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DOI: 10.1055/s-2008-1043333
Behandlungsergebnisse nach 474 Ureterozystoneostomien nach Leadbetter-Politano beim vesiko-renalen Reflux
Results of 474 Ureterocystoneostomies According to the Leadbetter-Politano Technique for Vesico-Renal RefluxPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Abstract
This is a report of our experience with 474 operations for vesico-renal reflux according to the Leadbetter-Politano technique at the Department of Paediatric Surgery, Medical University of Lübeck. Diagnosis of vesico-renal reflux is mostly based on urinary tract infection or enuresis. Indication for primary surgery was low pressure reflux or anomalies and ectopies of the ureteric orifice, found on cystoscopy. Ureterocystoneostomy using a modification of the Leadbetter-Politano technique was the method of surgery used, resecting the mostly fibrous distal ureteric segment. In our patients, the relapses of reflux or ureteric stenoses were found very rarely (only 1.1% each). Freedom of complaints could be gained by surgery in 80% of the cases.
According to the results in the group followed up by us, primary surgical management without long-term antibiotic treatment is indicated in patients with anomalies or ectopies of the ureteric orifices.
Zusammenfassung
Es wird über die Erfahrungen mit 474 Antirefluxoperationen nach Leadbetter-Politano an der Kinderchirurgischen Klinik der Medizinischen Universität zu Lübeck berichtet. Anlaß zur urologischen Diagnostik und Aufdeckung eines vesikorenalen Refluxes waren meist Harnwegsinfekte und Enuresis. Indikationskriterien für eine primäre Operation waren Niederdruckreflux sowie zystoskopisch festgestellte Ostiumanomalien und -ektopien. Als Operationsverfahren kam die Ureterozystoneostomie nach Leadbetter-Politano - in leicht modifizierter Form - zur Anwendung, wobei das meistens fibrosierte distale Uretersegment reseziert wurde. Im eigenen Krankengut traten Refluxrezidive sowie Ureterstenosen mit je 1,1% sehr selten auf. Eine subjektive Beschwerdefreiheit konnte durch die Operation in 80% erreicht werden.
Nach den Ergebnissen der eigenen Nachuntersuchungen sollte bei Ostiumanomalie und -ektopie auf eine langfristige antibiotische Therapie verzichtet und die Indikation zur primären Antirefluxoperation gestellt werden.
Key words
Vesico-renal reflux - Ureterocystoneostomy according to Leadbetter-Politano
Schlüsselwörter
Vesiko-renaler Reflux - Ureterozystoneostomie nach Leadbetter-Politano - Niederdruckreflux - Ureterostiumanomalien
