Transfusionsmedizin 2019; 9(04): 221-222
DOI: 10.1055/a-1018-5257
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Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Publication Date:
18 November 2019 (online)

Damit ein fremdes (allogenes) Spenderorgan nicht von Abwehrzellen des Empfängers abgestoßen wird, werden Kombinationen unterschiedlicher Immunsuppressiva wie Rapamycin (Sirolimus), Tacrolimus etc. eingesetzt. Als Folge der therapiebedingten Immunsuppression kann es zu gefährlichen Infektionen durch das humane Zytomegalievirus (HCMV) oder andere Viren kommen. Die Wirkung von Virostatika ist oft limitiert und zudem mit erheblichen Nebenwirkungen verbunden.

 
  • Literatur

  • 1 Feuchtinger T, Opherk K, Bethge WA. et al. Adoptive transfer of pp65-specific T cells for the treatment of chemorefractory cytomegalovirus disease or reactivation after haploidentical and matched unrelated stem cell transplantation. Blood 2010; 116: 4360-4367
  • 2 Ottaviano G, Chiesa R, Feuchtinger T. et al. Adoptive T Cell Therapy Strategies for Viral Infections in Patients Receiving Haematopoietic Stem Cell Transplantation. Cells 2019; DOI: 10.3390/cells8010047.
  • 3 Smith C, Beagley L, Rehan S. et al. Autologous Adoptive T-cell Therapy for Recurrent or Drug-resistant Cytomegalovirus Complications in Solid Organ Transplant Recipients: A Single-arm Open-label Phase I Clinical Trial. Clin Infect Dis 2019; 68: 632-640
  • 4 Stemberger C, Huster KM, Koffler M. et al. A single naive CD8+ T cell precursor can develop into diverse effector and memory subsets. Immunity 2007; 27: 985-997
  • 5 Amini L, Vollmer T, Wendering DJ. et al. Comprehensive Characterization of a Next-Generation Antiviral T-Cell Product and Feasibility for Application in Immunosuppressed Transplant Patients. Front Immunol 2019; 10: 1148