Nuklearmedizin 1996; 35(05): 186-189
DOI: 10.1055/s-0038-1629806
Original Article
Schattauer GmbH

T3-Hyperthyreose bei metastasierendem follikulären Schilddrüsenkarzinom unter Substitutionstherapie

T3 Hyperthyroidism with Metastatic Follicular Thyroid Carcinoma under Substitution Therapy
M. Lang
1   Aus der Orthopädischen Universitätsklinik, Abt. Orthopädie II (Ärztl. Dir.: Prof. Dr. H. J. Gerner), Heidelberg
,
M. Flesch
2   Univ.-Strahlenklinik, Abt. Nuklearmedizin, INF 400 (Ärztl. Dir.: Prof. Dr. P. Georgi), Heidelberg, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 14 July 1995

in revidierter Form: 31 January 1996

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Zusammenfassung

Bei einer Patientin mit follikulärem Schilddrüsenkarzinom im fortgeschrittenen Stadium mit multiplen Metastasen in Skelett, Lunge und hilären Lymphknoten zeigte sich bei normalen bis niedrigen T4-Werten eine T3-Hyperthyreose mit entsprechender klinischer Symptomatik, so daß nach Ausschluß von hormonproduzierenden Metastasen als Ursache hierfür eine vermehrte 5’-Dejodierung des T4 zu T3 zu vermuten ist.

Summary

This case report shows the anamnesis of a female patient with follicular Thyroidglandular-Ca. in an advanced stage with multiple metastases in the skeletal system, lungs and hilar lymph nodes. In addition, the patient showed a T3 hyperthyroidism with clinical symptoms but normal to low level of T4. After exclusion of hormone producing metastases as a reason for the hyperthyroidism, the most likely explanation would be an increased 5’-deiodination from T4 to T3.

 
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