Eur J Pediatr Surg 1989; 44(1): 47-49
DOI: 10.1055/s-2008-1042644
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Repair of Mild Hypospadias

Korrektur der distalen HypospadieM.  Orkiszewski
  • Department of Paediatric Surgery (Head: Dr. hab. med. Waclaw Zielinski), Institute of Paediatrics, Poznan, Poland
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A one-stage repair of mild hypospadias is presented. A meatal-based vascularised flap is used to create the neourethra. The two halves of the glans are brought to the midline, thus covering the glanular urethra, and producing a normal appearing glans. Next, the prepuce is reconstructed by dividing its two lamina and approximating them in the midline. Urine is drained by means of an indwelling infant feeding tube, which is removed on the third postoperative day.

In 70 operated patients - aged 12 months to 16 years - there were no fistulas or stenosis. In one patient the meatus required tailoring for deviated urinary stream. There were no major complications due to short-term urinary drainage. The method described may also be used in more proximal than glanular or subcoronal forms of hypospadias.

Zusammenfassung

Es wird eine einstufige Korrektur der distalen Hypospadie beschrieben. Zur Herstellung einer neuen Urethra wird ein zum Meatus gehörender Gefäßlappen verwendet. Die beiden Hälften der Glans penis werden auf die Mittellinie gebracht und damit die Urethra abgedeckt; die Glans zeigt daraufhin wieder einen normalen Aspekt. Dann wird die Vorhaut rekonstruiert durch Teilung ihrer beiden Laminae und Annäherung in der Mittellinie. Der Urin wird mittels einer Säuglingsernährungs-Verweilsonde abgezogen; diese wird am dritten Tag post operationem wieder entfernt.

Fisteln oder Stenosen traten bei 70 operierten Patienten im Alter von 12 Monaten bis 16 Jahren nicht auf. Bei einem Patienten mußte der Meatus wegen einer Abweichung des Harnflusses korrigiert werden. Die kurzzeitige Harndrainage verursachte keine Komplikationen. Die beschriebene Methode eignet sich auch zur Korrektur anderer Hypospadieformen (proximalere oder glanduläre oder subkoronare Hypospadie).

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