Eur J Pediatr Surg 1982; 37(11): 90-92
DOI: 10.1055/s-2008-1059822
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Repeated Endotracheal Intubations and Bronchial Lavage in the Postoperative Treatment of Tracheoesophageal Fistula

Wiederholte endotracheale Intubationen und Bronchiallavage in der postoperativen Behandlung der tracheoösophagealen FistelA.  Hershlag1 , J. A. Bar-Maor3 , O. Z. Lernau1 , B. P. Mogle2 , S.  Nissan1
  • 1Departments of General and Pediatric Surgery, Hadassah University Hospital, Mount Scopus, Jerusalem
  • 2Departments of Radiology, Hadassah University Hospital, Mount Scopus, Jerusalem
  • 3Department of Pediatric Surgery, Rambam University Hospital, Haifa, Israel
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Recurrent pulmonary atelectasis occurs often in neonates following primary repair of esophageal atresia, leading to massive pneumonia and respiratory failure. The atelectasis is caused by tenacious mucous plugs which are presumably formed as a result of ciliary mucosal damage secondary to reflux of gastric fluid through a tracheo-esophageal fistula. Early aggressive treatment of the atelectasis by repeated gentle tracheal intubation with bronchial lavage and suction is advocated. This treatment is well tolerated and is preferred to continuous intubation with its inherent dangers for the neonatal patient.

Zusammenfassung

Wiederholte Lungenatelektase ereignet sich oft bei Neugeborenen nach Korrektur einer Ösophagusatresie. Sie führt zu massiver Pneumonie und zu Ateminsuffizienz. Die Atelektase ist durch zähen Schleim bedingt. Er bleibt als Folge einer Schädigung der Schleimhautzilien liegen. Diese Schädigung kann durch den Reflux von Magensaft über die tracheoösophageale Fistel in der Trachea zustande kommen. Eine frühzeitige aktive Behandlung der Atelektase durch wiederholte vorsichtige Intubation mit Bronchiallavage und Absaugung wird empfohlen. Diese Behandlung wird gut toleriert und einer Dauerintubation vorgezogen.

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