Zusammenfassung
Zukünftig müssen auf die Versorgung geriatrischer Patienten und die Kenntnisse altersphysiologischer
Veränderungen ein besonderes Augenmerk gelegt werden. Infektionen stehen beim älteren
Patienten an vierthäufigster Stelle der Todesursachen. Infektionen verlaufen in dieser
Patientengruppe meist schwerer als bei jungen Menschen und enden häufiger letal. Die
zugrunde liegenden Ursachen sind mannigfaltig; das Immunsystem altert, Malnutrition,
alternsphysiologische Funktionseinschränkung der Organe und die durch die geriatrietypische
Komorbidität bedingte Polymedikation spielen eine bedeutende Rolle. In diesem Zusammenhang
machen postoperative Wundinfektionen rund 17 % der nosokomialen Infektionen aus und
treffen 2–5 % der Patienten, die sich einem operativen Eingriff unterzogen haben.
Es gibt verschiedene Optionen der Risikokontrolle wie beispielsweise der Erhalt peri-
und intraoperativer Normothermie, die Beachtung eines ausgeglichenen Stoffwechsels,
insbesondere des Monitorings des Blutzuckerspiegels, die Anwendung von Wärmebehandlung
und die frühe Mobilisation des Intensiv patienten. Diese beinhaltet auch die geriatrische
Akut -rehabilitation. Die nachhaltige Sicherung des operativen Behandlungserfolges
erfordert von allen Beteiligten den interdisziplinären und interprofessionellen Dialog.
Summary
Due to demographic shifts, the number of elderly patients treated for postoperative
infections is increasing. Therefore in the future treatment of geriatric patients
and knowledge of physiological changes in the elderly must be centered. In older adults
infections are one of the most common causes of mortality. In these patients course
of infections is more severe and often lethal and surgical site infections occur in
about 17 % of all hospital-acquired infections. During the physiologic ageing process,
various organ systems are affected that are important for response to infection. Structural
and functional changes take place in the organ systems, which modify patients’ immune
and defense status and physiologic stress response. Also the number of chronic conditions
increases with increasing age; on average, 3 to 9 concomitant conditions (diabetes
mellitus, arterial hypertension, osteoporosis, incontinence, chronic bronchitis, heart
failure, impairment of cognitive performance, etc.) are to be expected, which inevitably
increases the risk of complications and, partially as a result, morbidity and mortality
from most infectious diseases increase with ascending age. The most prominent comorbidities
triggering infections are diabetes mellitus and chronic heart failure. There are various
options to minimize the risk of peri- and postoperative infections such as keeping
normothermia, tight monitoring of bloodglucose levels, the use of heat treatment and
early mobilisation of critically ill patients. This also includes an early acute geriatric
rehabilitation. To ensure success of treatment the interdiciplinary and interprofessional
dialogue is essential.
Schlüsselwörter
Geriatrie - Infektionsprävention - Wundinfektion
Keywords
Geriatrics - prevention of infection - surgical site infections