Arzneimittelforschung 2006; 56(2): 70-75
DOI: 10.1055/s-0031-1296704
Lipidsenker
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Comparative Study on the Bioequivalence of Two Formulations of Pravastatin

Data from a crossover, randomised, open-label bioequivalence study in healthy volunteers
Susana Almeida
1   Medical Department, Grupo Tecnimede, Prior Velho, Portugal
2   Department of Pharmacology and Therapeutics, Universidad Autonoma de Barcelona, Barcelona, Spain
,
Augusto Filipe
1   Medical Department, Grupo Tecnimede, Prior Velho, Portugal
,
Ana Almeida
1   Medical Department, Grupo Tecnimede, Prior Velho, Portugal
,
Ignasi Gich
3   Área d'Investigació Farmacològica, Servei de Farmacología Clínica, Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Barcelona, Spain
,
Rosa Antonijoan
3   Área d'Investigació Farmacològica, Servei de Farmacología Clínica, Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Barcelona, Spain
,
Montserrat Puntes
3   Área d'Investigació Farmacològica, Servei de Farmacología Clínica, Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Barcelona, Spain
,
Manuel Barbanoj
3   Área d'Investigació Farmacològica, Servei de Farmacología Clínica, Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Barcelona, Spain
,
Maria Cruz Caturla
4   SFBC-Anapharm Europe, Barcelona, Spain
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
23 December 2011 (online)

Summary

An open-label, randomised, crossover single-dose study, using two periods, two sequences, with a minimum washout period of 7 days, was conducted in order to assess the comparative bioavailability of a pravastatin (CAS 81131-70-6) 40 mg formulation and that of a reference formulation. Blood samples were collected up to +14 h post dosing, the plasma was separated and pravastatin concentrations were determined by high-performance liquid chromatographic method with tandem mass spectrometry detection (HPLC-MS/MS), with a lower limit of quantification of 0.40 ng/mL.

Bioequivalence analyses were conducted using two models. The main analysis was done according to a general linear model (model I) using formulation, period and sequence as fixed model effects, and subject(sequence) and residual as random effects; gender-related differences were investigated using ANOVA (model II), including formulation, period, sequence, gender, sequence-by-gender interaction and gender-by-formulation interaction as fixed model effects and subject within sequence-by-gender interaction and residual as random effect.

Mean values of the individual Cmax were 126.73 ± 61.99 ng/mL and 123.52 ± 52.78 ng/mL for the test and reference, respectively, at a tmax with a median of 1 h and 0.88 h for test and reference, respectively. Mean ± SD total area under the curve up to the last measurable concentration (AUClast) was 224.26 ± 104.74 ng · h/mL for the test formulation and 216.55 ± 80.30 ng · h/mL for the reference formulation. Mean ± SD total area under the curve (AUCinf ) was 226.72 ± 104.69 ng · h/mL for the test formulation and 218.81 ± 79.95 ng · h/mL for the reference. Terminal elimination half-life was 2.15 ± 0.85 h for test and 1.97 ± 0.54 h for the reference.

Ninety percent confidence intervals were comprised within the bioequivalence acceptance criteria (80-125 %) for all of the parameters analysed, both using model I and model II. Model II returned a statistically significant gender effect (p < 0.05) for Cmax, AUClast and AUCinf but the effect became non-significant (p > 0.05) when the dose was adjusted per body weight for all three parameters. The comparison between male and female mean body weight showed a significant difference: p = 0.03, 95 % confidence intervals 68.27-76.93 kg (men), 56.84–60.61 kg (women). These results suggest that the effect of gender in the bioequivalence analysis in model I could be due to a difference in body weight between males and females.

Both formulations were shown to be bioequivalent in terms of rate and extent of absorption, irrespectively of the model used.

Zusammenfassung

Vergleichende Untersuchung der Bioverfügbarkeit von zwei Formulierungen von Pravastatin / Daten einer randomisierten, offenen Crossover-Bioäquivalenzstudie mit gesunden Probanden

Es wurde eine offene, randomisierte Crossover-Studie mit einmaliger Verabreichung, zwei Perioden und zwei Sequenzen sowie einer Auswaschphase von mindestens 7 Tagen durchgeführt, um die Bioverfügbarkeit einer Formulierung von Pravastatin (CAS 81131-70-6) 40 mg sowie einer Referenzformulierung im Vergleich zu untersuchen. Bis 14 h nach Applikation wurden Blutproben entnommen, das Plasma wurde getrennt, und die Pravastatin-Konzentrationen wurden mittels Hochleistungs-Flüssigkeitschro-matographie in Verbindung mit Tandem-Massenspektrometrie (HPLC-MS/MS) bestimmt, wobei die Bestimmungsgrenze bei 0,40 ng/ml lag.

Die Bioäquivalenz-Analysen wurden anhand von zwei Modellen durchgeführt. Die Hauptanalyse erfolgte anhand eines allgemeinen linearen Modells (Modell l), wobei Formulierung, Periode und Sequenz als fixe Modelleffekte und Subjekt (Sequenz) sowie die Residuen als Zufallseffekte behandelt wurden. Die geschlechtsabhängigen Unterschiede wurden anhand von ANOVA (Modell II) ermittelt, wobei Formulierung, Periode, Sequenz, Geschlecht, die Interaktion Sequenz-Geschlecht und die Interaktion Geschlecht-Formulierung als fixe Modelleffekte und das Subjekt innerhalb der Interaktion Sequenz-Geschlecht sowie die Residuen als Zufallseffekte behandelt wurden.

Der Mittelwert der einzelnen Cmax-Werte von Test- und Referenzpräparat lag bei 126,73 ± 61,99 ng/ml bzw. 123,52 ± 52,78 ng/ml, und der Medianwert von tmax betrug 1 h bzw. 0,88 h. Der Mittelwert ± SD der Gesamtfläche unter der Kurve bis zur letzten meÎßbaren Konzentration (AUClast) betrug bei der Testformulierung 224,26 ± 104,74 ng · h/ml und bei der Referenzformulierung 216,55 ± 80,30 ng · h/ml. Der Mittelwert ± SD der Gesamtfläche unter der Kurve (AUCinf) betrug bei der Testformulierung 226,72 ± 104,69 ng · h/ml und bei der Referenzformulierung 218,81 ± 79,95 ng · h/ml. Die terminale Eliminationshalbwertszeit betrug bei der Testformulierung 2,15 ± 0,85 h und bei der Referenzformulierung 1,97 ± 0,54 h.

Das 90%-Konfidenzintervall lag bei allen untersuchten Parametern innerhalb der für die Bioäquivalenz akzeptierten Grenzen (80–125 %), und zwar bei beiden Modellen. Modell II ergab bei Cmax, AUClast und AUCinf einen statistisch signifikanten Geschlechtseffekt (p < 0,05), der jedoch bei allen drei Parametern nicht mehr signifikant war (p > 0,05), wenn die Dosis an das Körpergewicht angepaßt wurde. Der Vergleich zwischen männlichem und weiblichem mittlerem Körpergewicht ergab einen signifikanten Unterschied: p = 0,03, 95%-Konfidenzintervall 68,27–76,93 kg (Männer), 56,84–60,61 kg (Frauen). Diese Ergebnisse lassen darauf schließen, daß der Geschlechtseffekt in der Bioäquivalenz-Analyse nach Modell I auf dem Gewichtsunterschied zwischen Männern und Frauen beruht.

Unabhängig vom verwendeten Modell waren somit beide Formulierungen bioäquivalent im Hinblick auf Resorptionsgeschwindigkeit und -menge.