Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-17031
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Primär endoprothetische Versorgung kniegelenksnaher Verletzungen
Primary total knee arthroplasty for periarticular injuriesPublication History
Publication Date:
12 September 2001 (online)
Zusammenfassung
Wir berichten über erste Erfahrungen in der primär endoprothetischen Versorgung kniegelenksnaher
Frakturen. Sechs Frauen mit einem Durchschnittsalter von 79 Jahren, alle mit Zeichen
von Osteoporose und Gonarthrose, wovon jeweils drei eine proximale Tibiafraktur und
eine supra- und diakondyläre Oberschenkelfraktur erlitten hatten, wurden auf diese
Weise zum frühest möglichen Zeitpunkt versorgt. Bei der letzten Kontrolle sah man
in keinem Fall ein Streckdefizit, und die Beugung war mit einer Ausnahme zwischen
70° und 110° zufriedenstellend. Weder klinisch noch radiologisch wurde eine Lockerung
festgestellt, und keine der Patientinnen entwickelte eine Infektion.
Ermutigt durch diese guten Resultate kann festgestellt werden, dass diese Behandlungsmethode
eine gute Alternative für intraartikuläre kniegelenksnahe Frakturen beim alten Patienten
mit vorbestehender Osteoporose und Gonarthrose darstellt.
Primary total knee arthroplasty for periarticular injuries
Summary:
We present our first experiences in the treatment of periarticular fractures with
primary knee arthroplasty. Six women, three had a proximal tibial fracture and three
had a distal femoral fracture, with an average age of 79 years, who all had severe
osteoarthritis affecting the ipsilateral knee and advanced osteoporosis, were operated
as soon after admission as the patient's medical condition permitted. All patients
regained full extension and except one the knee flexion at the most recent follow-up
was in range of 70° to 110°. There was no radiographic or clinical evidence of loosening
and no patient developed infection.
Encouraged by very good results we can say that this method of treatment offers a
good alternative option for intraarticular proximal tibial fractures and distal femoral
fractures in old people with preexisting osteoarthritis and osteoporosis.
Literatur
- 1 Bell K M, Johnstone A J, Court-Brown C M, Hughes S PF. Primary knee arthroplasty for distal femoral fractures in elderly patients. J Bone Joint Surg [Br]. 1992; 74 400-402
- 2 Chiron H S, Trémoulet J, Casey P, Mueller M. Fractures of the distal third of the femur treated by internal fixation. Clin Orthop. 1974; 100 160-170
- 3 Healy W L, Brooker A F. Distal femoral fractures. Comparison of open and closed methods of treatment. Clin Orthop. 1983; 174 166-171
- 4 Insall J N, Dorr L D, Scott R D, Scott W N. Rationale of the knee society clinical rating system. Clin Orthop. 1989; 248 13-14
- 5 Moore T J, Watson T, Green S A, Garland D E, Chandler R W. Complications of surgically treated supracondylar fractures. J Trauma. 1987; 27 402-406
- 6 Mueller M E, Nazarian S, Koch P, Schatzker J. The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Berlin 1990
- 7 Patterson R H, Earll M. Repair of supracondylar femur fracture and unilateral knee replacement at the same surgery. J Orthop Trauma. 1999; 13 388-390
- 8 Sawant M R, Bendall S P, Kavanagh T G, Citron N D. Nonunion of tibial stress fractures in patients with deformed arthritic knees - Treatment using modular total knee arthroplasty. J Bone Joint Surg [Br]. 1999; 81 663-666
- 9 Schatzker J, Horne G, Waddell J. The Toronto experience with the supracondylar fracture of the femur, 1966-1972. Injury. 1974; 6 113-128
- 10 Wolfgang G L. Primary total knee arthroplasty for intercondylar fracture of the femur in a rheumatoid arthritic patient: a case report. Clin Orthop. 1982; 171 80-82
Dr. Thomas Nau
Universitätsklinik für Unfallchirurgie Wien
Währinger Gürtel 18-20
A-1090 Wien