Handchir Mikrochir Plast Chir 2011; 43(05): 289-294
DOI: 10.1055/s-0031-1285883
Originalarbeit
George Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ein randomisierter prospektiver Vergleich der Verwendung der Abduktor pollicis longus-Sehne und der Flexor carpi radialis-Sehne bei der Resektions-Suspensions-Interpositions-Arthroplastik in der operativen Therapie der Rhizarthrose

Resection, Interposition and Suspension Arthroplasty for Treatment of Basal Joint Arthritis of the Thumb: A Randomized and Prospective Comparision of Techniques Using the Abductor Pollicis Longus- and the Flexor Carpi Radialis Tendon
P. Esenwein*
1   Kantonsspital Olten, Orthopädische Klinik, Olten, Schweiz
,
D. Hoigne*
1   Kantonsspital Olten, Orthopädische Klinik, Olten, Schweiz
,
V. Zdravkovic
2   Spital Walenstadt, Orthopädische Klinik, Walenstadt, Schweiz
,
T. Sanchez
1   Kantonsspital Olten, Orthopädische Klinik, Olten, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 03 May 2011

akzeptiert 25 July 2011

Publication Date:
20 September 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund:

Bei der operativen Therapie der fortgeschrittenen Rhizarthrose haben sich insbesondere Resektions-Suspensions-Interpositions-Arthroplastiken bewährt. Weite Verbreitung hat dabei die Methode unter Verwendung der längsgespaltenen Flexor carpi radialis-Sehne (FCR) gefunden. Weite Anwendung findet auch die Methode unter Verwendung eines Abductor pollicis longus-Sehnenstreifens (APL).

Ziel:

Ziel dieser randomisierten, prospektiven Studie war es herauszufinden, ob im Nachbeobachtungszeitraum von 8 Monaten mittels APL-Plastik vergleichbare Resultate erzielt werden können wie mit der FCR-Plastik.

Patienten und Methode:

Zwischen Mai 2005 und Dezember 2006 wurden 53 Patienten mit 55 III und IV°-igen Rhizarthrosen in die Studie eingeschlossen. Diese wurden randomisiert auf 2 Gruppen (APL vs. FCR). Sowohl präoperativ als auch nach 8 Monaten wurden die subjektive Einschätzung der Patienten (DASH-Score, Schmerzempfinden mittels VAS) und funktionelle Parameter (maximale radiale Abduktion, Opposition, Kraftentwicklung im Spitz- und Schlüsselgriff und Faustschluss) aufgezeichnet. Zusätzlich erfolgte zu den genannten Zeitpunkten eine radiologische Evaluation.

Ergebnisse:

Nach 8 Monaten zeigten sich für beide Methoden eine hohe Patientenzufriedenheit (APL-Gruppe: VAS 2,3 Punkte, DASH 24 Punkte; FCR-Gruppe: VAS 1,9 Punkte, DASH 20 Punkte) und ein gutes funktionelles Ergebnis (APL-Gruppe: radiale Abduktion 55,3°, Kraft Schlüsselgriff 8,1 kg, Kraft Spitzgriff 5,5 kg. FCR-Gruppe: radiale Abduktion 55,8°, Kraft Schlüsselgriff 7,2 kg, Kraft Spitzgriff 4,7 kg) ohne statistisch signifikante Unterschiede. In beiden Gruppen ist radiologisch nahezu eine identische Verringerung des Abstandes zwischen der Basis des Metakarpale I und dem Skaphoid um ca. 50% nachweisbar.

Schlussfolgerung:

Mit der Resektions-Suspensions-Interpositions-Arthroplastik unter Verwendung eines APL-Sehnenstreifens sind im Nachbeobachtungszeitraum von 8 Monaten gleichwertige Resultate wie mit der Technik unter Verwendung eines FCR-Sehnenstreifens zu erzielen.

Abstract

Background:

The operative treatment of thumb carpometacarpal joint arthritis may include resection-suspension-interposition-arthroplasty. Although quite a technically demanding procedure, a suspension arthroplasty using a strip of the flexor carpi radialis tendon is quite a popular technique. Other techniques, which use the abductor pollicis longus (APL) tendon, is also widely accepted.

Purpose:

The aim of this randomized, prospective study was to compare the results of these 2 procedures 8 months postoperatively.

Patients and Methods:

From May 2005 to December 2006 a total of 55 operations in 53 patients with symptomatic Grade III or IV 1st CMC joint arthritis were identified and recruited into the study. They were then randomized to one of the 2 groups (APL vs. FCR). Patients were assessed preoperatively, and then immediately and 8 months postoperatively. Both, subjective parameters (Visual Analog Scale and DASH-Score) and functional parameters (maximum radial abduction, opposition and pinch- and key grip strength) where recorded. Additionally, the trapezial space was assessed radiographically postoperatively.

Results:

After 8 months both groups had comparable subjective results (APL-group: VAS 2.3 points, DASH 24 points; FCR-group: VAS 1.9 points, DASH 20 points) as well as functional results (APL-group: radial abduction 55.3°, key-grip strength 8.1 kg, pinch-grip strength 5.5 kg; FCR-group: radial abduction 55.8°, key-grip strength 7.2 kg, pinch-grip strength 4.7 kg). Radiologically both groups showed an approximate 50% reduction in the height of the trapezial space.

Conclusion:

In resection-suspension-interposition-arthroplasty of the 1st CMC joint, similar results can be obtained using the technically less demanding APL-procedure when compared with the FCR-technique 8 months postoperatively.

*

* Beide Autoren sind gleichberechtigte Autoren.


 
  • Literatur

  • 1 Lins RE, Gelberman RH, McKeown L et al. Basal joint arthritis: trapeziectomy with ligament reconstruction and tendon interposition arthroplasty. J Hand Surg [Am] 1996; 21: 202-209
  • 2 Tomaino MM, Pellegrini Jr VD, Burton RI. Arthroplasty of the basal joint of the thumb. Long-term follow-up after ligament reconstruction with tendon interposition. J Bone Joint Surg [Am] 1995; 77: 346-355
  • 3 Burton RI, Pellegrini Jr VD. Surgical management of basal joint arthritis of the thumb. Part II. Ligament reconstruction with tendon interposition arthroplasty. J Hand Surg [Am] 1986; 11: 324-332
  • 4 Wulle C. Die Abductor pollicis longus-Plastik zur Behandlung der Daumensattelgelenkarthrose. Handchir Mikrochir Plast Chir 1993; 25: 250-255
  • 5 Sigfusson R, Lundborg G. Abductor pollicis longus tendon arthroplasty for treatment of arthrosis in the first carpometacarpal joint. Scand J Plast Reconstr Surg 1991; 25: 73-77
  • 6 Davis TR, Brady O, Dias JJ. Excision of the trapezium for osteoarthritis of the trapeziometacarpal joint: a study of the benefit of ligament reconstruction or tendon interposition. J Hand Surg [Am] 2004; 29: 1069-1077
  • 7 Vermeulen GM, Slijper H, Feitz R et al. Surgical management of primary thumb carpometacarpal osteoarthritis: a systematic review. J Hand Surg [Am] 2010; 36: 157-169
  • 8 Wajon A, Carr E, Edmunds I et al. Surgery for thumb (trapeziometacarpal joint) osteoarthritis. Cochrane Database Syst Rev 2009; CD004631.
  • 9 Rab M, Gohritz A, Gohla T et al. Ergebnisse nach Resektions-Suspensions-Arthroplastik bei Rhizarthrose: Vergleich der Abductor pollicis longus- mit der Flexor carpi radialis-Sehnensuspension. Handchir Mikrochir Plast Chir 2006; 38: 98-103
  • 10 Eaton RG, Glickel SZ. Trapeziometacarpal osteoarthritis. Staging as a rationale for treatment. Hand Clin 1987; 3: 455-471
  • 11 Jester A, Harth A, Wind G et al. Der „Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand“-Fragebogen als Instrument zur Identifikation diagnosespezifischer Aktivitätsprofile. Unfallchirurg 2003; 106: 834-838
  • 12 Offenbächer M, Ewert T, Sangha O et al. Validation of a German version of the ‘Disabilities of Arm, Shoulder and Hand’ questionnaire (DASH-G). Z Rheumatol 2003; 62: 168-177
  • 13 Bhat M, Davis TR, Bannerjee A. Trapezial space height measurement after trapeziectomy: a comparison of the use of standard and stress radiographs. J Hand Surg [Am] 2003; 28: 390-396
  • 14 Kadiyala RK, Gelberman RH, Kwon B. Radiographic assessment of the trapezial space before and after ligament reconstruction and tendon interposition arthroplasty. J Hand Surg [Br] 1996; 21: 177-181
  • 15 Epping W, Noack G. Die operative Behandlung der Sattelgelenksarthrose. Handchir Mikrochir Plast Chir 1983; 15: 168-176
  • 16 Epping W. Die Suspensionsplastik zur Behandlung der Sattelgelenksarthrose. Operative Orthopädie und Traumatologie 1989; 1: 100-108
  • 17 Wittemann M, Demir E, Sauerbier M et al. Die Resektions-Suspensions-Arthroplastik nach Epping: Ein derzeitiger Standard in der operativen Rhizarthrosen-Behandlung?. Handchir Mikrochir Plast Chir 2002; 34: 49-58
  • 18 Mentzel M, Ebinger T, Heckmann E et al. Ergebnisse nach Rhizarthrosebehandlung – Vergleich der Aufhängeplastik nach Epping mit der alleinigen Trapezektomie. Handchir Mikrochir Plast Chir 2001; 33: 176-180
  • 19 Angly B, Steiger R, Stober R. Interpositions-Arthroplastik zur Behandlung der Rhizarthrose: Ergebnisvergleich der Techniken nach Epping und Weilby. Handchir Mikrochir Plast Chir 2006; 38: 90-97
  • 20 Downing ND, Davis TR. Trapezial space height after trapeziectomy: mechanism of formation and benefits. J Hand Surg [Am] 2001; 26: 862-868
  • 21 Sirotakova M, Figus A, Elliot D. A new abductor pollicis longus suspension arthroplasty. J Hand Surg [Am] 2007; 32: 12-22
  • 22 Kriegs-Au G, Petje G, Fojtl E et al. Ligament reconstruction with or without tendon interposition to treat primary thumb carpometacarpal osteoarthritis. A prospective randomized study. J Bone Joint Surg [Am] 2004; 86-A: 209-218