Eur J Pediatr Surg 1988; 43(1): 31-34
DOI: 10.1055/s-2008-1043408
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Urinary Tract Injuries in Children: Are They Different From Adults?

Unterscheiden sich Harnwegsverletzungen im Kindesalter von solchen bei Erwachsenen?S.J. M. Monstrey1 , F.H.J.  vander Staak2 , Chr.  vander Werken1 , F.M.H.  Debruyne3 , R.S.V. M. Severijnen2 , R.J. A. Goris1
  • 1Department of General Surgery (Head: Prof. Dr. H. H. M. de Boer), University Hospital St. Radboud, Nijmegen, The Netherlands,
  • 2Department of Pediatric Surgery (Head: Prof. Dr. C. Festen), University Hospital St. Radboud, Nijmegen, The Netherlands
  • 3Department of Urology (Head: Prof. Dr. F. M. H. Debruyne), University Hospital St. Radboud, Nijmegen, The Netherlands
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 May 2008 (online)

Abstract

A retrospective study was carried out of 103 consecutive cases of urological trauma in childhood. All data were compared with those of a study in 550 adult urological trauma patients to identify problems specific to the paediatric age group. Differences in anatomy and physiology make children more likely to sustain urological injury than adults, in cases of direct as well as indirect trauma. In childhood there is a significant higher incidence of preexisting renal disease. Assessment of urinary tract injuries in paediatric patients requires a higher index of suspicion and a broader indication for immediate radiographic evaluation. The therapeutic approach of urinary tract injuries in children should be identical to that in adults. The controversial renal lacerations can be managed medically (shallow renal lacerations) as well as surgically (major bleeding or extravasation, transsection of the kidney). Whenever possible, operation should be performed as an elective delayed procedure 2 to 6 days after injury. With this approach maximal renal salvation can be achieved without raising overall mortality and morbidity rates.

Zusammenfassung

Eine retrospektive Studie von 103 Nierentraumen im Kindesalter wird vorgestellt. Alle Daten wurden mit einer weiteren Studie von 550 Erwachsenen verglichen. Dabei zeigte es sich, daß sowohl beim direkten wie beim indirekten Trauma Kinder leichter eine Verletzung des Harntraktes erfahren als Erwachsene. Erklärlich wird dies insbesondere auch deshalb, da sich bei Kindern ein signifikant höherer Prozentsatz präexistierender Nierenerkrankungen fand als im Erwachsenenalter. Im Kindesalter ist es daher notwendig, wesentlich sorgfältiger auf mögliche Nierentraumen zu achten und im positiven Fall eine Radiographie durchzufuhren. Das therapeutische Vorgehen entspricht bei Kindern dem Vorgehen bei Erwachsenen. Nierenverletzungen I. Grades können konservativ, II. und III. Grades müssen operativ behandelt werden. Wenn immer möglich, sollte die Operation als ein elektiv verzögerter Eingriff 2-6 Tage nach dem Trauma durchgeführt werden, da hierdurch am ehesten die Niere gerettet werden kann, ohne die Mortalität und Morbidität zu erhöhen.

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