Zusammenfassung
Hintergrund: Die Messung der Hornhautdicke in Screening und Diagnose des Glaukoms gewinnt zunehmend
an Bedeutung. Für eine Reihe von Pharmaka ist ihr Einfluss auf die Hornhautdicke belegt.
Insbesondere für Glaukomtherapeutika spielt dieser Effekt eine wichtige Rolle. Obwohl
Betarezeptorblocker zu den am häufigsten ordinierten Antiglaukomatosa gehören, ist
ihr Einfluss auf die zentrale Hornhautdicke bislang kaum untersucht worden. Ziel der
vorliegenden Untersuchung war es, den Einfluss der lokalen Applikation von Timolol
auf die zentrale Hornhautdicke und Endothelzelldichte nachzuweisen. Material und Methoden: Zehn gesunde Probanden (fünf Frauen und fünf Männer) im Alter von 29 Jahren (25 bis
56 Jahre) wurden im Rahmen einer doppelblinden, prospektiven und randomisierten Pilotstudie
untersucht. Es erfolgte die Messung von Augeninnendruck, Hornhautdicke und Endothelzelldichte
vor sowie fünfzehn Minuten, 24, 48, 72 und 96 Stunden nach Applikation von Timolol
0,5 % Augentropfen zweimal täglich. Als Kontrolle diente die Gabe von Natriumhyaluronat
Augentropfen zweimal täglich in das Partnerauge. Ergebnisse: Die Applikation von Timolol führte zu einer Senkung des Augeninnendruckes von initial
12 mmHg auf 9 mmHg nach vier Tagen (p = 0,0188) sowie zu einer Zunahme der Hornhautdicke
von 537 μm bei der Basisuntersuchung auf 557 μm nach vier Tagen (p = 0,0659). Demgegenüber
veränderte sich der Augeninnendruck (p = 0,9935) und die Hornhautdicke unter der Gabe
von Natriumhyaluronat nicht (p = 0,9998). Ein signifikant drucksenkender Effekt von
Timolol gegenüber Natriumhyaluronat zeigte sich nach 24 (p = 0,0002), 48 (p = 0,0003),
72 (p = 0,0007) und 96 Stunden (p < 0,0001). Ein signifikanter Unterschied der Hornhautdicke
nach Applikation von Timolol gegenüber Natriumhyaluronat zeigte sich ebenfalls nach
24 (p = 0,0300), 48 (p = 0,0316), 72 (p = 0,0205) und 96 Stunden (p = 0,0036). Weder
für Timolol (p = 0,2782) noch für Natriumhyaluronat (p = 0,1940) ließ sich ein Einfluss
auf die Hornhautendotheldichte nachweisen. Schlussfolgerungen: Die vorliegende Arbeit zeigt erstmals den Effekt einer Betarezeptorblockade auf die
Hornhautdicke. Dieser Effekt geht vermutlich auf den rezeptorvermittelten Einfluss
auf den kornealen Ionen- und Flüssigkeitsstrom zurück. Inwiefern die Zunahme der Hornhautdicke
unter Betarezeptortherapie klinisch von Bedeutung ist, müssen zukünftige Studien zeigen.
Abstract
Background: The measurement of corneal thickness plays an increasing role in glaucoma screening
and diagnosis. The influence of a variety of drugs on corneal thickness is well established.
Especially for antiglaucomateous drugs this effect seems to be important. However,
little is known about the influence of beta receptor antagonists on corneal thickness.
The aim of this study was to provide evidence of the effect of timolol on central
corneal thickness and endothelial cell density. Materials and Methods: Ten healthy volunteers (five women and five men) with a mean age of 29 years (range
25 to 56 years) were examined in a double-blind, prospective and randomised pilot
study. Intraocular pressure, corneal thickness and endothelial cell density was estimated
before as well as fifteen minutes, 24, 48, 72 and 96 hours after application of timolol
0.5 % eye drops twice daily. The partner eye received sodium hyaluronate eye drops
twice daily and served as a control. Results: The application of timolol showed a decrease of intraocular pressure from initially
12 mmHg to 9 mmHg after four days (p = 0,0188) as well as an increase of corneal thickness
from 537 μm to 557 μm after four days (p = 0,0659). There was no change of intraocular
pressure (p = 0,9935) or corneal thickness (p = 0,9998) in the control eyes. There
was also no effect of timolol (p = 0,2782) or sodium hyaluronate (p = 0,1940) on endothelial
cell density. Conclusions: The study provides evidence of the influence of beta receptor antagonists on corneal
thickness. This effect may be caused by receptor mediated influences on corneal ion
and fluid transport. Further studies are needed to show if the increase of corneal
thickness after application of topical timolol has clinical importance.
Schlüsselwörter
Hornhautdicke - Endothelzelldichte - Timolol - Betarezeptor - Glaukomtherapie
Key words
corneal thickness - endothelial cell density - timolol - beta receptor - glaucoma
therapy
Literatur
1
Almeida Jr G C, Faria-e-Souza S J.
Effect of topical dorzolamide on rabbit central corneal thickness.
Braz J Med Biol Res.
2006;
39
277-281
2
Asenio I. et al .
Corneal thickness values before and after oxybuprocaine 0.4 % eye drops.
Cornea.
2003;
22
527-532
3
Barkana. et al .
Central corneal thickness measurement with the Pentacam Scheimpflug system, optical
low-coherence reflectometry pachymeter, and ultrasound pachymetry.
J Cataract Refract Surg.
2005;
31
1729-1735
4
Emre S. et al .
Effect of corneal wetting solutions on corneal thickness during ophthalmic surgery.
J Cataract Refract Surg.
2002;
28
149-151
5
Grüb M. et al .
Monoamine receptors in human corneal epithelium and endothelium.
Acta Ophthalmol Scand.
2006;
84
110-115
6
Grüb M. et al .
Muscarinic acetylcholine receptor subtypes in human corneal epithelium and endothelium.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
2006;
Epub ahead of print
7
Kaminsiki S. et al .
Influence of dorzolamide on corneal thickness, endothelial cell count and corneal
sensibility.
Acta Ophthalmol.
1998;
76
78-79
8
Lass J H. et al .
A double-masked, randomized, 1-year study comparing the corneal effects of dorzolamide,
timolol, and betaxolol.
Arch Ophthalmol.
1998;
116
1003-1010
9
Lass J H. et al .
Comparison of the corneal effects of latanoprost, fixed combination latanoprost-timolol,
and timolol: A double-masked, randomized, one-year study.
Ophthalmology.
2001;
108
264-271
10 Lose M J. Glaukommittel. Schabe U, Paffrath D Arzneiverordnungsreport 2005 Heidelberg;
Springer 2005: 796-802
11
Nam S M. et al .
Comparison of corneal thickness after the instillation of topical anesthetics: proparacaine
versus oxybuprocaine.
Cornea.
2006;
25
51-54
12
Nielsen C B, Nielsen P J.
Effect of alpha- and beta-receptor active drugs on corneal thickness.
Acta Ophthalmol.
1985;
63
351-354
13
Nielsen C B.
Prostaglandin inhibition and central corneal thickness after cataract extraction.
Acta Ophthalmol.
1982;
60
252-258
14
Nielsen C B.
The effect of carbonic anhydrase inhibition on central corneal thickness after cataract
extraction.
Acta Ophthalmol.
1980;
58
985-990
15
Reuland. et al .
Messung der zentralen Hornhautdicke mittels ACMAster, OLCR Pachymeter, Orbsacn und
Pentacam.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2005;
S1
16
Toit. et al .
Diurnal variation of corneal sensitivity and thickness.
Cornea.
2003;
22
205-209
17
Viestenz A. et al .
Impact of prostaglandin-F(2alpha)-analogues and carbonic anhydrase inhibitors on central
corneal thickness - a cross-sectional study on 403 eyes.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2004;
221
753-756
18
Von Eicken J. et al .
Die Rolle der Pachymetrie in der täglichen Glaukomdiagnostik.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2006;
223
117-130
19
Wickham L, Edmunds B, Murdoch I E.
Central corneal thickness: will one measurement suffice?.
Ophthalmology.
2005;
112
225-228
20
Wirtitsch M G. et al .
Short-term effect of dorzolamide hydrochloride on central corneal thickness in humans
with cornea guttata.
Arch Ophthalmol.
2003;
121
621-625
Dr. med. Matthias Grüb
Universitätsaugenklinik Tübingen
Schleichstr. 12
72076 Tübingen
Phone: ++49/70 71/2 98 47 61
Fax: ++49/70 71/29 47 62
Email: matthias_grueb@yahoo.de