Klin Monbl Augenheilkd 2000; 216(4): 223-226
DOI: 10.1055/s-2000-10548
EXPERIMENTELLE STUDIE

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intraocular Concentrations of Clindamycin Obtained by Sequential Parabulbar Injections[1] [2] [3]

Intraokulare Konzentration von Clindamycin durch konsekutive parabulbäre InjektionenHarvey Lincoff1 , Ingrid Kreissig2 , Yasser Serag3 , Daniel Laroche1
  • 1 Weill Medical College of Cornell University - New York Presbyterian Hospital, New York, N.Y., USA
  • 2 Department of Opthalmology III, University of Tübingen, Schleichstr. 12, 72076 Tübingen, Germany
  • 3 Department of Ophthalmology, University of Tanta, Egypt
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Summary

Purpose To measure the intraocular concentration of Clindamycin that can be maintained by sequential injection through a retained parabulbar catheter.

Materials and Methods The peak intraocular concentration and half-life of Clindamycin after parabulbar injection was determined in a rabbit model. In a second experiment a parabulbar catheter was inserted and the maximum concentration that could be maintained by sequential injection through the catheter at intervals of 6 hours was determined. In a third experiment both eyes of the rabbit were catheterized and one infused with Clindamycin. The eyes were enucleated and studied by light and electron microscopy for changes induced by Clindamycin and the catheter.

Results The concentration of Clindamycin after a single parabulbar injection of 10 mg/kg peaked in the retina and choroid at 2 hours and was 336 μg/g. The serum level at 2 hours was 2.2 μg/ml. The half-life in choroid and retina was 1 hour. Sequential administration at 6 hour intervals maintained a minimum concentration of 87 μg/ml. The vitreous concentration was maintained at 2 μg/ml.

Conclusion The level of Clindamycin in the retina and choroid obtained by sequential injections of 10 mg/kg exceeds the minimum lethal dose for organisms susceptible to the drug. The low serum concentration suggests that sequential doses of Clindamycin by the parabulbar route might be an effective therapy for toxoplasmic retinochoroiditis and would diminish the risk of colitis or other deleterious systemic side effects.

Zielsetzung Bestimmung der intraokularen Clindamycin-Konzentration, die über einen parabulbären Katheter durch konsekutive Injektionen aufrecht erhalten werden kann.

Material und Methoden In einem Tiermodell (Kaninchenauge) wurde das Maximum der intraokularen Konzentration und die Halbwertszeit von Clindamycin nach parabulbärer Injektion bestimmt. In einem zweiten Versuch wurde ein parabulbärer Katheter eingeführt und das Konzentrationsmaximum, das durch konsekutive Injektionen über diesen Katheter erzielt wurde, im Abstand von 6 Stunden bestimmt. In einem dritten Experiment wurde an beiden Kaninchenaugen ein Katheter eingeführt und über einen Katheter Clindamycin injiziert. Die Augen wurden enukleiert und licht- und elektronenmikroskopisch überprüft, ob durch Clindamycin und den Katheter Veränderungen hervorgerufen worden waren.

Ergebnisse Nach einer einzigen parabulbären Injektion von 10 mg/kg Körpergewicht war das Maximum der Clindamycin-Konzentration in Netzhaut und Aderhaut nach 2 Stunden erreicht; sie betrug 336 μg/g. Der Serum-Spiegel lag nach 2 Stunden bei 2,2 μg/ml. Die Halbwertszeit von Clindamycin betrug in Aderhaut und Netzhaut 1 Stunde. Durch konsekutive parabulbäre Injektionen in 6-stündigem Abstand konnte eine minimale Konzentration von 87 μg/ml aufrecht erhalten werden. Die Glaskörper-Konzentration wurde bei 2 μg/ml gehalten.

Schlussfolgerung Der Clindamycin-Spiegel in Netzhaut und Aderhaut, erzielt durch konsekutive parabulbäre Injektionen von 10 mg/kg Körpergewicht, liegt über dem Minimum der tödlichen Dosis für Organismen, die auf dieses Medikament ansprechen. Die geringe Serum-Konzentration lässt vermuten, dass eine konsekutive Clindamycin-Applikation über einen parabulbären Zugang eine effektive Behandlung für eine Toxoplasmose-Retinochoroiditis darstellen und damit zugleich das Risiko einer Colitis oder anderer schwerwiegender systemischer Nebeneffekte reduziert werden könnte.

1 Herrn Prof. Dr. F. W. M. Tost zum 70. Geburtstag gewidmet.

2 This study was supported by the Edward Grayson Fund, West Orange, New Jersey, USA.

3 Manuskript erstmalig eingereicht am 28. 10. 99 und in der vorliegenden Form angenommen am 1. 12. 99.

Literatur

1 Herrn Prof. Dr. F. W. M. Tost zum 70. Geburtstag gewidmet.

2 This study was supported by the Edward Grayson Fund, West Orange, New Jersey, USA.

3 Manuskript erstmalig eingereicht am 28. 10. 99 und in der vorliegenden Form angenommen am 1. 12. 99.

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