Rehabilitation (Stuttg) 2012; 51(05): 326-331
DOI: 10.1055/s-0032-1311611
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ambulante Suchtrehabilitation im höheren Lebensalter

Outpatient Long-Term Treatment of Addiction in Higher Age
D. V. Steffen
1   Ianua Gesellschaft für Prävention und Sozialtherapie, Saarlouis
,
L. Werle
1   Ianua Gesellschaft für Prävention und Sozialtherapie, Saarlouis
,
R. Steffen
1   Ianua Gesellschaft für Prävention und Sozialtherapie, Saarlouis
,
M. Steffen
1   Ianua Gesellschaft für Prävention und Sozialtherapie, Saarlouis
,
S. Steffen
1   Ianua Gesellschaft für Prävention und Sozialtherapie, Saarlouis
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 June 2012 (online)

Preview

Zusammenfassung

Einleitung:

Angesichts des demografischen Wandels mit einer zu erwartenden Zunahme der medizinischen Probleme im Alter besteht ein Mangel an epidemiologischen Daten und Untersuchungen zur Effektivität suchtspezifischer Rehabilitationen im Alter.

Methoden:

Wir untersuchten 40 abhängigkeitserkrankte Patienten über dem 60. Lebensjahr bezüglich des ambulanten Suchtrehabilitationsverlaufs und der Abstinenz und verglichen sie mit einer gematchten Kontrollgruppe.

Ergebnisse:

Die Abstinenzquote der Fallgruppe ein Jahr nach Rehabilitationsende war mit 67,5% nicht signifikant größer als die der Kontrollgruppe mit 59,8% (p=0,33). Die höchsten Assoziationen mit der Abstinenz waren die Anzahl der durchgeführten Leistungen sowie der durchgängige Selbsthilfegruppenbesuch im Katamnesezeitraum.

Diskussion:

Trotz der Limitationen dieser Studie können wir eine hohe Effektivität der ambulanten Suchtrehabilitation von Abhängigkeitskranken im Alter zeigen.

Abstract

Background:

Given the demographic changes implicating an increase in medical problems in higher age (> 60 years), there is a lack of epidemiological data and studies examining the effectiveness of specific long-term treatment of addiction in old age.

Methods:

We examined the effects of an outpatient long-term treatment in n=40 patients above age 60 with a case-control study. Final endpoints were abstinence or relapse, changes in psychological testing and cognitive functions.

Results:

After 12 months, we saw an abstinence rate of 67.5% for the patients over 60 years and 59.8% in the control-group (p=0.33). The highest associations with abstinence were found for the number of therapy sessions and continuous participation in a self-help-group in the follow-up period.

Discussion:

Despite the limitations of this study, we can show a high effectiveness of outpatient long-term treatment of older dependent people.