Eur J Pediatr Surg 1980; 30(6): 125-133
DOI: 10.1055/s-2008-1066345
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Atemstörungen nach Ösophagusatresieoperation durch gefäßbedingte Trachealstenosen

Respiratory Disturbances Caused by Vascular Tracheal Compression after Repair of Oesophageal AtresiaD.  Booß , D.  Kluth , K. -H. Hansen
  • Aus der Kinderchirurgischen Klinik des Zentralkrankenhauses St. Jürgenstraße, Bremen (Direktoren: Dr. D. Booß, Priv.-Doz. Dr. Dr. G. v. d. Oelsnitz)
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Interference with respiration, caused by stenosis of the trachea after an operation for oesophageal atresia, is described. The narrowing of the tracheal lumen through blood vessels is particularly mentioned. Tracheal stenoses through the truncus brachiocephalicus, which cause serious symptoms following operation on oesophageal atresia, have a particular part to play. The causes of this are discussed, the clinical picture and steps in diagnosis are laid out.

One case of atypical oesophageal atresia with an extremely hypoplastic left lung showed, after union of the oesophagus segments, the classic picture of serious tracheal compression through the truncus brachiocephalicus. This was caused by displacement of the mediastinum, pushing the heart backwards and to the left. It was cured by fixing the aortic arch to the sternum at the level of origin of the truncus. More than 11/2 years after the operation, the child is still symptom-free. L.-T.

Zusammenfassung

Es werden Respirationsstörungen beschrieben, die nach erfolgter Ösophagusatresieoperation infolge einer Stenosierung der Trachea bedingt sind. Die gefäßbedingten Lumeneinengungen der Trachea werden dabei besonders herausgestellt. Trachealstenosen durch den Truncus brachiocephalicus, die nach der Operation einer Ösophagusatresie bedrohliche Symptome verursachen, spielen dabei eine besondere Rolle. Die Ursachen werden diskutiert sowie das klinische Bild und die diagnostische Klärung dargestellt. Die operativen Therapiemöglichkeiten werden erläutert.

Der Fall einer atypischen Ösophagusatresie mit hochgradiger Hypoplasie der linken Lunge zeigte nach Vereinigung der Ösophagussegmente infolge Verschiebung des Mediastinums und Wanderung des Herzens nach links und dorsal das klassische Bild einer schweren Tracheakompression durch den Truncus brachiocephalicus. Die Heilung erfolgte nach Sternopexie des Aortenbogens in Höhe des Truncusabgangs. Mehr als 11/2 Jahre nach dem Eingriff ist das Kind weiterhin beschwerdefrei.

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