Zusammenfassung
Die an den RSA gekoppelten Disease-Management-Programme (DMP) wurden eingeführt mit
dem Ziel, die Versorgung chronisch Kranker zu verbessern. Es wurden maßgebliche Erkenntnisse
zur optimierten Versorgung chronisch Kranker gewonnen. Diese beinhalten die Stratifizierung
nach Schweregraden und danach abgestufte Interventionen oder eine Schwerpunktsetzung
auf Verhaltensänderungen der Patienten und die Förderung ihrer Autonomie. Massive
ökonomische Anreize für Krankenkassen und Ärzte und ein hoher administrativer Aufwand
sind kritisch zu diskutieren. Der Text beruht auf einem Mitschnitt des Referates von
C. Straub beim 1. Kongress der DGDM.
Abstract
The Disease Management Programs (DMP) which are linked with the RSA (German statutory
sickness insurance structural risk compensation framework) have been created to improve
health care of chronically ill patients. Major factors instrumental in optimizing
patient care were realized, for example stratification according to degrees of disease
severity and corresponding interventions, or the focussing on changes in patient behaviour
and on promoting patient autonomy. Considerable economic stimuli for statutory sickness
insurance bodies and physicians as well as the involvement of a large-scale administrative
setup should be critically discussed. The following text is based on a live recording
of a lecture held by C. Straub during the first Congress of the German Society for
Diagnostic Medicine.
Schlüsselwörter
Disease-Management-Programme - Anreize - Evidenz - Kosten - Nutzen
Key words
Disease management programes - incentives - evidence - cost - benefit