Abstract
Background Dose effect (DE) of strabismus surgery is thought to decrease with increasing axial
length (AL), and it has been suggested that this effect may be more important in hyperopes
over + 2 D. Here, we analyse the influence of AL on the DE of horizontal strabismus
surgery in regard to its clinical relevance.
Methods Retrospective chart analysis of patients who had undergone horizontal strabismus
surgery between 2020 and 2023. Statistical analysis: descriptive analysis and ANOVA
(R 4.1.2).
Results There were 65 patients (34 male and 31 female) included; mean age: 18.0 years (range
5 – 74). Mean AL was 23.50 mm (range: 20.80 – 28.50 mm). At the 3-month follow-up,
83.1% of patients demonstrated binocularity. Mean DE was 2.36 PD/mm at distance and
2.60 in near vision. There was no significant influence of AL on the DE of surgery
(p = 0.30). However, DE was significantly higher in esotropia (n = 32) than exotropia
(n = 33) in distant and near vision (p = 0.0 000 403) and in both groups, patients
with positive binocularity had a significantly greater DE than patients without binocularity
(p = 0.0032).
Conclusion Our data showed no significant correlation between AL and the DE of surgery, while
the type of strabismus and binocularity had a significant influence on the DE of surgery.
However, AL is still important for surgical planning, in particular, to assess the
risk of a deviating muscle path or thin sclera in high myopia.
Zusammenfassung
Hintergrund Allgemein wird bei einer Schieloperation von einem reduzierten Dosiseffekt (DE) mit
zunehmender Achsenlänge (AL) ausgegangen. Dieser Effekt soll besonders bei einer Hyperopie
von mehr als + 2 dpt ins Gewicht fallen. In dieser Studie untersuchen wir den Einfluss
der Achsenlänge auf den Dosiseffekt einer horizontalen Schieloperation auf seine klinische
Relevanz hin.
Methoden Retrospektive Datenanalyse von Patienten, die sich zwischen 2020 und 2023 einer horizontalen
Schieloperation unterzogen haben. Statistik: deskriptive Analyse, ANOVA (R 4.1.2).
Ergebnisse 65 Patienten (34 Männer und 31 Frauen) wurden eingeschlossen: Durchschnittsalter:
18,0 Jahre (Bereich: 5 – 74). Die mittlere AL betrug 23,50 mm (Bereich: 20,80 – 28,50 mm).
Nach 3 Monaten zeigten 83,1% der Patienten eine Binokularität. Der mittlere DE-Wert
betrug 2,36 PD/mm bei Fernfixation und 2,60 PD/mm bei Nahfixation. Die Achsenlänge
beeinflusste den DE nicht signifikant (p = 0,30). Der DE war bei Korrektur einer Esotropie
(n = 32) signifikant größer als bei einer Exotropie (n = 33; p = 0,0 000 403). In
beiden Gruppen war der DE signifikant größer, wenn eine Zusammenarbeit der Augen nachweisbar
war (p = 0,0032).
Schlussfolgerung Unsere Daten zeigten keinen signifikanten Einfluss der AL auf den DE der Schieloperation,
während die Art des Strabismus und die Binokularität einen signifikanten Einfluss
zeigten. Dennoch ist die Kenntnis der AL in der Planung einer Schieloperation wichtig,
um z. B. das Risiko einer Abweichung des Muskelpfads oder einer dünnen Sklera bei
hoher Myopie mit berücksichtigen zu können.
Keywords
axial length - dose effect - horizontal strabismus surgery - esotropia - exotropia
- strabismus - pediatric ophthalmology - neuro-ophthalmology
Schlüsselwörter
Achsenlänge - Dosiseffekt - horizontale Schieloperation - Esotropie - Exotropie -
Strabologie - Kinderophthalmologie - Neuroophthalmologie