Fortschr Neurol Psychiatr 2024; 92(05): 186-193
DOI: 10.1055/a-2202-9622
Originalarbeit

Differenzierung zwischen Alzheimer-Demenz und Depression im Alter: Übersicht und Konzeptionierung eines Angehörigen-Fragebogens

Differentiation Between Alzheimer̓s Disease and Old Age Depression: Overview and Conception of a Questionnaire for Relatives
Sarah Peichel
1   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Friedrich von Bodelschwingh-Klinik, Berlin, Germany
,
Arnim Quante
1   Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Friedrich von Bodelschwingh-Klinik, Berlin, Germany
2   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Charité Universitätsmedizin Berlin Campus Benjamin Franklin, Berlin, Germany
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Die Differentialdiagnostik von Alzheimer-Demenz und Major Depression im Alter ist aufgrund überlappender und sich ähnelnder Symptome erschwert. Mit Hilfe eines Angehörigenfragebogens könnte die Diagnostik deutlich vereinfacht werden. .

Material und Methode Anhand einer Auswahl von klinischen Kriterien, einer Expertenbefragung sowie der statistische Auswertung der Expertenbefragung wird ein Fragebogen für Angehörige konzeptioniert.

Ergebnisse 15 von 48 vorgeschlagenen klinischen Kriterien werden von Neuropsychologen für die Differentialdiagnostik als geeignet bewertet und in dem Angehörigen-Fragebogen (ADAD) zusammengefasst. Erste Ergebnisse der Validierung des Fragebogens geben ebenfalls einen Hinweis auf die Tauglichkeit der klinischen Kriterien.

Schlussfolgerungen Der ADAD-Fragebogen könnte in der klinischen Praxis die Differentialdiagnostik von Demenz und Altersdepression schnell und einfach ergänzen, muss jedoch noch in einer größeren Patientengruppe evaluiert werden. Schlüsselwörter

Abstract

Background Differential diagnosis of Alzheimer’s disease and major depression in the elderly is difficult because of overlapping and similar symptoms. A questionnaire for relatives may facilitate the diagnostic burden in clinical practice.

Materials and methods Based on a selection of clinical criteria, an expert survey, and statistical analysis of the expert survey, a questionnaire for relatives was designed.

Results 18 out of 48 suggested clinical criteria were assessed by neuropsychologists as suitable for the differential diagnosis and were summarized in a questionnaire for relatives (ADAD). First results of the validation of the questionnaire gave an indication of the suitability of the clinical criteria.

Conclusions The ADAD questionnaire could be simply implemented in clinical practice to differentiate between symptoms of Alzheimer’s disease and major depression, but it needs to be evaluated in a larger group of patients.

Zusätzliches Material



Publication History

Received: 04 April 2023

Accepted: 26 October 2023

Article published online:
19 December 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 World Health Organization. ICD-10: international statistical classification of diseases and related health problems: tenth revision, 2nd ed. World Health Organization; 2004
  • 2 Worl Health Organization. ICD-11: International Classification of Diseases, 11th Revision. The global standard for diagnostic health information. World Health Organization; 2022
  • 3 American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). Washington, DC: American Psychiatric Association; 2013
  • 4 Jack CR, Bennett DA, Blennow K. et al. NIA-AA research framework: toward a biological definition of Alzheimer’s disease. Alzheimers Dement 2018; 14: 535-562
  • 5 Ismail Z, Agüera-Ortiz L, Brodaty H. et al. The Mild Behavioral Impairment Checklist (MBI-C): A Rating Scale for Neuropsychiatric Symptoms in Pre-Dementia Populations. J Alzheimers Dis 2017; 56: 929-938
  • 6 Deuschl G, Maier W. S3-Leitlinie Demenzen. Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie 2016; 33: 1-127
  • 7 Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. “Mini-mental state”: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 1975; 12: 189-198
  • 8 Kalbe E, Kessler J, Calabrese P. et al. DemTect: a new, sensitive cognitive screening test to support the diagnosis of mild cognitive impairment and early dementia. Int J Geriatr Psychiatry 2004; 19: 136-143
  • 9 Nasreddine ZS, Phillips NA, Bédirian V. et al. The Montreal Cognitive Assessment, MoCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. J Am Geriatr Soc 2005; 53: 695-699
  • 10 Oedekoven C, Dodel R. Diagnostische Kriterien und Diagnose der Demenz vom Alzheimer-Typ. Neurologie up2date 2019; 2: 91-105
  • 11 Kaushik S, Vani K, Chumber S. et al. Evaluation of MR Visual Rating Scales in Major Forms of Dementia. J Neurosci Rural Pract 2021; 12: 016-023.
  • 12 Dafsari FS, Jessen F. Late life depression – Diagnosis, pathophysiology and therapeutic strategies. Fortschr Neurol Psychiatr 2018; 86: 242-255
  • 13 DGPPN B, KBV, AWMF (Hrsg.) für die Leitliniengruppe Unipolare Depression. S3-Leitlinie/Nationale Versorgungsleitlinie Unipolare Depression – Kurzfassung, 2. Auflage. Version 1 2017 [Available from: http://www.depression.versorgungsleitlinien.de/]
  • 14 Montgomery SA, MARIE Åsberg. A new depression scale designed to be sensitive to change. Br J Psychiatry 1979; 134: 382-389
  • 15 Hamilton M. A rating scale for depression. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1960; 23: 56
  • 16 Heidenblut S, Zank S. Entwicklung eines neuen Depressionsscreenings für den Einsatz in der Geriatrie. Z Gerontol Geriat 2010; 43: 170-176
  • 17 Theml T, Heldmann B, Jahn T. Der Beitrag der Neuropsychologie zum Problem der Differentialdiagnose Depression versus Demenz. Z Neuropsychol 2001; 12: 302-313
  • 18 Zaudig M. Diagnose und Differentialdiagnose der Depression und Demenz im Alter. Springer; Wien: 2001: 19-20
  • 19 Cueni C, Abbruzzese EA, Brühl AB. et al. Neuropsychologische Aspekte der Depression. Zeitschrift für Psychiatr Psychol und Psychother 2011; 59: 103-114
  • 20 Beblo T, Herrmann M. Neuropsychologische Defizite bei depressiven Störungen. Fortschr Neurol Psychiatr 2000; 68: 1-11
  • 21 Steffens DC, Potter GG. Geriatric depression and cognitive impairment. Psychol Med 2008; 38: 163-175
  • 22 Karnath HO, Thier P. Kognitive Neurowissenschaften. Springer; Berlin: 2012: 789-796
  • 23 Preuss UW, Siafarikas N, Petrucci M. et al. Depressive Störungen bei Demenzen und milder kognitiver Beeinträchtigung: Komorbidität, Ursache oder Risikofaktor?. Fortschr Neurol Psychiatr 2009; 77: 399-406
  • 24 Singh-Manoux A, Dugravot A, Fournier A. et al. Trajectories of depressive symptoms before diagnosis of dementia: a 28-year follow-up study. JAMA psychiatry 2017; 74: 712-718
  • 25 Green RC, Cupples LA, Kurz A. et al Depression as a risk factor for Alzheimer disease: the MIRAGE Study. Arch Neurol Archives of neurology 2003; 60: 753-759
  • 26 Rush AJ, Giles DE, Schlesser MA. et al. The inventory for depressive symptomatology (IDS): preliminary findings. Psychiatry Res 1986; 18: 65-87
  • 27 Jamieson A, Goodwill AM, Termine M. et al. Depression related cerebral pathology and its relationship with cognitive functioning: A systematic review. J Affect Disord 2019; 250: 410-418
  • 28 Formichi P, Battisti C, Radi E. et al. Cerebrospinal fluid tau, A beta, and phosphorylated tau protein for the diagnosis of Alzheimer’s disease. J Cell Physiol 2006; 208: 39-46
  • 29 Jansen WJ, Janssen O, Tijms BM. et al Prevalence Estimates of Amyloid Abnormality Across the Alzheimer Disease Clinical Spectrum. JAMA Neurol 2022; 79: 228-243 DOI: 10.1001/jamaneurol.2021.5216. Erratum in: JAMA Neurol 2022 Mar 1; 79(3): 313 PMID: 35099509
  • 30 Schmand B, Eikelenboom P, Van Gool WA. Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative. Value of neuropsychological tests, neuroimaging, and biomarkers for diagnosing Alzheimer’s disease in younger and older age cohorts. J Am Geriatr Soc 2011; 59: 1705-1710
  • 31 Leyhe T, Undine L. Demenz und Depression – eine schwierige, aber wichtige Differenzialdiagnose. Schw Z Psych Neurol 2013; 3: 4-8
  • 32 Jahn T, Werheid K. Demenzen. Hogrefe Verlag; Göttingen: 2015: 33-68
  • 33 Ich glaub mich trifft der Schlag. Dirnagl U, Müller J. Warum das Gehirn tut, was es tun soll, oder manchmal auch nicht. Droemer Verlag; München: 2016: 257-319
  • 34 Jorm AF, Jacomb PA. The Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE): socio-demographic correlates, reliability, validity and some norms. Psychol Med 1989; 19: 1015-1022
  • 35 Lawton MP, Brody EM. Assessment of older people: self-maintaining and instrumental activities of daily living. Gerontologist 1969; 9: 179-186
  • 36 Brunner C, Spiegel R. Eine Validierungsstudie mit der NOSGER (Nurses’ Observation Scale for Geriatric Patients), einem neuen Beurteilungsinstrument für die Psychogeriatrie. Z Klin Psychol 1990; 19: 211-229
  • 37 Alexopoulos GS, Abrams RC, Young RC. et al. Cornell scale for depression in dementia. Biol Psychiatry 1988; 23: 271-284
  • 38 Spitzer RL, Williams JB, Gibbon M. et al. The structured clinical interview for DSM-III-R (SCID): I: history, rationale, and description. Arch Gen Psychiatry 1992; 49: 624-629
  • 39 Lehrner J, Moser D, Klug S. et al. Subjective memory complaints, depressive symptoms and cognition in patients attending a memory outpatient clinic. Int Psychogeriatr 2014; 26: 463-473
  • 40 Rami L, Mollica MA, García-Sanchez C. et al. The Subjective Cognitive Decline Questionnaire (SCD-Q): a validation study. J Alzheimers Dis 2014; 41: 453-466