Viszeralchirurgie 2006; 41(2): 85-88
DOI: 10.1055/s-2006-933363
Aktuelle Chirurgie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Management im OP als Teil eines übergreifenden Prozessmanagements

OR Management as a Part of Superordinate Process ManagementM. K. Schilling1 , O. Kollmar1 , S. Richter1
  • 1Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 March 2006 (online)

Zusammenfassung

Die Notwendigkeit eines OP-Managements im Rahmen eines integrativen interdisziplinären und interprofessionellen Prozessmanagements ist aus ökonomischen Gesichtspunkten unverzichtbar, wobei eine IT-basierte Steuerung der Prozessabläufe unabdingbar ist. Die Erstellung evidenzbasierter, lT-gestützter Behandlungpfade ist dabei von entscheidender Bedeutung. Zur Prozessoptimierung sind alle im OP tätigen Berufsgruppen unter besonderer Berücksichtigung der Schnittstellen einzubinden. Letztlich ist eine hierarchieunabhängige Flexibilität erforderlich, um ein - sowohl unter ökonomischen als auch ergebnisorientierten Gesichtspunkten - erfolgreiches Prozessmanagement zu gewährleisten.

Abstract

The necessity of OR management in the context of an integrative interdisciplinary and interprofessional process management is from an economical point of view indispensible, however, IT-based process flow control is essential. The creation of evidence-based, IT-supported clinical pathways is of pivotal importance. For process optimisation, all occupational groups in the OR have to be integrated with special consideration of the interfaces. Finally, an hierarchy-independent flexibility is necessary to ensure - under both economic and results-oriented eriteria - successful process management.

Literatur

  • 1 Dexter F. Science of OR management. “Ideal” utilization is the wrong quest.  OR Manager. 2000;  16 32-33
  • 2 Mathias J M. New ORs built to adapt to change.  OR Manager. 1999;  15 34-37
  • 3 Cserey A. Modular theatres operate optimally.  Health Estate. 2002;  56 38-39
  • 4 Gehrki B. Key decisions in designing a new OR.  OR Manager. 2002;  18 15-16
  • 5 Macario A, Dexter F, Traub R D. Hospital profitability per hour of operating room time can vary among surgeons.  Anesth Analg. 2001;  93 669-675
  • 6 Kettler D, Radke J. Perioperativer Mediziner im Krankenhaus der Zukunft.  Klinikarzt. 2005;  34 280-285
  • 7 Dexter F, Macario A. Changing allocations of operating room time from a system based on historical utilization to one where the aim is to schedule as many surgical cases as possible.  Anesth Analg. 2002;  94 1272-1279
  • 8 Dexter F, Coffin S, Tinker J H. Decreases in anesthesia-controlled time cannot permit one additional surgical operation to be reliably scheduled during the workday.  Anesth Analg. 1995;  81 1263-1268
  • 9 Dexter F, Macario A, Traub R D, Hopwood M, Lubarsky D A. An operating room scheduling strategy to maximize the use of operating room block time: computer simulation of patient scheduling and survey of patients' preferences for surgical waiting time.  Anesth Analg. 1999;  89 7-20
  • 10 Dexter F, Macario A, Lubarsky D A. The impact on revenue of increasing patient volume at surgical suites with relatively high operating room utilization.  Anesth Analg. 2001;  92 1215-1221
  • 11 Macario A, Vasanawala M. Technology and computing in the surgical suite: key features of an or management information system and opportunities for the future.  Anesth Analg. 2002;  95 1120-1121
  • 12 Dexter F, Macario A. Applications of information systems to operating room scheduling.  Anesthesiology. 1996;  85 1232-1234
  • 13 Overdyk F J, Harvey S C, Fishman R L, Shippey F. Successful strategies for improving operating room efficiency at academic institutions.  Anesth Analg. 1998;  86 896-906
  • 14 Spear S J. Kliniken optimieren - Leben retten.  Harvard Business Manager. 2006;  1 49-65
  • 15 Schilling M K, Jakob P, Richter S, Lindemann W. Systematischer Einsatz IT gestützter clinical pathways an einer chirurgischen Universitätsklinik - Erste Ergebnisse. DMW (in press)

Prof. Dr. M. K. Schilling

Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie · Universitätsklinikum des Saarlandes

Kirrbergerstraße

66421 Homburg/Saar

Phone: 0 68 41/1 62 26 05

Fax: 0 68 41/1 62 24 97

Email: martin.schilling@uniklinik-saarland.de

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