Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-32133
Evaluation of a New Immunochromatographic Based Whole Blood Near Patient Test for the Diagnosis of Helicobacter pylori Infection
Evaluation des helicoCare-Antikörper-Kassettentests zur Diagnose einer Helicobacter-pylori-InfektionPublication History
1.10.2001
4.3.2002
Publication Date:
10 June 2002 (online)

Abstract
Background: Infection with H pylori is very common and may cause chronic gastritis, predisposes to gastric and duodenal ulcers, leads in some cases to gastric lymphoma and has been recognised as a class I gastric carcinogen. Rapid, inexpensive, reliable tests are needed to facilitate the diagnosis.
Methods: This prospective clinical study was undertaken to evaluate a new whole blood antibody test (helicoCare) in correlation to three tests for diagnosis of H pylori infection (histology, ELISA and rapid urease test). 304 patients (mean age 56.5 years, range of 11-93 years) referred for esophagogastroduodenoscopy were included in this uni-centric study over a nine-month period. According to the guidelines for clinical trials in H pylori infection, patients with at least two positive tests were classified as positive for H pylori.
Results: 132 patients (43.4 %) were positive for H pylori, of which helicoCare identified 118 missing one gastric and one duodenal ulcer. 172 patients (56.6 %) were H pylori negative, of which helicoCare identified 163. Sensitivity was proven to be 89.4 % and specificity 94.8 %. In a special subgroup of 75 patients younger or equal to 45 years, 28 patients were positive for H pylori (37.3 %). In this group a sensitivity of 85.7 % and a specificity of 97.9 % was found for the helicoCare.
Conclusions: The helicoCare test showed sufficient sensitivity and satisfying specificity for H pylori diagnosis similar to or better than those of rapid urease test or ELISA. The helicoCare whole blood test may be useful for in-office H pylori diagnosis especially in patients under 45 years.
Zusammenfassung
Einleitung: Die Infektion mit H. pylori ist eine der am weitesten verbreiteten chronischen Infektionen des Menschen. Ihr kommt Bedeutung bei der Entstehung von chronischen Gastritiden sowie der Ausbildung von Ulcera ventriculi et duodeni zu. Des Weiteren stellt sie eine Prädisposition für die Ausbildung eines MALT-Lymphoms dar und wurde als Klasse-I-Karzinogen für die Ausbildung eines Magenkarzinoms eingestuft. Zur Diagnostik werden schnelle, preiswerte und verlässliche Tests benötigt.
Methodik: In dieser prospektiven uni-zentrischen klinischen Studie wurde der helicoCare-Vollblut-Test, ein Antikörper-Kassettentest, in einem Setting mit drei weiteren Verfahren zur Diagnose einer H.-pylori-Infektion (Histologie, ELISA und HUT-Test) untersucht. Über einen Zeitraum von neun Monaten wurden 304 Patienten (durchschnittliches Alter 56,5 Jahre, 11-93 Jahre) in die Studie eingeschlossen. Entsprechend den internationalen Richtlinien wurde ein Patient als positiv bewertet, wenn mindestens zwei der vorliegenden Tests ein positives Ergebnis vorwiesen.
Ergebnisse: 132 Patienten (43,4 %) wurden als positiv klassifiziert. Die Sensitivität des helicoCare-Tests betrug 89,4 %, wobei je ein Patient mit einem Ulcus ventriculi und einem Ulcus duodeni falschnegativ getestet wurde, die Spezifität betrug 94,8 %. In einer Untergruppe mit 75 Patienten, die zum Zeitpunkt der Untersuchung 45 Jahre oder jünger waren, wurden 28 als H.-pylori-positiv (37,3 %) klassifiziert. Die Sensitivität des HelicoCare-Tests betrug hier 85,7 % und die Spezifität 97,9 %.
Diskussion: Der helicoCare-Vollblut-Test erweist sich im Vergleich als zuverlässige diagnostische Methode zum Nachweis einer H.-pylori-Infektion. Eine sinnvolle Anwendung erscheint besonders bei ambulanten Patienten bis zum 45. Lebensjahr zum zeitnahen Ausschluss einer H.-pylori-Infektion möglich.
Key words
Helicobacter Pylori Infection - Diagnosis - Whole Blood Antibody Test - Immunoassay
Schlüsselwörter
Helicobacter-pylori-Infektion - Diagnostik - Vollblut-Antikörpertest - Immunoassay
References
- 1
Vaira D, Miglioli M, Mulè P. et al .
Prevalence of peptic ulcer in Helicobacter pylori positive
blood
donors.
Gut.
1994;
35
309-312
MissingFormLabel
- 2 International Agency for Research of Cancer, WHO .Infection with pylori. Schistosomes, liver
flukes and Helicobacter
pylori Lyon; IARC 1994: 177-202
MissingFormLabel
- 3
Gasbarrini A, Franceschi F, Gasbarrini G, Pola P.
Extraintestinal pathology associated with Helicobacter
infection.
Eur J Gastroenterol
Hepatol.
1997;
9
231-233
MissingFormLabel
- 4
Warren J R, Marshall B.
Unidentified curved bacilli on gastric epithelium in active
chronic gastritis
(letter).
Lancet.
1983;
2
1273-1275
MissingFormLabel
- 5
Anderson J C, Cheng E, Roeske M, Marchildon P, Peacock J, Shaw R D.
Detection of serum antibodies to helicobacter pylori by an
immunochromatographic method.
Am J
Gastroenterol.
1997;
92
1135-1139
MissingFormLabel
- 6
Graham D Y, Klein P D, Evans D J. et al .
Campylobacter pylori detected noninvasively by the (13)C-urea
breath
test.
Lancet.
1987;
1
1174-1177
MissingFormLabel
- 7
Leodolter A, Dominguez-Munoz J E, von
Arnim U.
Validity of a modified 13C-urea breath test for pre- and
posttreatment diagnosis of Helicobacter pylori infection in the routine
clinical setting.
Am J
Gastroenterol.
1999;
94
2100-2104
MissingFormLabel
- 8
Gisbert J P, Pajares J M.
Diagnosis of Helicobacter pylori infection by stool antigen
determination: a systematic review.
Am J
Gastroenterol.
2001;
96
2829-2838
MissingFormLabel
- 9 Newell D J, Stacey A R. The serology of Campylobacter pylori
Infections. Rathbone BJ, Headley RV Campylobacter pylori
and Gastroduodenal
Disease Oxford; Blackwell 1992: 74-82
MissingFormLabel
- 10
Mégraud F.
How should helicobacter pylori infection be
diagnosed?.
Gastroenterology.
1997;
112
93-98
MissingFormLabel
- 11
Vaira D, Holton J, Menegatti M, Ricci C, Landi F, Ali A, Gatta L, Acciardi C, Farinelli S, Crosatti M, Berardi S, Miglioli M.
New immunological assays for the diagnosis of Helicobacter
pylori
infection.
Gut.
1999;
45
123-127
(Suppl
I)
MissingFormLabel
- 12
Laine L, Knigge K, Faigel D, Margaret N, Marquis S P, Vartan G, Fennerty M B.
Fingerstick Helicobacter pylori antibody test: better than
laboratory serological testing?.
Am J
Gastroenterol.
1999;
94
3464-3467
MissingFormLabel
- 13
Vaira D, Malfertheiner P, Mégraud F, Axon A TR, Deltenre M, Hirschl A M, Gasbarrini G, O’Morain C, Garcia
Pajare J M, Quina M, Tytgat G NJ. and the HpSA European study group .
Diagnosis of Helicobacter pylori infection with a new
non-invasive antigen-based
assay.
Lancet.
1999;
354
30-33
MissingFormLabel
- 14
Chan F K, Sung J Y, Chan S C. et al .
Randomised trial of eradication of H pylori before
non-steroidal anti-inflammatory drug therapy to prevent peptic
ulcers.
Lancet.
1997;
350
975-979
MissingFormLabel
- 15
Treiber G, Malfertheiner P.
State of the art: Helicobacter 2002,
IX.
Gastroenterologie Seminarwoche
Titisee.
2.-6. Februar
2002;
9-13
MissingFormLabel
- 16
Enroth H, Rigo R, Hulten K, Engstrand L.
Diagnostic accuracy of a rapid whole-blood test for detection
of Helicobacter pylori.
J Clin
Microbiol.
1997;
35
2695-2697
MissingFormLabel
- 17
Sadowski D, Cohen H, Laine L, Greenberg P, Goldstein J, Mihalov M, Cutler A F.
Evaluation of the FlexSure HP whole blood antibody test for
diagnosis of Helicobacter pylori infection.
Am J
Gastroenterol.
1998;
93
2119-2123
MissingFormLabel
- 18
Oksanen A, Veijola L, Sipponen P, Schauman K O, Rautelin H.
Evaluation of Pyloriset Screen, a rapid whole-blood
diagnostic test for Helicobacter pylori infection.
J Clin
Microbiol.
1998;
36
955-957
MissingFormLabel
- 19
Stone M A, Mayberry J F, Wicks A C, Livsey S A, Stevens M, Swann R A, Robinson R J.
Near patient testing for Helicobacter pylori: a detailed
evaluation of the Cortecs Helisal Rapid Blood test.
Eur J
Gastroenterol-Hepatol.
1997;
9
257-260
MissingFormLabel
- 20
Hackelsberger A, Schultze V, Peitz U, Gunther T, Nilius M, Diete U, Schumacher M, Roessner A, Malfertheiner P.
Performance of a rapid whole blood test for Helicobacter
pylori in primary care: a German multicenter
study.
Helicobacter.
1998;
3
179-183
MissingFormLabel
- 21
Faigel D O, Magaret N, Corless C, Lieberman D A, Fennerty M B.
Evaluation of rapid antibody tests for the diagnosis of
Helicobacter pylori infection.
Am J
Gastroenterol.
2000;
95
72-77
MissingFormLabel
- 22
Wong B C, Wong W, Tang V S, Lai K, Yuen S, Hu W H, Chan C, Lau G K, Lai C, Lam S.
An evaluation of whole blood testing for Helicobacter pylori
infection in the Chinese population.
Aliment Pharmacol
Ther.
2000;
14
331-335
MissingFormLabel
- 23
Ladas S D, Malamou H, Giota G, Varzakakos I, Kitsanta P, Georgopoulos S, Spiliadi C, Raptis S A.
Prospective evaluation of a whole-blood antibody test
(FlexPack HP) for in-office diagnosis of Helicobacter pylori infection in
untreated patients.
Eur J Gastroenterol
Hepatol.
2000;
12
727-731
MissingFormLabel
- 24
Sandowski D, Cohen H, Laine L, Greenberg P, Goldstein J, Mihalov M, Cutler A F.
Evaluation of the FlexSure HP Whole blood antibody test for
diagnosis of helicobacter pylori infection.
American J
Gastroenterology.
1998;
11
2119-2123
MissingFormLabel
- 25
Smoot D T, Cutler A F.
Helicobacter pylori: Diagnostic
tests.
Gastroenterology and Endoscopy
News.
1997;
48
28-29
MissingFormLabel
- 26
Bickston S J, Peura D A.
Diagnostic tests for Helicobacter pylori
infection.
Up to
date.
2000;
1-7
MissingFormLabel
- 27 Schepp W. Hp-Testung und Hp-Therapie als Filter vor der
Endoskopie?. Endoskopie des Internisten - 20.
Seminar Wiesbaden; Syllabus 29.-30.
April 2000
MissingFormLabel
- 28
Feldmann M, Cryer B, Lee E, Peterson W L.
Role of seroconversion in confirming cure of Helicobacter
pylori
infection.
JAMA.
1998;
280
363
MissingFormLabel
- 29
Borody T J, Andrews P, Shortis N P.
Evaluation of whole blood antibody kit to detect active
Helicobacter pylori infection.
Am J
Gastroenterol.
1996;
91
2509-2512
MissingFormLabel
- 30
Wilcox M H, Dent T HS, Hunter J O, Gray J J, Brown D F, Wight D G, Wraight E P.
Accuracy of serology for the diagnosis of Helicobacter pylori
infection - a comparison of eight kits.
J Clin
Pathol.
1996;
5
373-376
MissingFormLabel
Dr. med. Jost Langhorst
Knappschaftskrankenhaus, Kliniken Essen-Mitte, Priv.-Doz. Dr. G.
Dobos, Innere Medizin V
Am Deimelsberg 34a
45276 Essen
Email: j.langhorst@kliniken-essen-mitte.de