Klin Monbl Augenheilkd 2000; 217(5): 289-295
DOI: 10.1055/s-2000-10370
EXPERIMENTELLE STUDIE

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Geschwindigkeitsmodell für Heidelberg Retina Flowmetrie[1] [2]

Velocity model for Heidelberg Retina FlowmetryPhillip Hendrickson
  • Privat-Dozent der Medizinischen Fakultät, Universität Basel, Schweiz
  • (ab 1. Oktober 2000) Department of Neurobiology, Harvard Medical School, 220 Longwood Avenue, Boston,
  • Massachusetts 02115-5701 USA
  • E-mail: Phillip_Hendrickson@hms.harvard.edu
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Die Heidelberg Retina Flowmetrie (HRF), eine Anwendung der Scanning-Laserophthalmoskopischen Flowmetrie, nimmt sich vor, die Netzhautdurchblutung getreu zu quantifizieren. Gewiss, ohne augenfällige Sorge um die Tatsache, dass die Methode numerische Werte für „VELOCITY” (sowie für die daraus „errechneten” Werte für „FLOW” und „VOLUME”) ohne physikalische Maßeinheiten und ohne bewiesene lebensechte Bedeutung erzeugt, werden klinische Arzneimittel-Studien sowie die Betreuung von Augenkranken aufgrund dieser Methode gegenwärtig durchgeführt. Um die physikalische „Treue” der HRF-Methode zu prüfen, hat deshalb der Verfasser ein zuverlässiges mechanisches Modell gebaut, welches bekannte wiederholbare Prüfgeschwindigkeiten erzeugt.

Material und Methoden Die Bewegung des Umfangs eines 89 mm (31/2 inch) ∅ Rechtzylinders, angetrieben über einen Riemen von einer Messingspindel mit Segmenten zunehmender Durchmesser, wurde mit der HRF-Methode „analysiert”. Die eigentlichen Geschwindigkeiten (mm/s), mit welchen die Oberfläche an dem Brennpunkt des HRFs vorbeizieht, wurden mittels einer Stoppuhr auch bestimmt. Ein 10°×2,5°-Messfeld und ein 20×20-Pixel-Auswertungsfenster wurden benutzt. Messungen aller Geschwindigkeitsstufen des Modells wurden bei waagrechter, diagonaler (45° and 135°) sowie senkrechter Bewegung gemacht.

Ergebnisse Das Verhältnis zwischen den Prüfgeschwindigkeiten und den entsprechenden HRF-„VELOCITY”-Werten war nicht linear, ein Effekt, welcher bei diagonaler und senkrechter Bewegung signifikant zunahm.

Schlussfolgerungen Angesichts der Orientierungsabhängigkeit und Nichtlinearität bei der Erfassung genau bekannter Prüfgeschwindigkeiten (und wegen anderer Schwächen), drängt sich die Frage auf, ob die Validität der HRF-Methode nicht neu überdacht werden sollte.

Background An application of scanning-laser ophthalmoscopic flowmetry, Heidelberg Retina Flowmetry (HRF) is reported to faithfully quantify retinal perfusion. Indeed, without convincing regard for the fact that the method produces numerical values for such so-called “VELOCITY” (and subsequently “calculates” “FLOW”, and “VOLUME”) with no physical units or proven real-life meaning, current clinical drug studies and patient care are being based on this method. To test the physical “fidelity” of the HRF method, the author hence devised a simple, reliable mechanical model to generate known velocities of movement of a test surface.

Materials and Methods Movement of the circumferential surface of an 89 mm (31/2-inch) ∅ cylinder, belt-driven by a brass spindle with segments of increasing diameter, was “analyzed” with the HRF method. The true velocities (mm/sec) with which the surface passed the HRF's focal point were then determined using a stopwatch. A 10°×2,5° measuring field and a 20×20-pixel analysis window were used. Measurements were made for horizontal, diagonal (45° and 135°), and vertical motion at all velocity settings of the model.

Results The relationship between real velocities of cylinder-surface motion and the corresponding HRF-“VELOCITY” values was nonlinear, an effect which increased significantly for diagonal and vertical motion.

Conclusions Considering the dependency on orientation of motion and the non-linearity of the relationship between HRF results and true velocity, as well as several other weaknesses discussed herein, the question arises whether the validity of the HRF method should be reconsidered.

1 Manuskript erstmalig eingereicht am 23. 8. 99 und in der vorliegenden Form angenommen am 7. 7. 00.

2 Herrn Prof. Dr. B. Gloor gewidmet.

Literatur

1 Manuskript erstmalig eingereicht am 23. 8. 99 und in der vorliegenden Form angenommen am 7. 7. 00.

2 Herrn Prof. Dr. B. Gloor gewidmet.

  • 01 Harrington  D O. The pathogenesis of the glaucomatous field - Clinical evidence that circulatory insufficiency in the optic nerve is the primary cause of visual-field loss in glaucoma.  Am J Ophthalmol. 1959;  47 177-185
  • 02 Weinstein  J M, Funsch  D, Page  R B, Brennen  R W. Optic nerve blood flow and its regulation.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1982;  23 640-645
  • 03 Drance  S M, Douglas  G R, Wijsman  K, Schulzer  M, Britton  R J. Response of blood flow to warm and cold in normal and low tension glaucoma patients.  Am J Ophthalmol. 1988;  105 35-39
  • 04 Bill  A, Sperber  G O. Control of retinal and choroidal blood flow.  Eye. 1990;  4 319-325
  • 05 Sonnsjo  B, Krakau  C E. Arguments for a vascular glaucoma etiology.  Acta Ophthalmol. 1993;  71 433-444
  • 06 Sugiyama  D T, Townsend  J C, Bright  D C, Ilsen  P F. Support for the vasogenic theory of glaucoma: case reports and literature review.  J Am Optom Assoc. 1993;  64 568-582
  • 07 Rojanapongpun  P, Drance  S M. The response of blood flow velocity in the ophthalmic artery and blood flow of the finger to warm and cold stimuli in glaucomatous patients.  Graefe's Arch Clin Exp Ophthalmol. 1993;  231 375-377
  • 08 Tielsch  J M, Katz  J, Sommer  A, Quigley  H A, Javitt  J C. Hypertension, perfusion pressure and primary open-angle glaucoma.  Arch Ophthalmol. 1995;  113 216-221
  • 09 Thölen  A, Tremmel  L, Maurer  W, Robert  Y, Hendrickson  P. Lateral differences indicate future glaucoma.  Graefe's Arch Clin Exp Ophthalmol. 1992;  230 29-35
  • 10 Langham  M E. Pneumatonography. A new methodological approach to the analysis of intraocular pressure and aqueous humor dynamics in human eyes. In: Etienne R, Paterson GD, Hrsg. International Glaucoma Symposium,. Diffusion Generale de Librairie, Marseille,; 1975: 477-497
  • 11 Langham  M E, To'mey  K F. A clinical procedure for the measurement of ocular pulse pressure relationship and the ophthalmic arterial pressure.  Exp Eye Res. 1978;  27 17-25
  • 12 Langham  M E, Farrell  R A, O'Brien  R, Silver  D, Schilder  D. Blood flow in the human eye.  Acta Ophthalmol. 1989;  19 19-23
  • 13 Langham  M E, Farrell  R A, Krakau  T, Silver  D. Okularer pulsatiler Blutfluss, drucksenkende Medikamente und unterschiedliche Lichtempfindlichkeit beim Glaukom. In: G. K. Krieglstein, Hrsg. Glaucoma Update IV,. Berlin, Heidelberg, Springer-Verlag,; 1991: 1-12
  • 14 Silver  D M, Farrell  R A. Validity of pulsatile ocular blood flow measurements.  Surv Ophthalmol. 1994;  38 S72-S80
  • 15 Yang  Y C, Hulbert  MF G, Batterbury  M, Clearkin  L G. Pulsatile ocular blood flow measurements in healthy eyes: reproducibility and reference values.  J Glaucoma. 1997;  6 175-179
  • 16 Hendrickson  P. Mechanisches Modell für Okular-Pulsatilfluss zur Prüfung des „Ocular Blood Flow” (OBF)-Gerätes mit bekannten Druckpulsationen.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1999;  214 272-274
  • 17 Harris  A, Sergott  R C, Spaeth  G C, Katz  J L, Shoemaker  J A, Martin  B. Color Doppler analysis of ocular vessel blood velocity in normal-tension glaucoma.  Am J Ophthalmol. 1994;  118 642-649
  • 18 Harris  A, Arend  O, Kopecky  K, Caldemeier  K, Wolf  S, Sponsel  W, Martin  B. Physiological perturbation of ocular and cerebral blood flow as measured by scanning laser ophthalmoscopy and colour Doppler imaging.  Surv Ophthalmol. 1994;  38 81-86
  • 19 Rankin  S J, Walman  B E, Buckley  A R, Drance  S M. Color Doppler imaging and spectral analysis of the optic nerve vasculature in glaucoma.  Am J Ophthalmol. 1995;  119 685-693
  • 20 Butt  Z, McKillop  G, O'Brien  C, Allan  P, Aspinall  P. Measurement of ocular blood-flow velocity using colour Doppler imaging in low-tension glaucoma.  Eye. 1995;  9 29-33
  • 21 Riva  C E, Grunwald  J E, Sinclair  S H. Laser Doppler measurement of relative blood velocity in the human optic nerve head.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1982;  22 241-248
  • 22 Riva  C E, Harino  S, Petrig  B L, Shonat  R D. Laser Doppler flowmetry in the optic nerve.  Exp Eye Res. 1992;  55 499-506
  • 23 Hamard  P, Hamard  H, Dufaux  J, Quesnot  S. Optic nerve head blood flow using a laser Doppler velocimeter and hemorrheology in primary open-angle glaucoma and normal-pressure glaucoma.  Br J Ophthalmol. 1994;  78 449-453
  • 24 Menage  M J, Robinson  J C, Kaufman  P L, Sponsel  W E. Retinal blood flow after superior cervical ganglionectomy: a laser Doppler study in the cynomolgus monkey.  Br J Ophthalmol. 1994;  78 49-53
  • 25 Riva  C E, Cranstoun  S DI, Mann  R M, Barnes  G E. Local choroidal blood flow in the cat by laser Doppler flowmetry.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1994;  35 608-618
  • 26 Robert  Y, Steiner  D, Hendrickson  P. Papillary circulation dynamics in glaucoma.  Graefe's Arch Clin Exp Ophthalmol. 1989;  227 436-439
  • 27 Yüksel  Y, Thölen  H, Meier  R, Hendrickson  P, Robert  Y. Über die Autoregulation der Aderhaut.  Klin Monatsbl Augenheilk.d. 1992;  200 343-345
  • 28 Michelson  G, Zinser  G, Schmauss  B. Verfahren und Gerät zur Messung der Fließgeschwindigkeit insbesondere des Blutes. European Patent No. 1994-94/08403.3;
  • 29 Michelson  G, Schmauss  B. Two-dimensional mapping of the perfusion of the retina and optic nerve head.  Br J Ophthalmol. 1995;  79 1126-1132
  • 30 Janknecht  P, Funk  J. Optic nerve head analyser and Heidelberg retina tomograph: Accuracy and reproducibility of topographic measurements in a model eye and in volunteers.  Br J Ophthalmol. 1994;  78 760-768
  • 31 Hendrickson  P, DeMel  T, Peterson  J. Mechanisches Fundusperfusions-Modell: Blutflussgeschwindigkeiten ermittelt durch ICG-Angiografie und Heidelberg Retina Flowmetry.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1999;  214 275-276
  • 32 Micolela  M T, Hnik  P, Schulzer  M, Drance  S M. Reproducibility of retinal and optic nerve head blood flow measurements with scanning laser doppler flowmetry.  J Glaucoma. 1997;  6 157-164
  • 33 Tsang  A C, Harris  A, Kagemann  L, Chung  H S, Snook  B M, Garzozi  H J. Brightness alters Heidelberg Retinal Flowmeter measurements in an in vitro model.  Invest Ophthalmol Vis Sci.. 1999;  40 795-799
  • 34 Wyngaarden  J B, Smith  L H. Cecil Textbook of Medicine,. 17th Edition, Vol.1,. Philadelphia, W. B. Saunders Company; 1985: 870-871
  • 35 Guyton  A C. Textbook of Medical Physiology. 8th edition, . Philadelphia, W. B. Saunders Co; 1991: 263-265
  • 36 Witzleb  E. Funktionen des Gefäßsystems. In: Handbuch der Physiologie. Berlin, Heidelberg, Springer-Verlag,; 1986: 435-446
  • 37 Heidelberg Retina  Flowmeter. Operation Software Release 1.02. Heidelberg Engineering GmbH, Heidelberg, Germany,; 1995: 1-37
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