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DOI: 10.1055/a-2625-4501
Wenn das Immunsystem zu viel weiß: Der Wandel der APECED von einer hormonellen Erkrankung zur Interferonopathie
When the Immune System Knows Too Much: APECED and the Shift from an endocrine condition to InterferonopathyAuthors

Zusammenfassung
Das autoimmune polyendokrine Syndrom Typ 1 (APECED: „autoimmunity endocrinopathy candidiasis ectodermal dystrophy“) ist eine sehr seltene monogene Erkrankung, die durch Varianten im AIRE-Gen (AIRE: Autoimmunregulator) verursacht wird. Die klassische Trias aus chronischer mukokutaner Kandidose, Hypoparathyreoidismus und Nebenniereninsuffizienz führt häufig zu einer Einordnung als endokrinologisches Krankheitsbild. Doch am Beispiel der APECED lässt sich eindrücklich nachvollziehen, wie sich durch den medizinischen Fortschritt in den letzten Jahren Diagnostik, Pathophysiologie und Therapieansätze grundlegend verändert haben. Lange war die Behandlung auf symptomatische Therapien und immunsuppressive Maßnahmen bei schweren Verläufen beschränkt. Neue Erkenntnisse zeigen jedoch, dass APECED als Interferonopathie mit überschießender Aktivität von Interferon gamma (IFNγ) verstanden werden kann. Diese wird über Januskinasen (JAK) vermittelt – ein Mechanismus, der sich gezielt medikamentös beeinflussen lässt. Fallberichte belegen inzwischen eine klinische Besserung und sogar eine Rückbildung von Organschäden unter einer Therapie mit JAK-Inhibitoren. Damit könnte künftig eine krankheitsmodifizierende Behandlung möglich werden, die den bisherigen, rein organspezifischen Ansatz ablöst. APECED steht somit exemplarisch für den Fortschritt auch bei sehr seltenen Erkrankungen – von einem schwer greifbaren Syndrom hin zu einer systemischen immunologischen Erkrankung mit potenziell zielgerichteter Therapie.
Abstract
Autoimmune polyendocrinopathy candidiasis ectodermal dystrophy (APECED), or autoimmune polyendocrine syndrome type 1 (APS-1), is a rare monogenic disorder caused by variants in the AIRE (autoimmune regulator) gene. Initially perceived as an endocrine disease due to the classical triad of chronic mucocutaneous candidiasis, hypoparathyroidism, and adrenal insufficiency, APECED exemplifies how progress in medical science can fundamentally transform diagnostics, pathophysiological understanding, and therapeutic strategies. Historically, treatment has focused on organ-specific hormone replacement and, in severe cases, immunosuppressive therapy. However, recent insights suggest that APECED is best understood as an interferonopathy driven by excessive interferon-gamma (IFNγ) signaling through Janus kinases (JAKs). This pathogenic pathway is now pharmacologically targetable. Emerging case reports describe clinical improvement and even reversal of organ damage – such as autoimmune enteropathy and Sjögren’s-like symptoms—under JAK inhibitor therapy. This raises the possibility of disease-modifying treatments that go beyond symptomatic or organ-specific approaches. APECED thus serves as a striking example of how a rare, initially organ-defined disease can be reframed as a systemic immunological disorder, opening the door to precision medicine and targeted therapies.
Publication History
Article published online:
07 October 2025
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Literatur
- 1 Guo CJ, Leung PS, Zhang W. et al. The immunobiology and clinical features of type 1 autoimmune polyglandular syndrome (APS-1). Autoimmun Rev 2018; 17: 78-85
- 2 Besnard M, Padonou F, Provin N. et al. AIRE deficincy, from preclinical models to human APECED disease. Dis Model Mech 2021; 14: dmm046359
- 3 Peterson P, Pitkänen J, Sillanpää N. Autoimmune polyendocrinopathy candidiasis ectodermal dystrophy (APECED): a model disease to study molecular aspects of endocrine autoimmunity. Clin Exp Immunol 2004; 135: 348-357
- 4 Oikonomou V, Smith G, Constantine GM. et al. The role of interferon-γ in autoimmune polyendocrine syndrome type 1. N Engl J Med 2024; 390: 1873-1884
- 5 Oikonomou V, Break TJ, Gaffen SL. et al. Infections in the monogenic autoimmune syndrome APECED. Curr Opin Immunol 2021; 72: 286-297
- 6 Aytekin ES, Cagdas D. APECED and the place of AIRE in the puzzle of the immune network associated with autoimmunity. Scand J Immunol 2023; 98: e13299
- 7 Bosi I, Wong WK, Mohammad S. et al. Unusual manifestations of APECED. J Clin Immunol 2024; 44: 33
- 8 Thorpe ES, Handley HE. Chronic tetany and chronic mycelial stomatitis in a child aged four and one-half years. Am J Dis Child 1929; 38: 328-338
- 9 Bjørklund G, Pivin M, Hangan T. et al. Autoimmune polyendocrine syndrome type 1: Clinical manifestations, pathogenetic features, and management approach. Autoimmun Rev 2022; 21: 103135
- 10 Gouda MR, Al-Amin A, Grabsch H. et al. A multidisciplinary approach to management of autoimmune polyendocrinopathy candidiasis ectodermal dystrophy (APECED). BMJ Case Rep 2013; 2013: bcr2012008116
- 11 Kawano G, Yokochi T, Nishikomori R. Case Report: Rituximab improved epileptic spasms and EEG abnormalities in an infant with West syndrome and Anti-NMDAR encephalitis associated with APECED. Front Neurol 2021; 12: 679164
- 12 Rezaei N, Aghamohammadi A, Notarangelo LD. Primary immundeficiency diseases. 2. Aufl. Berlin Springer 2017;