Zusammenfassung
Hintergrund: Mit dem PASCAL® Pattern Scanning Laser können bei retinaler Laserkoagulation mehrere
Herde gleichzeitig appliziert werden. Es wurden erste klinische Erfahrungen mit dem
System ausgewertet. Patienten/Material und Methoden: Der PASCAL® Pattern Scanning Laser ist ein frequenzverdoppelter Nd:YAG-Laser (532
nm). Die Expositionszeiten betrugen 10 – 30 ms und die Leistungen bis zu 2000 mW pro
Einzelherd. Es wurden klinische Erfahrungen an 33 Patienten gewonnen. Bei 27 Patienten
davon wurde die subjektive Schmerzempfindung ausgewertet. Bei 14 Patienten in Gruppe
1 (Muster) und bei 13 Patienten in Gruppe 2 (Einzelherd) wurde dafür die subjektive
Schmerzempfindung mit Schmerzen bei vorausgegangener konventioneller Laserkoagulation
verglichen. Ergebnisse: Es traten keine Komplikationen auf. In Gruppe 1 (Muster) hatten 10 Patienten weniger
Schmerzen als bei konventioneller Laserkoagulation. 4 Patienten hatten vergleichbare
Schmerzen. In Gruppe 2 (Einzelherd) hatten 6 Patienten weniger Schmerzen, 7 Patienten
hatten vergleichbare Schmerzen. Die Unterschiede waren im exakten Fisher-Test nicht
signifikant (p = 0,17). Schlussfolgerungen: Auch bei der Verwendung von Mustern kommt es zu Schmerzen. Eine Zeitersparnis erscheint
möglich. Ein weitreichendes Verständnis der Wechselwirkungen zwischen Laser und Gewebe
ist erforderlich, um Überkoagulationen zu vermeiden. Für die Gridlaserkoagulation
der Makula erscheint die Einzelherdtechnik sicherer.
Abstract
Background: The PASCAL® pattern scanning laser can be applied to induce multiple lesions in retinal
laser coagulation. First clinical experience is evaluated. Patients/Materials und Methods: The PASCAL® pattern scanning laser is a frequency doubled Nd:YAG laser (532 nm).
Exposition times are 10 – 30 msec and power is up to 2000 mW per single lesion. Clinical
experience was gained in 33 patients and the subjective perception of pain was compared
in 27 patients. The pain of 14 patients in group 1 (pattern) and the pain of 13 patients
in group 2 (single lesion) were compared to the pain of previous conventional single
spot laser coagulation. Results: No complications occurred. In group 1 (pattern), 10 patients had less severe pain
than in conventional laser coagulation, 4 patients had similar pain. In group 2 (single
lesion), 6 patients had less severe pain, 7 patients had similar pain. Differences
were not significant in Fisher’s exact test (p = 0.17). Conclusions: In the pattern technique, pain also occurs. Time saving seems to be possible. A wide
understanding of the interaction between laser and tissue is necessary to avoid over-coagulation.
For macular grid laser coagulation, the single spot technique seems to be safer.
Schlüsselwörter
Retina - Laserbehandlung - Pattern Scanning Laser - Schmerzen
Key words
retina - laser ccoagulation - pattern scanning laser - pain
Literatur
- 1
Al-Hussainy S, Dodson P M, Gibson J M.
Pain response and follow-up of patients undergoing panretinal laser photocoagulation
with reduced exposure times.
Eye.
2008;
22
96-99
- 2
Branch Vein Occlusion Study Group .
Argon laser scatter photocoagulation for prevention of neovascularization and vitreous
hemorrhage in branch vein occlusion. A randomized clinical trial.
Arch Ophthalmol.
1986;
104
34-41
- 3
Central Vein Occlusion Study Group .
Central vein occlusion study of photocoagulation therapy. Baseline findings.
Online J Curr Clin Trials.
1993;
95
6021
- 4
Early Treatment Diabetic Retinopathy Study Research Group .
Early photocoagulation for diabetic retinopathy. ETDRS report number 9.
Ophthalmology.
1991;
98
766-785
- 5
Framme C, Roider J, Brinkmann R. et al .
Grundlagen und klinische Anwendung der Lasertherapie an der Netzhaut.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2008;
225
259-268
- 6 Gupta A, Gonzales C R. PASCAL Study Group .Novel Delivery of Laser Therapy With
the PASCAL (Pattern Scanning Laser) Photocoagulator. (Jahrestagung der Association
for Vision and Research, Ft. Lauderdale 2007 (Zusammenfassung). 4028 www.abstractsonline.com
- 7
The Diabetic Retinopathy Study Research Group .
Photocoagulation treatment of proliferative diabetic retinopathy: the second report
of diabetic retinopathy study findings.
Ophthalmology.
1978;
85
82-106
- 8
Weinberger D, Ron Y, Lichter H. et al .
Analgesic effect of topical sodium diclofenac 0.1 % drops during retinal laser photocoagulation.
Br J Ophthalmol.
2000;
84
135-137
Dr. Florian Rüfer
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