Abstract
Background To compare two commonly used strengthening procedures in strabismus surgery: plication
and resection of the extraocular muscle (EOM).
Patients and Methods From an anonymous databank of strabismus surgeries, performed at the University Eye
Hospital Basel, patients with a horizontal strabismus surgery, consisting of a recession
combined with either plication or resection of the antagonist and a follow-up of at
least 3 months, were included. Exclusion criteria were previous eye surgeries, binocular
surgeries, and simultaneous surgery of oblique or vertical EOM. Pre- and postoperative
angles were measured using the alternating prism cover test during fixation at distance.
Results Fifty-nine patients met the criteria and were matched according to the angle at baseline
in the recession/plication group, resulting in 12 resection/recession and 12 plication/recession
patients. There was no significant difference in the number of eso- and exodeviations,
age at surgery, or gender between the groups. Mean difference between plication and
resection was 1.2 PD at 1 week (p = 0.72) and 1.7 PD at 3 months (p = 0.61). A separate
analysis for eso- and exodeviations showed no significant difference between recession/plication
and recession/resection at 1 week or 3 months (p value side effect = 0.59; resection
vs. plication at 1 week p = 0.68; resection vs. plication at 3 months: p = 0.57).
The overall dose effect (SD) was 2.13 PD (0.88)/mm in the recession/plication group
and 2.51 PD (0.81)/mm in the recession/resection group after 1 week (p = 0.331). After
3 months, the mean dose effect was 1.85 PD (1.06)/mm in the recession/plication group
and 2.09 PD (1.12)/mm in the recession/resection group (p = 0.611).
Discussion Our findings show that recession/plication is a valid alternative to recession/resection
in horizontal strabismus without the need to cut the muscle, as we saw no difference
in surgical effectiveness in either eso- or exodeviations at 1 week or at 3 months.
Zusammenfassung
Hintergrund Ziel dieser Studie ist es, die Faltung mit der Resektion des extraokulären Muskels
(EOM) zu vergleichen, da beide Operationen häufig als verstärkende OP in der Strabismusbehandlung
zusammen mit einer Rücklagerung des Antagonisten durchgeführt werden.
Patienten und Methoden Eine anonymisierte Datenbank der Augenklinik Basel wurde nach horizontalen Strabismusoperationen
durchsucht. Eingeschlossen wurden Patienten mit einer horizontalen Strabismusoperation
und einem Follow-up von mindestens 3 Monaten. Ausschlusskriterien waren: frühere Augenoperationen,
bilaterale Operationen und gleichzeitige Eingriffe an einem schrägen oder vertikalen
extraokulären Muskel.
Resultate 59 Patienten erfüllten die Auswahlkriterien. Nachdem für den Ausgangswinkel der Faltungsgruppe
gematcht wurde, ergaben sich 12 Rücklagerungen/Faltungen, die mit 12 Rücklagerungen/Faltungen
verglichen werden konnten. Zwischen den beiden Gruppen bestand kein statistisch signifikanter
Unterschied bezüglich der Anzahl von Eso- und Exodeviationen, Alter bei OP und Geschlecht.
Der mittlere Unterschied zwischen Faltung und Resektion betrug 1,2 PD nach 1 Woche
(p = 0,72) und 1,7 PD nach 3 Monaten (p = 0,61). Eine separate Analyse zeigte weder
für Eso- noch für Exodeviation einen statistisch signifikanten Unterschied zwischen
Rücklagerung/Faltung und Rücklagerung/Resektion (p-Wert Seiteneffekt = 0,59; Resektion
vs. Faltung nach 1 Woche p = 0,68; Resektion vs. Faltung nach 3 Monaten p = 0,57).
Der Dosiseffekt (SD) unterschied sich nicht signifikant zwischen den Gruppen. Berechnet
mit dem alternierenden Prismen-Cover-Test bei Fernfixation betrug dieser nach 1 Woche
2,13 PD (0,88)/mm in der Rücklagerungs-/Faltungsgruppe und 2,51 PD (0,81)/mm in der
Rücklagerungs-/Resektionsgruppe (p = 0,331). Nach 3 Monaten betrug der Wert 1,85 PD
(1,06)/mm in der Rücklagerungs-/Faltungsgruppe und 2,09 PD (1,12)/mm in der Rücklagerungs-/Resektionsgruppe
(p = 0,611).
Diskussion Unsere Ergebnisse zeigen, dass Faltung kombiniert mit einer Rücklagerung des Antagonisten
eine valide Alternative zur Rücklagerung/Resektion beim horizontalen Strabismus darstellt.
Es gibt keinen Unterschied im Operationseffekt, weder bei Eso- noch bei Exodeviation,
nach 1 Woche oder nach 3 Monaten.
Key words
plication - resection - strabisms - surgery
Schlüsselwörter
Faltung - Resektion - Strabologie - Strabismusoperation