, Boom N, Donovan LR et al. An international environmental scan of quality indicators for cardiovascular care. The Canadian journal of cardiology 2012; 28: 110-118
  • 82 Boulkedid R, Abdoul H, Loustau M et al. Using and reporting the Delphi method for selecting healthcare quality indicators: a systematic review. PloS one 2011; 6: e20476
  • 83 Stelfox HT, Straus SE, Nathens A et al. Evidence for quality indicators to evaluate adult trauma care: a systematic review. Critical care medicine 2011; 39: 846-859
  • 84 Shahangian S, Snyder SR. Laboratory medicine quality indicators: a review of the literature. American journal of clinical pathology 2009; 131: 418-431
  • 85 Verleye L, Ottevanger PB, van der Graaf W et al. EORTC-GCG process quality indicators for ovarian cancer surgery. European journal of cancer (Oxford, England: 1990) 2009; 45: 517-526
  • 86 Aulitzky W, Becker G. Aufbau klinischer Krebsregister. Anmerkungen aus klinischer Sicht. Der Onkologe 2011; 14: 115-20
  • 87 Bittner R, Burghardt J, Gross E et al. Qualitätsindikatoren bei Diagnostik und Therapie des Rektumkarzinoms. Zentralbl Chir 2007; 132: 85-94
  • 88 Ruchholtz S, Lefering R, Paffrath T et al. Traumaregister der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie. Trauma Berufskrankh 2007; 9: 271-278
  • 89 Güldner S, Mang H, Popp S et al. Gedanken zur Fehler- und Sicherheitskultur in deutschen Notaufnahmen. Notfall Rettungsmed 2011; 14: 351-360
  • 90 Kopp IB. Von Leitlinien zur Qualitätssicherung. Bundesgesundheitsbl 2011; 54: 160-165
  • 91 Levenson B, Albrecht A, Göhring S et al. 5. Bericht des Bundesverbandes Niedergelassener Kardiologen zur Qualitätssicherung in der diagnostischen und therapeutischen Invasivkardiologie 2003–2005. Herz 2007; 32: 73-84
  • 92 Meißner W. Qualitätssicherung in der Schmerztherapie. Schmerz 2010; 24: 315-316
  • 93 Nabavi D, Ringelstein E, Faiss J et al. Regionale und überregionale Stroke-Units in Deutschland. Aktualisierte Zertifizierungskriterien. Nervenarzt 2012; 83: 1039-1052
  • 94 Nakano A, Bendix J, Adamsen S et al. 30-days mortality in patients with perforated peptic ulcer: A national audit. Risk management and healthcare policy 2008; 1: 31-8
  • 95 Selbmann HK. Zertifizierungsverfahren in der Onkologie. Der Onkologe 2005; 11: 1292-1297
  • 96 Swart E, Deh U, Robra BP. Die Nutzung der GKV-Daten für die kleinräumige Analyse und Steuerung der stationären Versorgung. Bundesgesundheitsbl 2008; 51: 1183-1192