Nuklearmedizin 2000; 39(06): 146-151
DOI: 10.1055/s-0038-1632262
Original Article
Schattauer GmbH

Comparison of Rhenium-188, Rhenium-186-HEDP and Strontium-89 in palliation of painful bone metastases

Vergleich von Rhenium-188-HEDP, Rhenium-186-HEDP und Strontium-89 für die palliative Schmerztherapie von Skelettmetastasen
K. Liepe
1   Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin (Direktor: Prof. Dr. W. G. Franke)
2   Institut für Medizinische Informatik und Biometrie (Direktor: Prof. Dr. H. Kunath), Universitätsklinikum Carl-Gustav-Carus der Technischen Universität Dresden, Deutschland
,
W.-G- Franke
1   Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin (Direktor: Prof. Dr. W. G. Franke)
,
J. Kropp
1   Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin (Direktor: Prof. Dr. W. G. Franke)
,
R. Koch
2   Institut für Medizinische Informatik und Biometrie (Direktor: Prof. Dr. H. Kunath), Universitätsklinikum Carl-Gustav-Carus der Technischen Universität Dresden, Deutschland
,
R. Runge
1   Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin (Direktor: Prof. Dr. W. G. Franke)
,
R. Hliscs
1   Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin (Direktor: Prof. Dr. W. G. Franke)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 17 February 2000

in revidierter Form: 23 March 2000

Publication Date:
01 February 2018 (online)

Summary

Aim: Several radiopharmaceuticals were compared previously with regard to the efficiency in pain palliation of bone metastases. Furthermore, first results were reported on the suitability for such kind of therapy of the generator produced radionuclide rhenium-188. Method: Influence of Rhenium-188-HEDP (Re-188), Rhenium-186-HEDP (Re-186) and Strontium-89 (Sr-89) on pain symptoms and bone marrow function were obtained in 44 patients (pts). These were 16 pts. with Re-188 (2943 ± 609 MBq), 13 pts. with Re-186 (1341 ± 161 MBq) and 15 pts. with Sr-89 (152 ±18 MBq) (6 woman with breast cancer and 38 mens with prostata cancer). Results: 81 of pts. after Re-188,77% after Re-186 and 80 % after Sr-89 reported relief of pain. The Karnofsky-lndex established by pts. increased from 74 ± 9% to 85 ± 11 % after Re-188, from 70 ± 1 1 % to 76 ± 1 1 % after Re-186 and from 62 ± 10% to 69 ± 10% after Sr-89. However, the difference between the pre- and the post-therapeutic value is only statistically significant in the case of Re-188 therapy (p = 0.001 ). A decrease of platelets of 30 ± 14% after 2.8 ± 0.7 for pts. treated with Re-188, of 39 ± 20% after 3.7 ± 1.0 weeks for pts. treated with Re-186 and of 34 ± 26% after 4.4 ± 1.0 weeks for pts. treated with Sr-89 compared to the value before therapy was observed. The difference was not significant between the 3 groups of pts. (p= 0.125 to 0.862). Conclusion: All tried radiopharmaceuticals were effective in pain palliation. The various radionuclides had no significant difference in the pain relief or the bone marrow impairment. If only the Karnofsky-lndex after Re-188 HEDP seems to be a little more increase.

Zusammenfassung

Ziel: In der ersten Auswertung einer langfristig angelegten Verlaufskontrolle werden mehrere Radiopharmaka hinsichtlich ihrer Wirksamkeit bei der Schmerzbehandlung von Knochenmetastasen verglichen. Gleichzeitig werden damit vorläufige Resultate über die Eignung des Generatorradionuklids Rhenium-188 für diese Therapie mitgeteilt. Methode: Bei 44 Patienten (Pat.) wurde der Einfluss von Rhenium-188-HEDP (Re-188), Rhenium-186-HEDP (Re-186) und Strontium-89 Chlorid (Sr-89) auf Schmerzsymptomatik und Knochenmarkfunktion geprüft. Behandelt wurden 16 Pat. mit Re-188 (2943 ± 609 MBq), 13 Pat. mit Re-186 (1341 ± 161 MBq) und 15 Pat. mit Sr-89 (152 ± 18 MBq) (6 Frauen mit Mamma- und 38 Männer mit Prostatakarzinom). Ergebnisse: Schmerzreduktion berichteten 81% der Pat. nach Re-188 HEDP, 77% der Pat. nach Re-186 HEDP und 80% nach Sr-89 Chlorid. Der Karnofsky-lndex stieg nach Re-188 HEDP von 74± 9% auf 85 ± 11 %, nach Re -186 HEDP von 70 ± 10% auf 76 ± 1 1 % und nach Sr-89 von 62 ± 10% auf 69 ± 10%. Ausgangsund Endwert unterscheiden sich statistisch signifikant nur im Fall der Re-188-Therapie (p = 0,001 ). Ein Abfall der Thrombozyten ergab sich für Re-188 um 30 ± 14% mit Maximum nach 2,8 ± 0,7 Wochen, für Re-186 um 39 ± 20% mit Maximum nach 3,7 ± 1,0 Wochen und für Sr-89 um 34 ± 26% mit Maximum nach 4,4 ± 1,0 Wochen. Diese Unterschiede sind nicht signifikant zwischen den 3 Therapiegruppen (p = 0,125 bis 0,862). Schlussfolgerung: Die eingesetzten Radiopharmaka erwiesen sich als wirksam. Es konnten keine signifikanten Unterschiede zwischen den einzelnen Radiopharmaka bezüglich der Schmerzbesserung sowie der Knochenmarkdepression beobachtet werden. Lediglich der Karnofsky-lndex nach Re-188 zeigte einen diskret höheren Anstieg.

 
  • Literatur

  • 1 Koslowski JM, Ellis WJ, Grayhack JT. Advanced prostatic carcinoma – early versus late endocrine therapy. Clin North Am 1991; 18: 509-24.
  • 2 Elkin M, Mueller HP. Metastases from cancer of the prostate: autopsy and roentgenological findings. Cancer 1954; 7: 1246-8.
  • 3 Bonica JJ. Treatment of cancer pain: Current status and future needs. in Fields HL. et al (eds.) Advance in Pain research and Therapy. Vol.9. Raven. 1985: 589-616.
  • 4 Pecher P. Biological investigation with radioactive calcium and strontium. Preliminary report on the use of radioactive strontium in the treatment of metastatic bone cancer. University of California Publications in Pharmacology 1942; 2: 117-49.
  • 5 McEwan AJ. Palliation of bone pain. in: Murray I.P.C, Ell PJ. Nuclear medicine. 1994: 877-89.
  • 6 Ketring AR. 153Sm-EDTMP and 186 Re-HEDP as bone therapeutic radiopharmaceutical. Nucl Med Biol 1987; 14: 223-32.
  • 7 McEwan A. Unsealed Source Therapy of Painful Bone Metastases: An Update. Sem. Nucl. Med. 1997; 27: 165-82.
  • 8 Palmedo H, Guhlke S, Bender H, Sartor J, Schoeneich G, Risse J, Grünwald F, Knapp Jr. FF, Biersack H-J. Dose escalation study with rhenium-188 hvdroxyethylidene diphosphonate in prostate cancer patients with osseous metastases. Eur J Nucl Med 2000; 27: 123-30.
  • 9 Firusian N. Endoossale Isotopen-Therapie maligner Skeletterkrankungen. Z Krebsforschung 1978; 91: 143-56.
  • 10 Buchali K, Correns HJ, Schnorr D. et al. 89-Strontium-Therapy of skeletal metastases of prostatic carcinoma. Proceedings of the 1984 Bad Gastein International Radiopharmaceutical Conference. 1984: 155-6.
  • 11 Kutzner J, Grimm W, Hahn K. Palliative Strahlentherapie mit Strontium-89 bei ausgedehnter Skelettmetastasierune. Strahlentherapie 1978; 154: 317-22.
  • 12 Laing AH, Ackery D, Bayly J, McEwan A. Strontium-89 chloride for pain palliation in prostatic skeletal malignancy. Brit. J Radiol 1991; 64: 816-22.
  • 13 Robinson R, Blake G, Preston D, McEwan A, Spicer J, Martin N, Wegst A, Ackery D. Strontium-89: Treatment results and kinetics in patients with painful metastatic prostate and breast cancer in bone. Radiographics 1989; 9: 271-81.
  • 14 Silberstein EB, Williams C. Strontium-89 therapy for the pain of osseus metastases. J Nucl Med 1985; 26: 345-8.
  • 15 Maxon H, Schroder L, Hertzberg V, Thomas S, Englaro E. Rhenium-186 HEDP for treatment of painful metastases: Results of a double blind crossover comparison with placebo. J Nucl Med 1991; 32: 1877-81.
  • 16 Porter A, McEwan A, Powe J, Reid R, McGowan D. Results of a randomized phase-Ill trial to evaluate the efficacy of Strontium-89 adjuvant to local field external beam irradiation in managment of endocrine resistant metastatic prostate cancer. J Radiation Oncologv Biol Phys 1993; 25: 805-13.
  • 17 Palmedo H, Bender H, Schömberg A, Grünwald F, Schöneich G, Zamorra P, Reichmann K, Dierke-Dzierzon C, Mallmann P, Biersack HJ. Schmerztherapie mit Rhenium-186 HEDP bei multiplen Knochenmetastasen. Nuklearmedizin 1996; 35: 63-7.
  • 18 Klerk J, Schip A, Zonnenberg B, Dijk A. Evaluation of thrombocytopenia in patients treated with Rhenium-186-HEDP. J Nucl Med 1994; 35: 1423-28.
  • 19 Mertens WC, Porter AT, Reid RH, Powe JE. Strontium-89 and low dose infusion cisplatin for patients with hormone refractory prostate carcinoma metastatic to bone: a preliminarv report. J Nucl Med 1992; 33: 1437-43.
  • 20 Palmedo H, Grünwald F, Wagner U, Köhler S, Krebs D, Biersack HJ. Remission of bone metastases after combined chemotherapy and radionuclide therapv with Re-186 HEDP. Clinical Nuclear Medicine 1998; 23: 501-4.