Osteosynthese International 2001; 9(Suppl. 2): S85-S87
DOI: 10.1055/s-2001-17022
Experimentelle Untersuchungen zur intramedullären Osteosynthese

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Präoperative sonographische Untersuchung der Rotatorenmanschette vor anterograder Nagelung von Humerusschaftfrakturen

Ultrasonic examination of the rotatory cuff prior to antegrade nailing of fractures of the humerusJessica Heinsen, D. Hempel
  • II. Chirurgische Abteilung (Direktor: Dr. D. Hempel), AK Barmbek, Hamburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 September 2001 (online)

Zusammenfassung

Seit 1994 haben wir bei 95 konsekutiven Patienten, bei denen verschiedene Humerusschaftfrakturen durch anterograde Humerusnagelung versorgt wurden, die Rotatorenmanschette postoperativ sonographisch untersucht. Bei 36 dieser Patienten wurde eine Schultersonographie auch nach dem Unfall und vor der Osteosynthese durchgeführt. In 28 Fällen konnte die Ultraschalluntersuchung nach Abschluß der Knochenbruchheilung wiederholt und mit den präoperativ erhobenen Befunden verglichen werden. In 18 Fällen wurden sonographische Untersuchungen vor und nach Metallentfernung sowie in drei Fällen von 95, bei denen sich eine Pseudarthrose entwickelt hatte, vor und nach Nagelwechsel durchgeführt. Bei zehn der 36 Patienten fand sich bereits vor der Osteosynthese eine Rotatorenmanschettenruptur. In fünf Fällen von insgesamt 49 prä- und postoperativ untersuchten Patienten in den drei Gruppen ist eine Rotatorenmanschettenruptur auf der verletzten Seite postoperativ aufgetreten. In drei dieser Fälle erreichte das Nagelende im sonographischen Bild die Supraspinatussehne und wird von uns angeschuldigt, die Rotatorenmanschettenruptur verursacht zu haben. Daher sahen wir unsere Annahme bestätigt, daß die Rotatorenmanschettenrupturen in unserem Patientenkollektiv zumeist degenerativ bedingt waren. Der Zugang birgt bei korrekter Operationstechnik - Versenken des Nagelendes in den Humeruskopf und sorgfältige Naht der Supraspinatussehne - keine zusätzliche Gefahr der Rotatorenmanschettenschädigung. Alle präoperativ erhobenen sonographischen Befunde der verletzten Seite wurden unabhängig durch den intraoperativen Sichtbefund bestätigt. Daher halten wir die Sonographie für eine zuverlässige Methode zur Beurteilung der Rotatorenmanschette.

Ultrasonic examination of the rotatory cuff prior to antegrade nailing of fractures of the humerus

Summary

Since 1994 we examined the rotator cuff by ultrasound postoperatively in 95 consecutive patients who underwent antegrade nailing of the humerus for different shaft fractures. In 36 of those patients we also performed an ultrasound examination after injury prior to the osteosynthesis. In 28 cases, the ultrasound examination could be repeated after fracture consolidation and the findings were compared to the findings gained preoperatively. In 18 cases ultrasound examinations were performed before and after nail removal. Three out of 95 patients developed a delayed union. They underwent nail exchange, ultrasound examination was performed before and after nail exchange. Ten out of 36 patients showed a rotator cuff rupture already prior to the osteosynthesis. In all three groups, 49 patients were examined pre- and postoperatively. In five cases, patients had developed a rotator cuff rupture on the injured side after operation, in three of those cases the nail reached the supraspinatus tendon in the ultrasound image. In those three cases the rotator cuff rupture was contributed to the nail. We think that most of the rotator cuff ruptures in our patients are of degenerative origin or even pre-existing. Antegrade humeral nailing does not increase the danger of rotator cuff ruptures if the correct operation-technique was emploid: proper countersinking of the nail end into the humeral head and careful suturing of the supraspinatus tendon. All preoperative ultrasound findings of the injured side were confirmed by the surgeon in the operating room. We therefore believe that ultrasound is a reliable method to detect rotator cuff ruptures.

Literatur

  • 1 Loitz D, Könnecker H, Illgner A, Reilmann H. Retrograde Marknagelung von Humerusfrakturen mit neuen Implantaten.  Unfallchirurg. 1998;  101 543-550
  • 2 Ruf W, Pauly E. Zur Problematik der Humerusverriegelungsnagelung.  Unfallchirurg. 1993;  96 323-328
  • 3 Jensen C H, Hansen D, Jørgensen U. Humeral shaft fractures treated by interlocking nailing: a preliminary report on 16 patients.  Injury. 1992;  23 234-236
  • 4 Lick-Schiffer W. Die sonographische Untersuchung des Schultergelenkes.  WMW, Themenheft: Das Schultergelenk. 1996;  6/7 121-123
  • 5 Middleton W D. Status of rotator cuff sonography.  Radiology. 1989;  173 307-309
  • 6 Farin P, Kaukanen E, Jaroma H, Väätäinen U, Miettinen H, Soimakallio S. Site and size of rotator-cuff tear. Findings at ultrasound, double-contrast arthrography, and computed tomography arthrography with surgical correlation.  Investigative Radiology. 1996;  31 387-394
  • 7 Gohlke F. Das sonographische Erscheinungsbild der Rotatorenmanschette beim älteren Menschen.  Orthopäde. 1993;  22 288-293
  • 8 Seidel H. Verriegelungsnagelung des Humerus.  Operat Orthop Traumatol. 1991;  3 158-168

Dr. Jessica Heinsen

II. Chirurgische Abteilung
AK Barmbek

Rübenkamp 148

D-22291 Hamburg

    >