Gesundheitswesen 2001; 63(1): 9-14
DOI: 10.1055/s-2001-10454
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lebenserwartung und Pflegebedürftigkeit in Deutschland

H. Bickel
  • Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Es besteht Unklarheit über die Auswirkungen einer weiterhin steigenden Lebenserwartung auf die Gesundheit und Autonomie der Altenbevölkerung. Gesundheitsindikatoren, die sowohl die Mortalität als auch die Morbidität berücksichtigen, können grundsätzlich einen Beitrag zur Beantwortung der Frage leisten, ob die gewonnenen Jahre in Gesundheit oder Krankheit verbracht werden. Mit Einführung der Pflegeversicherung sind bundesweite Daten zur Prävalenz der Pflegebedürftigkeit verfügbar, die zur Berechnung der pflegebedürftigkeitsfreien Lebenserwartung und der Lebenserwartung mit Pflegebedürftigkeit verwendet wurden. Gestützt auf die 71,5 Mio. Versicherten der sozialen Pflegeversicherung zur Mitte des Jahres 1999 und auf die Periodensterbetafel für die Jahre 1995/97 ergibt sich nach der Methode von Sullivan, dass Männer im Alter von 65 Jahren im Mittel 15,4 Monate ihrer verbleibenden Lebenserwartung pflegebedürftig sind und 91,4 % ihrer Altersjahre frei von Pflegebedürftigkeit verbringen. Frauen hingegen haben im Alter von 65 Jahren durchschnittlich eine Pflegedauer von 29,4 Monaten vor sich - davon 10,4 Monate in vollstationärer Versorgung - und verbringen nur 86,9 % ihrer verbleibenden Lebenserwartung pflegebedürftigkeitsfrei. Die Verteilung der Pflegedauer nach Pflegestufen ist für beide Geschlechter nahezu identisch, bei den Frauen entfallen jedoch 35,4 % der Pflegebedürftigkeitsphase auf die vollstationäre Pflege, während dieser Anteil bei den Männern lediglich 22,1 % beträgt. Die Daten der Pflegeversicherung erscheinen geeignet, Trends im Gesundheitszustand der Altenbevölkerung abzubilden und zur besseren Vorhersage von Veränderungen des Versorgungsbedarfs im Zuge der bevorstehenden demographischen Entwicklungen beizutragen.

Dependency-free Life Expectancy among the Elderly in Germany

Effects of further gains in life expectancy on the health and autonomy of the elderly population are a matter of controversy. Health indicators, which integrate information on both mortality and morbidity could help to clarify whether the additional years are spent in health or disease. Since the introduction of a statutory long-term care insurance in Germany, national data on the prevalence of dependency are available. These data were used for the calculation of dependency-free life expectancy and life expectancy in a state of dependency according to SullivanŽs method. The calculations are based on 71.5 million insured at mid-year 1999 and on the period life-table for the years 1995/97. At the age of 65 the average duration of dependency is 15.4 months for men and 29.4 months for women. Men can expect to spend 91.4 % of their remaining lifetime dependency-free, whereas the dependency-free proportion among women is only 86.9 %. The distribution of severity grades of dependency is similar for both sexes. Women, however, spend 35.4 % of the total duration of dependency in institutional care (10.4 months), men only 22.1 % (3.5 months). Information from long-term care insurance appears suitable for the monitoring of time trends in the health of the elderly population and for projections of future needs for health and social services.

Literatur

  • 1 Zwischenbericht der Enquete-Kommission Demographischer Wandel. Deutscher Bundestag Herausforderungen unserer älter werdenden Gesellschaft an den einzelnen und die Politik Bonn; 1994
  • 2 Bundesministerium des Innern .Modellrechnungen zur Bevölkerungsentwicklung in der Bundesrepublik Deutschland bis zum Jahr 2040. Bonn; 1996
  • 3 Gruenberg E M. The failures of success.  Milbank Memorial Fund Quarterly. 1977;  55 3-24
  • 4 Kramer M. The rising pandemic of mental disorders and associated diseases and disabilities.  Acta Psychiatrica Scandinavica. 1980;  Suppl 62 382-379
  • 5 Fries J F. Aging, natural death, and the compression of morbidity.  New England Journal of Medicine. 1980;  303 130-135
  • 6 Robine J M, Ritchie K. Healthy life expectancy: evaluation of global indicator of change in population health.  British Medical Journal. 1991;  302 457-460
  • 7 Katz S, Branch L G, Branson M H, Papsidero J A, Beck J C, Greer D S. Active life expectancy.  New England Journal of Medicine. 1983;  309 1218-1224
  • 8 Sullivan D F. A single index of mortality and morbidity.  Health Services and Mental Health Administration Health Reports. 1971;  86 347-354
  • 9 Statistisches Bundesamt .Statistisches Jahrbuch 1999 für die Bundesrepublik Deutschland. Wiesbaden; 1999
  • 10 Stout R W, Crawford V. Active-life expectancy and terminal dependency: trends in long-term geriatric care over 33 years.  Lancet. 1988;  281-283
  • 11 Branch L G, Guralnik J M, Foley D J, Kohout F J, Wetle T T, Ostfeld A, Katz S. Active life expectancy for 10,000 caucasian men and women in three communities.  Journal of Gerontology. 1991;  46 M145-M150
  • 12 Manton K G, Stallard E. Cross-sectional estimates of active life expectancy for the U.S. elderly and oldest-old populations.  Journal of Gerontology. 1991;  46 S170-S182
  • 13 Crimmins E M, Hayward M D, Saito Y. Differentials in active life expectancy in the older population of the United States.  Journal of Gerontology. 1996;  51 S111-S120
  • 14 Klein T, Unger R. Aktive Lebenserwartung in der Bundesrepublik.  Gesundheitswesen. 1999;  61 168-178
  • 15 Oman D, Reed D, Ferrara A. Do elderly women have more physical disability than men do?.  American Journal of Epidemiology. 1999;  150 834-842
  • 16 Leveille S G, Penninx B W, Melzer D, Izmirlian G, Guralnik J M. Sex differences in the prevalence of mobility disability in old age: the dynamics of incidence, recovery, and mortality.  Journal of Gerontology. 2000;  55 S41-S50
  • 17 Murray C J, Lopez A D. Regional patterns of disability-free life expectancy and disability-adjusted life expectancy: Global Burden of Disease Study.  Lancet. 1997;  349 1347-1352
  • 18 Guralnik J M, Land K C, Blazer D, Fillenbaum G G, Branch L G. Educational status and active life expectancy among older blacks and whites.  New England Journal of Medicine. 1993;  329 110-116
  • 19 Melzer D, McWilliams B, Brayne C, Johnson T, Bond J. Socioeconomic status and the expectation of disability in old age: estimates for England.  Journal of Epidemiology and Community Health. 2000;  54 286-292
  • 20 Leveille S G, Guralnik J M, Ferrucci L, Langlois J A. Aging successfully until death in old age: opportunities for increasing active life expectancy.  American Journal of Epidemiology. 1999;  149 654-664
  • 21 Ferrucci L, Izmirlian G, Leveille S, Phillips C L, Corti M C, Brock D B, Guralnik J M. Smoking, physical activity, and active life expectancy.  American Journal of Epidemiology. 1999;  149 645-653
  • 22 Nusselder W J, Looman C W, de Mheen P J, van de Mheen H, Mackenbach J P. Smoking and compression of morbidity.  Journal of Epidemiology and Community Health. 2000;  54 566-574
  • 23 Nusselder W J, van der Velden K, van Sonsbeck J L, Lenior M E, van den Bos G A. The elimination of selected chronic diseases in a population: the compression and expansion of morbidity.  American Journal of Public Health. 1996;  86 187-194
  • 24 Mathers C D. Gains in health expectancy from the elimination of diseases among older people.  Disability and Rehabilitation. 1999;  21 211-221

Dr. Horst Bickel

AG Psychiatrische Epidemiologie
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie
der Technischen Universität München
Klinikum rechts der Isar

Ismaninger Straße 22

81675 München

Email: h.bickel@lrz.tum.de

    >