Aktuelle Kardiologie 2018; 7(06): 458-463
DOI: 10.1055/a-0762-0101
Übersichtsarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der tragbare Defibrillator – für wen und wie lange?

The Wearable Defibrillator – for Whom and How Long?
Christian Veltmann
Rhythmologie und Elektrophysiologie, Klinik für Kardiologie und Angiologie, Medizinische Hochschule Hannover
,
David Duncker
Rhythmologie und Elektrophysiologie, Klinik für Kardiologie und Angiologie, Medizinische Hochschule Hannover
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 December 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Verhinderung des plötzlichen Herztodes stellt weiterhin eine große und relevante klinische Herausforderung dar. Implantierbare Kardioverter/Defibrillatoren (ICD) verhindern den plötzlichen Herztod, allerdings besteht die Indikation zur primärprophylaktischen Implantation eines ICDs erst nach mindestens 3-monatiger optimierter Herzinsuffizienztherapie. Nach neu diagnostizierter Herzinsuffizienz mit schwer reduzierter linksventrikulärer Funktion besteht ein erhöhtes Risiko für den plötzlichen Herztod. In der Phase der Etablierung und Optimierung der Herzinsuffizienzmedikation und Evaluation des Risikos für einen plötzlichen Herztod kann der tragbare Defibrillator (WCD) zum Schutz vor dem plötzlichen Herztod sicher eingesetzt werden. Neben diesem klinischen Szenario kann der WCD auch bei Patienten mit etablierter ICD-Indikation zum Einsatz kommen. Sollte die Implantation eines ICDs aufgrund von Komorbiditäten oder anderen Umständen nicht möglich sein, kann der WCD zur Überbrückung der Zeit bis zur Implantation des ICD zum Schutz vor dem plötzlichen Herztod erwogen werden. Diese Übersichtsarbeit bietet eine Zusammenfassung der aktuellen Daten zur Indikation des WCDs bei Patienten mit und ohne etablierte ICD-Indikation.

Abstract

Prevention of sudden cardiac death remains one of the most relevant clinical challenges. Implantable cardioverter defibrillators (ICD) are able to prevent sudden cardiac death. However, according to current guidelines primary preventive ICD implantation is indicated in patients with heart failure with reduced ejection fraction (HFrEF) despite optimized heart failure therapy for a minimum of three months. After newly diagnosed heart failure patients are at risk for sudden cardiac death. In this phase of initiation and uptitration of heart failure medication the wearable cardioverter defibrillator (WCD) can be prescribed for prevention of sudden cardiac death. The WCD may also be indicated in patients with an established indication for an ICD if the implantation has to be postponed due to comorbidities or other circumstances. This review serves as overview on indication of the WCD in patients with and without an established ICD indication.

Was ist wichtig?
  • Der WCD ist bei Patienten mit neu-diagnostizierter Herzinsuffizienz im Rahmen der Initiierung und Optimierung der Herzinsuffizienztherapie indiziert.

  • Bei Patienten mit ICD-Indikation und Komorbiditäten oder Umständen, die eine Implantation verhindern, kann der WCD die Zeit bis zur Implantation überbrücken.

  • Die Datenlage zum WCD beruht auf retrospektiven und prospektiven Registern mit mehr als 2000 Patienten. Die Publikation der ersten randomisierten prospektiven Studie wird erwartet.

  • Wenn der WCD verordnet wird, sollte auf eine hohe Tragecompliance geachtet werden, da nur so die WCD-Therapie Sinn macht.

 
  • Literatur

  • 1 Duncker D, Veltmann C. The Wearable Cardioverter/Defibrillator - Toy Or Tool?. J Atr Fibrillation 2016; 8: 1367
  • 2 Priori SG, Blomström-Lundqvist C, Mazzanti A. et al. Task Force for the Management of Patients with Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death of the European Society of Cardiology (ESC). 2015 ESC Guidelines for the management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death: The Task Force for the Management of Patients with Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death of the European Society of Cardiology (ESC)Endorsed by: Association for European Paediatric and Congenital Cardiology (AEPC). Europace 2015; 17: 1601-1687
  • 3 Ponikowski P, Voors AA, Anker SD. et al. 2016 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure: The Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure of the European Society of Cardiology (ESC)Developed with the special contribution of the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 2016; 14: 2129-2200
  • 4 Sandoe JAT, Barlow G, Chambers JB. et al. British Society for Antimicrobial Chemotherapy; British Heart Rhythm Society; British Cardiovascular Society; British Heart Valve Society; British Society for Echocardiography. Guidelines for the diagnosis, prevention and management of implantable cardiac electronic device infection. Report of a joint Working Party project on behalf of the British Society for Antimicrobial Chemotherapy (BSAC, host organization), British Heart Rhythm Society (BHRS), British Cardiovascular Society (BCS), British Heart Valve Society (BHVS) and British Society for Echocardiography (BSE). J Antimicrob Chemother 2015; 70: 325-359
  • 5 Tanawuttiwat T, Garisto JD, Salow A. et al. Protection from outpatient sudden cardiac death following ICD removal using a wearable cardioverter defibrillator. Pacing Clin Electrophysiol 2014; 37: 562-568
  • 6 Ellenbogen KA, Koneru JN, Sharma PS. et al. Benefit of the Wearable Cardioverter-Defibrillator in Protecting Patients After Implantable-Cardioverter Defibrillator Explant: Results From the National Registry. JACC Clin Electrophysiol 2017; 3: 243-250
  • 7 Healy CA, Carrillo RG. Wearable cardioverter-defibrillator for prevention of sudden cardiac death after infected implantable cardioverter-defibrillator removal: A cost-effectiveness evaluation. Heart Rhythm 2015; 12: 1565-1573
  • 8 Goldenberg I, Vyas AK, Hall WJ. et al. MADIT-II Investigators. Risk stratification for primary implantation of a cardioverter-defibrillator in patients with ischemic left ventricular dysfunction. J Am Coll Cardiol 2008; 51: 288-296
  • 9 Wan C, Herzog CA, Zareba W. et al. Sudden cardiac arrest in hemodialysis patients with wearable cardioverter defibrillator. Ann Noninvasive Electrocardiol 2014; 19: 247-257
  • 10 Everitt MD, Verma A, Saarel EV. The wearable external cardiac defibrillator for cancer patients at risk for sudden cardiac death. Community Oncol 2011; 8: 400-403
  • 11 Bowers RW, Scott PA, Roberts PR. Use of external defibrillator jacket to facilitate safe delivery of radiotherapy for lung cancer – a report of two cases. Indian Heart J 2014; 66: 111-114
  • 12 Solomon SD, Zelenkofske S, McMurray JJV. et al. Valsartan in Acute Myocardial Infarction Trial (VALIANT) Investigators. Sudden death in patients with myocardial infarction and left ventricular dysfunction, heart failure, or both. N Engl J Med 2005; 352: 2581-2588
  • 13 Lip GYH, Heinzel FR, Gaita F. et al. European Heart Rhythm Association/Heart Failure Association joint consensus document on arrhythmias in heart failure, endorsed by the Heart Rhythm Society and the Asia Pacific Heart Rhythm Society. Europace 2016; 18: 12-36
  • 14 Hohnloser SH, Kuck KH, Dorian P. et al. DINAMIT Investigators. Prophylactic use of an implantable cardioverter-defibrillator after acute myocardial infarction. N Engl J Med 2004; 351: 2481-2488
  • 15 Steinbeck G, Andresen D, Seidl K. et al. IRIS Investigators. Defibrillator implantation early after myocardial infarction. N Engl J Med 2009; 361: 1427-1436
  • 16 Sheppard R, Mather PJ, Alexis JD. et al. IMAC Investigators. Implantable cardiac defibrillators and sudden death in recent onset nonischemic cardiomyopathy: results from IMAC2. J Card Fail 2012; 18: 675-681
  • 17 Kober L, Thune JJ, Nielsen JC. et al. DANISH Investigators. Defibrillator Implantation in Patients with Nonischemic Systolic Heart Failure. N Engl J Med 2016; 375: 1221-1230
  • 18 Kutyifa V, Moss AJ, Klein H. et al. Use of the wearable cardioverter defibrillator in high-risk cardiac patients: data from the Prospective Registry of Patients Using the Wearable Cardioverter Defibrillator (WEARIT-II Registry). Circulation 2015; 132: 1613-1619
  • 19 Epstein AE, Abraham WT, Bianco NR. et al. Wearable cardioverter-defibrillator use in patients perceived to be at high risk early post-myocardial infarction. J Am Coll Cardiol 2013; 62: 2000-2007
  • 20 Duncker D, König T, Hohmann S. et al. Avoiding Untimely Implantable Cardioverter/Defibrillator Implantation by Intensified Heart Failure Therapy Optimization Supported by the Wearable Cardioverter/Defibrillator-The PROLONG Study. J Am Heart Assoc 2017; 6: pii : e004512
  • 21 Sjöblom J, Muhrbeck J, Witt N. et al. Evolution of left ventricular ejection fraction after acute myocardial infarction: implications for implantable cardioverter-defibrillator eligibility. Circulation 2014; 130: 743-748
  • 22 Olgin JE, Pletcher MJ, Vittinghoff E. et al. Wearable Cardioverter-Defibrillator after Myocardial infarction. N Engl J Med 2018; 379: 1205-1215
  • 23 Pérez-Rodon J, Galve E, Pérez-Bocanegra C. et al. A risk score to predict the absence of left ventricular reverse remodeling: Implications for the timing of ICD implantation in primary prevention. J Cardiol 2018; 71: 505-512
  • 24 Duncker D, König T, Hohmann S. et al. Ventricular arrhythmias in patients with newly diagnosed nonischemic cardiomyopathy: Insights from the PROLONG study. Clin Cardiol 2017; 40: 586-590
  • 25 Duncker D, Haghikia A, König T. et al. Risk for ventricular fibrillation in peripartum cardiomyopathy with severely reduced left ventricular function-value of the wearable cardioverter/defibrillator. Eur J Heart Fail 2014; 16: 1331-1336
  • 26 Duncker D, Westenfeld R, Konrad T. et al. Risk for life-threatening arrhythmia in newly diagnosed peripartum cardiomyopathy with low ejection fraction: a German multi-centre analysis. Clin Res Cardiol 2017; 12: 767-768
  • 27 Ouwerkerk W, Voors AA, Anker SD. et al. Determinants and clinical outcome of uptitration of ACE-inhibitors and beta-blockers in patients with heart failure: a prospective European study. Eur Heart J 2017; 38: 1883-1890
  • 28 Friedman DJ, Al-Khatib SM, Zeitler EP. et al. New York Heart Association class and the survival benefit from primary prevention implantable cardioverter defibrillators: A pooled analysis of 4 randomized controlled trials. Am Heart J 2017; 191: 21-29
  • 29 Ruwald AC, Vinther M, Gislason GH. et al. The impact of co-morbidity burden on appropriate implantable cardioverter defibrillator therapy and all-cause mortality: insight from Danish nationwide clinical registers. Eur J Heart Fail 2017; 19: 377-386