Zeitschrift für Palliativmedizin 2017; 18(01): 36-43
DOI: 10.1055/s-0042-114185
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Mitarbeiter- und Angehörigenzufriedenheit mit der Palliativversorgung Sterbender – Befragung im Rahmen der Hospiz- und Palliativ-Erfassung HOPE[1]

Satisfaction of Personnel and Relatives with the Care of Dying Patients in Palliative Care Services – A Questionnaire Survey with the Hospice and Palliative Care Evaluation (HOPE)
G. Lindena
1   CLARA Klinische und Versorgungsforschung Kleinmachnow
,
M. Leiske
2   ZEDAT Freie Universität Berlin
,
K. Neuwöhner
3   Klinik Dr. Hancken, Zentrum für Palliativmedizin, Stade
,
C. Ostgathe
4   Palliativmedizinische Abteilung am Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
,
L. Radbruch
5   Zentrum für Palliativmedizin Malteser Krankenhaus Bonn/Rhein-Sieg und Klinik für Palliativmedizin Universitätsklinikum Bonn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 November 2016 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Die Bewertung von ambulanter und stationärer Palliativversorgung durch Mitarbeiter und Angehörige verstorbener Patienten wurde anhand von Fragen nach der Wahrnehmung der Versorgung des betreffenden Patienten verglichen.

Methoden Ein Modul zur Mitarbeiter- und Angehörigenzufriedenheit MAAN wurde in 2 HOPE-Dokumentationsphasen in Palliativstationen P, stationären Hospizen H und ambulanten Teams AT für 548 verstorbene Patienten dokumentiert. Die Auswertung erfolgte deskriptiv inkl. demografischen und krankheitsbezogenen Einflussfaktoren aus dem HOPE-Basisbogen auf die Zufriedenheit mit der Versorgung.

Ergebnisse Die Bewertung durch die Angehörigen war sehr positiv und stimmte weitgehend mit der der Mitarbeiter überein. Zufriedenheitsfaktoren waren für die Angehörigen eine Verweildauer von über 8 Tagen in Palliativstationen, bei den Mitarbeitern in ambulanten Teams eine Tumordiagnose und hohe Symptomlast.

Schlussfolgerungen Es gibt eine hohe Zufriedenheit mit der Palliativversorgung. Der MAAN ist über die individuelle Bewertung hinaus zur systemischen Bewertung geeignet.

Abstract

Background Evaluation of outpatient and inpatient end-of-life palliative care by relatives and professional carers was compared using questionnaires. Questions aimed at the perception of palliative care for the respective patient.

Methods Analog questionnaires were administered during two hospice and palliative care evaluation (HOPE) terms to relatives (AN) and personnel (MA) after death of 548 patients. Satisfaction with palliative care was described in inpatient palliative care units P, inpatient hospices H and outpatient palliative care teams AT including demographic and disease-describing factors of satisfaction from the HOPE core set.

Results Satisfaction with palliative care was high in the vote of the relatives at each item, it correlated with the caring personnel answers. Relatives were more satisfied with a duration of stay beyond eight days in P. AT carers were more satisfied dealing with a cancer diagnosis and high symptom load of their patients.

Conclusion Satisfaction with palliative care was high. MAAN provide with opportunities for care facilities to assess satisfaction with palliative care in individuals and in systemic comparison of different settings.

1 Teilergebnisse dieser Arbeit wurden in einem Poster auf dem Palliativkongress im Juni 2014 in Düsseldorf präsentiert.


 
  • Literatur

  • 1 AQUA. Allgemeine Methoden im Rahmen der sektorenübergreifenden Qualitätssicherung im Gesundheitswesen nach §137a SGB V. Version 3. 2013. https://www.sqg.de/sqg/upload/CONTENT/Hintergrund/Methodenpapier/AQUA_AllgemeineMethoden_Version_3-0.pdf (zugegriffen: 6.3.15)
  • 2 Kleeberg UR, Tews J, Ruprecht T. et al. Patient satisfaction and quality of life in cancer outpatients: results of the PASQOC study. Supportive care in cancer 2005; 13: 303-310
  • 3 Happe K. Hrsg. Palliativversorgung in Deutschland. Perspektiven für Praxis und Forschung. Schriftenreihe zur wissenschaftsbasierten Politikberatung. Halle (Saale): Dt. Akad. der Naturforscher Leopoldina; 2015
  • 4 Bausewein C, Daveson BA, Currow DC. et al. EAPC White Paper on outcome measurement in palliative care: Improving practice, attaining outcomes and delivering quality services – Recommendations from the European Association for Palliative Care (EAPC) Task Force on Outcome Measurement. Palliative medicine 2016; 30: 6-22
  • 5 Ringdal GI, Jordhøy MS, Kaasa S. Family satisfaction with end-of-life care for cancer patients in a cluster randomized trial. J Pain Symptom Manage 2002; 24: 53-63
  • 6 McPherson CJ, Addington-Hall JM. Judging the quality of care at the end of life: can proxies provide reliable information?. Soc Sci Med 2003; 56: 95-109
  • 7 Higginson I, Priest P, McCarthy M. Are bereaved family members a valid proxy for a patient’s assessment of dying?. Soc Sci Med 1994; 38: 553-557
  • 8 Sneeuw K, Sprangers M, Aaronson N. The role of health care providers and significant others in evaluating the quality of life of patients with chronic disease. Journal of clinical epidemiology 2002; 55: 1130-1143
  • 9 Hitz F, Ribi K, Li Q. et al. Predictors of satisfaction with treatment decision, decision-making preferences, and main treatment goals in patients with advanced cancer. Supportive care in cancer 2013; 21: 3085-3093
  • 10 Hossiep R, Frieg P. Der Einsatz von Mitarbeiterbefragungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz. 2008. http://testentwicklung.de/mam/hossiep_frieg_der_einsatz_von_mitarbeiterbefragungen.pdf (zugegriffen: 23. April 2015)
  • 11 Müller M, Pfister D, Markett S. et al. Wie viel Tod verträgt das Team?. Schmerz 2009; 23: 600-608
  • 12 Partinico M, Corà A, Ghisi M. et al. A new Italian questionnaire to assess caregivers of cancer patients’ satisfaction with palliative care: multicenter validation of the post mortem questionnaire-short form. J Pain Symptom Manage 2014; 47: 298-306
  • 13 Beck D. Lebensqualität in der letzten Lebensphase. Fragebogenerhebung bei präfinalen Tumorpatienten und ihren Angehörigen. In: Palliativmedizin – Ausdruck gesellschaftlicher Verantwortung, Bd. 5. Stuttgart: Schattauer; 2002: 124-130
  • 14 Schindler T, Rieger A, Woskanjan S. Angehörigenzufriedenheit im Projekt „Home Care Berlin“ – einem palliativmedizinischen Dienst zur häuslichen Betreuung schwerstkranker Krebspatienten. Palliativmedizin 2000; 1: 47-51
  • 15 Hales S, Zimmermann C, Rodin G. Review: The quality of dying and death: a systematic review of measures. Palliat Med 2010; 24: 127-144
  • 16 Jansky M, Lindena G, Nauck F. Befinden von Palliativpatienten im Verlauf einer spezialisierten ambulanten oder stationären Versorgung (Well-being of patients receiving specialized palliative care at home or in hospital). Schmerz 2012; 26: 46-53
  • 17 Krumm N, Stiel S, Ostgathe C. et al. Subjektives Befinden bei Palliativpatienten – Ergebnisse der Hospiz- und Palliativerhebung (HOPE). Palliativmedizin 2008; 9: 132-138
  • 18 Stiel S, Pollok A, Elsner F. et al. Validation of the Symptom and Problem Checklist of the German Hospice and Palliative Care Evaluation (HOPE). Journal of pain and symptom management 2012; 43: 593-605
  • 19 Lyons KD, Bakitas M, Hegel MT. et al. Reliability and Validity of the Functional Assessment of Chronic Illness Therapy-Palliative Care (FACIT-Pal) Scale. J Pain Symptom Manage 2009; 37: 23-32
  • 20 Neuwöhner K, Lindena G. Assessment of distress with physical and psychological symptoms of patients in German palliative care services. Onkologie 2011; 34: 94-98
  • 21 Bundesarbeitsgemeinschaft Hospiz e. V., Deutscher Caritasverband e. V., Diakonisches Werk der EKD e. V.. Sorgsam. Qualitätshandbuch für stationäre Hospize. 2. Aufl. Wuppertal: Hospiz-Verl.; 2007
  • 22 Tang ST, McCorkle R. Use of family proxies in quality of life research for cancer patients at the end of life: a literature review. Cancer Invest 2002; 20: 1086-1104
  • 23 McPherson CJ, Addington-Hall JM. How do proxies’ perceptions of patients’ pain, anxiety, and depression change during the bereavement period?. Journal of palliative care 2004; 20: 12-19
  • 24 Gardiner C, Brereton L, Merryn Gott M. et al. Exploring health professionals’ views regarding the optimum physical environment for palliative and end of life care in the acute hospital setting: a qualitative study. BMJ Supportive & Palliative Care 2011; 1: 162-166
  • 25 DGP. DGP unterstützt Empfehlungen in der Stellungnahme der Nationalen Akademie der Wissenschaften Leopoldina und Union der deutschen Akademien der Wissenschaften zur „Palliativversorgung in Deutschland“. Deutsche Gesellschaft für Palliativmedizin; 2015. http://www.dgpalliativmedizin.de/startseite/2015-02-26-14-43-39.html (zugegriffen: 6.3.15)
  • 26 Klingenberg A, Szescenyi J. Wie beurteilen Patienten Hausärzte und ihre Praxen? Deutsche Ergebnisse der europäischen Studie zur Bewertung hausärztlicher Versorgung durch Patienten (EUROPEP). Zeitschrift für Ärztliche Fortbildung und Qualität 1999; 93: 437-445
  • 27 Curtis JR, Patrick DL, Engelberg RA. et al. A measure of the quality of dying and death. Initial validation using after-death interviews with family members. J Pain Symptom Manage 2002; 24: 17-31
  • 28 Shepperd S, Wee B, Straus SE. Hospital at home: home-based end of life care. Cochrane Database Syst Rev 2011 07. CD009231
  • 29 Rinck GC, van den Bos GA, Kleijnen J. et al. Methodologic issues in effectiveness research on palliative cancer care: a systematic review. Journal of clinical oncology: official journal of the American Society of Clinical Oncology 1997; 15: 1697-1707
  • 30 Claessen SJJ, Francke AL, Sixma HJ. et al. Measuring patients’ experiences with palliative care: the Consumer Quality Index Palliative Care. BMJ Supportive & Palliative Care 2012; 2: 367-372
  • 31 van der Eerden M, Csikos A, Busa C. et al. Experiences of patients, family and professional caregivers with Integrated Palliative Care in Europe: protocol for an international, multicenter, prospective, mixed method study. BMC Palliat Care 2014; 13: 52
  • 32 Fowler FJ, Coppola KM, Teno JM. Methodological challenges for measuring quality of care at the end of life. J Pain Symptom Manage 1999; 17: 114-119
  • 33 Klindtworth K, Schneider N, Radbruch L. et al. Versorgung am Lebensende: Haltungen und Einstellungen in der Bevölkerung. Palliativmedizin 2013; 14: 22-28
  • 34 Daveson BA, Alonso JP, Calanzani N. et al. Learning from the public: citizens describe the need to improve end-of-life care access, provision and recognition across Europe. The European Journal of Public Health 2014; 24: 521-527